afbouwen BV noodzakelijk als de BV al sterk terugloopt?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door kleine Jantje, 9 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleine Jantje

kleine Jantje Actief lid

13 okt 2006
    154
    0
    0
    Ik wil eigelijk misschien wel door met de BV maar het loopt dramatisch terug..ik ben dan ook een bezig bijtje en heb altijd gezegd dat ik er geen dingen voor wil laten. Het gaat of het gaat niet. Op dit moment is het meer het gaat niet.
    Nu geven we 1 fles kunstvoeding per dag...de rest wat ik tekort kolf vullen we aan uit de "vriezervoorraad".

Het kolven ging voorheen een week of 2 terug prima..125 cc per keer uit beide borsten. Ze wil nu echter 140 cc per keer.
    Het lukt me nu met moeite 75 cc uit beide borsten samen te halen.

Uit de borst drinken vind ze te veel moeite kosten, dus loopt ze erg te "klooien dan"...ik vind dit ook niet echt leuk meer dan ...dat motiveert absoluut niet. De fles met bv drinkt ze wel zo leeg...gaat een stuk gemakkelijker dan de borst natuurlijk...dat is dan ook veel leuker dan de borst geven.

's Nachts drinkt ze gewoon zonder te sputteren uit mijn borsten...2x per nacht dat wel en uit beide borsten iedere keer...dan doet ze helemaal niet moeilijk. Ik denk dat er dan wel voldoende melk is doordat ik dan echt uitrust...overdag ben ik vrees ik te druk.

Ben een harde werker..werk 4 dagen full-time en we hebben paarden waar ik sinds een paar weken ook weer drukker mee aan de slag ben.

Mijn vraag is eigelijk of ik echt moet afbouwen met de bv. Ik heb nooit last van stuwing gehad en kan echt de hele dag rondlopen zonder "volle borsten"gevoel. Als ik haar nu gewoon snachts laat drinken en alleen 'sochtends en 'savonds nog een keer afkolf zou het dan goed gaan met het afbouwen? Of moet ik overdag ook nog een keer kolven om borstontsteking te voorkomen...dat wil ik natuurlijk niet.
    Zoals gezegd haal ik op mijn werk slechts 2x ca. 75 cc uit twee borsten over de gehele dag.

het is wel een lang verhaal maar ik probeer zoveel mogelijk info te geven.
    Heerlijk dat jullie er zijn hoor! en dank alvast voor het antwoord

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Eigenlijk heb je twee verschillende vragen:
    1: hoe krijg ik mijn melkproductie weer op peil
    2. hoe bouw ik de borstvoeding af.

Ik probeer zoveel mogelijk te beantwoorden van wat je hierboven schrijft.
    1. het is mogelijk om maar een aantal voedingen, borstvoeding te geven en de andere voedingen de fles. vaak zie je ook dat een kind wat overdag de warmte en het knusse gevoel wat ze de eerste tijd gewend waren moeten missen dit juist proberen in te halen wanneer moeder er wel is bijvoorbeeld 's nachts.

Het onrustig drinken van je kind kan ook meerdere oorzaken hebben.
    1. wanneer je jezelf niet de rust geeft om even rustig te gaan zitten om je kind te voeden dan breng je onbewust de onrust over op je kind.
    probeer even alleen met je kind op een kamer te gaan zitten. neem een gemakkelijke zithouding of eventueel lighouding aan. demp het licht een beetje door bijvoorbeeld het gordijn een stukje dicht te doen. dit zijn allemaal factoren om rust te creeeren.
    2. wanneer je voor het eerst weer bent gaan menstrueren of met de pil bent begonnen kan dit invloed hebben op de smaak van de voeding. veel kinderen kunnen hier ook onrustig door worden aan de borst.
    3. je kind kan ook last hebben van zuigverwarring. je kunt dan de voedingen die het kind niet aan de borst drink met een kupje geven en zo het kind weer even laten wennen om alleen aan de borst te drinken.

ook kun je je productie die je kolft wel weer omhoog proberen te krijgen door bijvoorbeeld vaker van kant te wisselen tijdens 1 kolfsessie zie hieronder:
    - wanneer je begint met kolven is het belangrijk om een rustige ontspannen omgeving te hebben.
    - neem een foto van je kind erbij.
    - masseer je borsten voor het kolven zodat je makkelijker een toeschietreflex krijgt.
    - leg eventueel een warm washandje op de borsten.
    - begin met kolven.
    - kolf iedere borst af, totdat de melkstroom afneemt, (ongeveer 5 a 10 minuten).
    - stimuleer opnieuw het toeschietreflex door massage en warmte
    - kolf weer iedere borst totdat de melkstroom afneemt, (ongeveer 3 a 5 minuten)
    - stimuleer nogmaals het toeschietreflex door massage en warmte.
    -kolf weer iedere borst tot melkstroom afneemt, (ongeveer 2 a 3 minuten).

