Afbouwen, wat doe ik verkeerd?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Jo85, 6 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Vrijdag heb ik de definitieve beslissing genomen dat ik ga afbouwen.
    Ik begin er "genoeg" van te krijgen.
    Maar ik doe iets verkeerd volgens mij met het afbouwen.

We zitten nu op 3 voedingen. We zijn begonnen met de laatste voeding (17:00uur) te vervangen voor een fles opvolgmelk. Dat gaat prima hij vind het gelukkig heerlijk. Maar ik kolf nu dus steeds iets korter maar ik heb zulke enorme stuwing na een paar uur. Ook s nachts wordt ik nu wakker van het ongemak.
    Moet ik nu gewoon door zetten?! Ik wil ook geen borstontstekingen krijgen. En wilde graag eerst de voeding van 17:00uur eraf hebben voor ik de voeding van 12 uur eraf haalde.
    Heb je nog tips..?!

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

- Bouw niet de voeding in volgorde na elkaar af.
    - Bouw 1 voeding per week/ 1,5 week af, anders gaat het te snel.
    - Leg niet tussendoor aan of kolf niet tussendoor je borsten leeg.
    - Kolf tussendoor alleen de druk eraf als je last krijgt van stuwing. Nooit leeg. Een lege borst geeft het seintje nieuwe melk aan te maken, een volle borst geeft een seintje geen melk aan te maken.
    - Je kan ook onder de douche de druk eraf masseren.
    - Wees alert op rode en/of warme en/of pijnlijke plekken.
    Mocht je hier last van krijgen, dan 1x de borst met deze symptomen leeg kolven en de plek(ken) goed masseren richting de tepel.
    - Krijg je koorts en deze houd langer dan 24 uur aan, ga den voor de zekerheid langs de huisarts om een borstontsteking uit te sluiten.

Succes

Groetjes Saskia

3. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Hoe bedoel je niet in volgorde afbouwen?!
    Ik heb nu zo goed al geen stuwing meer en heb dus ook nog niet de spanning eraf gekolfd dus de voeding van 17:00uur is eraf.
    Nu wilde ik vrijdag de voeding van 12:00uur eraf halen. Had op borstvoeding.nl begrepen dat je voedingen om en om af moet bouwe maar ik wil graag de ochtend voeding nog het langste geven.
    Als het gaat om de hoeveelheid uren maakt het toch niet uit of ik nu de voeding van 12 uur of van 7uur laat vervallen?!

4. Jo85

Jo85 Niet meer actief

#4 Jo85, 9 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2012
    Ik blijf bezig hihi...
    Nu is de voeding van 17uur eraf sinds een week. (gisteren noodgedwongen wel aangelegd omdat hij ziek is van de zesde ziekte en echt behoefte eraan had)
    Maar vanochtend was ik "leeg" voor mijn gevoel. Jesse was ook enorm onrustig met drinken en bleef maar trekken en trappelaan mijn tepel en met zijn beentjes trappelen.
    Kan het zijn dat mijn productie toch in een keer gekelderd is?!
    Ik had gehoopt de ochtend voeding nog even te blijven geven maar hij is wel erg ontevreden tijdens het drinken...

Verder als hij straks wel helemaal over is op kunstvoeding kan ik dan bijvoorbeeld de ochtend fles mixen met borstvoeding dat ik nog in de vriezer heb liggen? Ondertussen heb ik weer een behoorlijke voorraad. Of is het beter dat ik dan complete flessen borstvoeding aan bied?!

5. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Het kan zijn dat jij erg goed reageert op het afbouwen en dat je productie inderdaad flink is gekelderd. En dat ook je ochtend voeding is terug gelopen.

Het is inderdaad aan te raden om de voedingen om en om af te bouwen, maar als een andere manier voor jou ook werkt is dit natuurlijk ook goed. Er leiden meerdere wegen naar Rome :)

KV mag je uiteraard mengen met KV om zo je voorraadje uit de vriezer op te maken en zo kan je kleintje ook wennen aan de smaak van KV.

Als je de ochtend voeding wilt blijven geven, zou je 's ochtend moeten blijven aanleggen, zodat je lichaam kan wennen aan 1 voeding per dag en daar voldoende melk voor aanmaakt.

Succes.

Groetjes Saskia.

Deel Deze Pagina