Beste mevrouw, Sinds de geboorte geef ik mijn dochter 50% borstvoeding en 50% flesvoeding. Dit doe ik in een fles. daarom kolf ik 3 keer per dag. (mijn dochter is te vroeg geboren en wou nooit aan de borst vandaar de fles) Maandag krijg ik de mexicaanse griep prik en als het goed afgegeven is in mijn borstvoeding wil ik ermee stoppen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Groeten Martine
Hallo, Je overweging om na de griepprik te stoppen volg ik niet helemaal. Het proces van antistoffen is een continu proces en geen kwestie van een vaccinatie die door de MM bij je kindje komt. Maar dat terzijde. Als jij wilt stoppen is dat je goed recht. Omdat je kolft kan je makkelijk steeds wat minder kolven. Minder vraag = minder aanmaak. Normaal zou je eerst 1 voeding afbouwen. Dat kan je evengoed doen maar eigenlijk is het in jouw situatie het makkelijkst om te kijken wat het best uitkomt. Meer over de griep en BV lees je op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Nieuwe Influenza A (H1N1), Mexicaanse griep en borstvoeding Gevoelsmatig zou ik wel de kolftijden aanhouden maar gewoon veel minder kolven. Hou je borsten in de gaten en mocht het tocht te gestuwd worden kan je altijd wat meer kolven. Als je ervoor kiest 1 kolfmoment eerst helemaal af te bouwen dan sla je die over en kijkt hoe je reageert. Je kan de spanning kolven wanneer die te groot wordt. Uiteindelijk zal je steeds meer tijd over laten. Pas als je geen last meer hebt van die ene afgebouwde kolfsessie kan je een volgende laten vallen. Ik verwacht dat het best snel kan gaan omdat je geen volledige productie hebt. Succes met afbouwen Ilse