Als je eigenlijk al af aan het bouwen bent en je hebt overdag geen last van volle borsten hoef je niet persee meer iedere keer te kolven. wat wel erg belangrijk is is dat je goed let op harde schijven in de borsten en rode plekken. wanneer je dit ziet is het wel raadzaam om te kolven en deze plekken mee te masseren tijdens het kolven.
    wanneer je echter goed af wilt bouwen laat je om de dag 1 voeding weg en vervangt deze door een flesvoeding. probeer het wel een beetje te verdelen over de dag.

Ik denk zo alles beantwoord te hebben. anders hoor ik het wel.

3. kleine Jantje

kleine Jantje Actief lid

13 okt 2006
    154
    0
    0
    dank je voor het lange verhaal.
    Ik denk inderdaad dat ik de rust minder neem om te voeden. Ik ben gehaaster...misschien moet ik daar inderdaad weer eens wat meer op gaan letten...goed advies. (snachts ben ik blijkbaar wel rustig en ontspannen inderdaad het zachte licht erbij!)

het kolven vind ik nu echt heel moeilijk...er lijkt gewoon niets uit te komen. mijn score vandaag was even ruim 150 cc met 2x kolven...en de toeschietreflex lijkt dan ook niet te komen het is echt continue wisselen van kant en hopen dat er nog iets melk uit komt. 5 min hou ik niet eens vol per kant...het geheel duurt denk ik nu maar 10 minuten totaal...maar ook hier neem ik waarschijnlijk wel te kort tijd en de rust om te kolven...ik wil te gehaast..ik denk dat dat mijn grootste probleem is nu.

Wat ik mij nu nog wel afvraag is of het inderdaad zo kan zijn dat de natuur als het ware zorgt dat de melkproductie nu minder is geworden....stel dat je je kindje nu continue de borts aanbied dat zou de melkproductie volgens mij lijkt wel ook afnemen na 4 maanden. Is dit een natuurlijk iets of komt het echt doordat we meer met ons zelf bezig zijn?
    ik vrees dat ik best veel uit de kast moet halen om mijn productie weer volop te laten zijn en ik ben bang dat ik de moed hier niet voor heb...zeker omdat als ze dan aan de borts drinkt zo onrustig is....
    het is denk ik namelijk niet zo dat dit binnen 2 dagen geregeld is...heb ik het goed als je hier toch wel een weekje voor uit moet trekken?

misschien dat dat onrustige inderdaad te maken heeft met mijn menstrustie want die zit er weer aan te komen, maar de zuigverwarring kan ook heel goed....het voeden met cupje zie ik echter niet als optie

en dat van de geborgenheid bij de moeder daar kan ik me zeker iets bij voorstellen inderdaad!

dank voor je steun in de rug!

4. kleine Jantje

kleine Jantje Actief lid

13 okt 2006
    154
    0
    0
    nog even dit ter info..gisteren overdag voor het laatst om 14.00 uur gekolft...om 17.00 uur had ze ophet kdv 70cc moedermelk gehad (toen was daar de moedermelk op) dus tekort. Om 19.00 uur werd ze wakker...heeft mamas borsten leeg gedronken maar dat was echt niet genoeg voor mevrouw. Ik heb toen nog een fles 100 cc kunstvoeding gemaakt en dat ging er smakelijk in.

snachts weer gewoon uit de borst gedronken (om 23.00 en rond 03.00 uur)...smorgens 07.00 uur kolven 100 cc en nu 11 uur kolven ca 80 cc.

ik denk dat ik vanmiddag maar niet ga kolven ..dan heb ik misschien genoeg voor als ik thuis kom voor haar.

Deel Deze Pagina