Ik geef inmiddels twee maanden borstvoeding aan mijn zoontje. Ik vraag me af hoeveel voedingen een baby van die leeftijd mag hebben en hoe ik wat meer ritme in zijn voedingschema kan aanbrengen ( als dat kan met BV? ). Ik kom gemiddeld op 6 voedingen uit per etmaal, maar volgens het consultatiebureau zouden dat er 5 moeten zijn.... Het slapen van mijn zoonje is daarbij heel wisselend tegenwoordig, misschien dat dat ermee te maken heeft? Soms wordt hij na een uur alweer wakker en dan heb ik pas twee uur geleden voeding gegeven! Ik weet dan ook niet zo goed wat ik moet doen.....ik kan toch niet alweer gaan voeden?! Meestal rek ik het dan als het kan een beetje op, zodat er niet zo weinig tijd tussen de voedingen zit. Maar hij blijft dan vaak wat jengelen. De andere keer slaapt hij weer 2 of 3 uur.''s nachts kan hij tegenwoordig wel een uur of acht slapen. Wie weet raad?
Esmee had toen nog zo'n 10 voedingen overdag kwam ze elke 2 uur en s'nachts zat er met geluk 5 uur tussen.. Het is heel goed dat je kindje op 6 voedingen zit mits hij goed aan komt en goed plast.. 5 voedingen bij een borstgevoed kindje op deze leeftijd vind ik weinig.. Ik zou kijken naar de vraag van je kindje en het liefst nog een voeding extra
En als ie wakker wordt huilt ie dan ook van de honger? Zo ja dan zou ik lekker gaan voeden hoor, snap niet waarom het niet zou kunnen? Snap ook niet waarom het cb 5 voedingen aangeeft, vind ik persoonlijk te weinig. En daarbij dacht ik dat je je met bvmelk niet zo strikt hoefde te zijn? Of heb ik dat weer mis? Wens je iig succes! Groetjes Jessy
Dat zijn richtlijnen, gelukkig hebben ze bij mijn CB daar nooit over gezeurd, doe gewoon waar je kind het goed op doet, of dat nou 8 of 4 voedingen zijn. Mijn dochtertje zat toen ook op 7 voedingen en daar heeft ze heel lang op gezeten, ik merkte vanzelf wel aan haar of ze een voeding minder wou.
Hij komt juist heel ( te?) goed aan, zeker 200 gram per week en plast ook goed. Daarom maak ik me ook een beetje zorgen of ik dan niet te veel geef. Ik dacht ook inderdaad dat je met borstvoeding niet te veel kon geven, maar ik geloof dat er voor de vertering vd melk toch wel twee uur tussen moet zitten, daarom probeer ik het wat op te rekken af en toe. Maar dat vind ik niet makkelijk, vooral als hij met huilen wakker wordt en hij wat aan blijft jengelen.
mijn zoontje zt op die leeftijd ook zeker aan de 8, 9 voedingen. ook kwam hij elke 2 uur en indd de nacht vaak na 5 uurtjes 5 vind ik denk ik wel te weinig
Borstvoeding kun je iderdaad niet teveel geven zolang je je kindje volgt. En van die 5 voedingen... dat is echt enorme onzin! Dus gewoon geven als je baby aangeeft dat hij honger heeft. Er is ook een borstvoedings gedeelte hier op het forum dus als je meer vragen hebt, gewoon eventjes posten.
ik denk ook dat vijf voedingen onzin is... Maar.. Door ziekte van zoontje heb ik op een gegeven moment heel veel moeten voeden. mij is toen verteld dat er zowieso 2 uur tussen de voedingen moet zitten. Anders maakt je lichaam geen volwaardige en voedzame voeding aan zodat hij weer na twee uur komt. Je lichaam stelt dat heel mooi in.. Maar ik zou als ik jouw was je vraag ook even stellen aan de lactatiekundige! Zij weet natuurlijk precies hoe het zit! Groetjes
Hoi, nou, 5 voedingen lijkt ook mij erg weinig hoor! Jeetje, ik zou wel willen dat dat hier ook realiteit was, maar Thirza zit op zo'n 7-8 voedingen per dag... Overdag komt ze meestal om de 2 uur ongeveer, 's nachts zit er wisselend zo'n 4-6 uur tussen. Ze sliep tot een week geleden door, maar sinds een week meldt ze zich dus weer 's nachts. Ze zit nu ook midden in een ontwikkelingssprong, (ik heb hier "Oei ik groei" en ik zie wat ze daar beschrijven voor mijn ogen gebeuren. O.a. dus dat ze rond een sprong slechter slaapt en vaker wil drinken). Tja, en ik vind die richtlijnen persoonlijk nogal discutabel: het ene kindje haalt per voeding nou eenmaal meer uit de borst dan het andere kindje, want dat is niet alleen van het kindje afhankelijk, maar ook van hoeveel jij produceert... En 200 gram per week groeien, ja, nou? Thirza groeide hier de eerste weken, nadat ze eerst wel iets afgevallen was, op een gegeven moment 185 gram in 5 dagen! In dat tempo zou dat in een week ruim 250 gram zijn geweest, en daar hadden ze alleen maar lof voor hoor! Morgen moeten we weer naar het CB en gaan we eens horen hoeveel ze nu weer gegroeid is, maar het zal wel weer een heleboel zijn, want ze is ondertussen alweer over naar maat 62. Ik hoor trouwens ook dat het helemaal niet erg is als je kindje hard groeit, als ie maar een mooie curve maakt en niet de ene keer nauwelijks groeit en dan weer heel hard. Het moet een beetje vloeiend gaan zeg maar. Een kennisje vertelde dat haar kind binnen de kortste keren al 11 kilo woog, maar dus wel met een mooie curve, en dat die curve steeds verder afboog, (zijn groei nam dus heel geleidelijk af), totdat hij toch gewoon op de gemiddelde curve uitkwam en toen in het gemiddelde tempo bleef groeien. Geen zorgen dus, het ene CB doet er moeilijker over dan het andere, maar als je kind gewoon vrolijk is, is het prima hoor! Overigens, met dat slapen: dat is hier dus ook de laatste dagen. Zal wel bij de 8 weken horen dus, want eerder sliep Thirza 's middags ook nog wel eens 4 uur achter elkaar... Mag ze van mij wel weer gaan doen trouwens, want dan heb ik ook nog eens tijd voor m'n huishouden hier, Daar kom ik met om de 2 uur voeden nauwelijks aan toe...
Wat je CB zegt, is onzin hoor. Met bv hoef je niet aan een aantal voedingen te zitten. Met 6 voedingen doet je kindje het juist heel netjes. De meeste hebben meer nodig. Wat je bij bv-kindjes vaak ziet is dat ze de eerste maanden heel hard kunnen groeien en daarna vlakt het weer wat af. Echt geen reden om je zorgen te maken, het komt vanzelf wel goed. Ik weet niet wie je dat verteld heeft, maar het is echt een fabeltje. Bij bv hoef je niet op tijd te letten, de melk is altijd van goede kwaliteit.
7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 of nog meer voedingen zijn normaal. Van borstvoeding krijgen ze nooit te veel en het is altijd goed!
5 voedingen volgens het CB? Zeker nooit BV gegeven daar. Naar mijn idee is 6 of 7 normaal.(6 overdag en 1 's nachts) maar het kunnen er ook wat meer zijn al zou ik daar toch wel proberen iets aan te doen. Teveel borstvoeding geloof ik ook niet in maar in teveel voedingen wel. Je wilt toch nog wel een beetje leven hebben? En dat zij of hij leert om gewone hoeveelheden te verwerken in plaats van muizehapjes? Borstvoeding is wel van een behoorlijke kwaliteit maar let wel.. een kindje heeft gewoon tijd nodig om het e.e.a. te verteren. Ook krijgt je bv de kans om te 'vetten' als het iets langer kan 'staan'. Een aantal uren tussen borstvoedingen is dus om meerdere redenen prima maar let op dat je goed oplet wanneer regeldagen aan de orde zijn... dan gelden heel andere 'wetten'