Stoppen met borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door angel1, 29 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angel1

angel1 Actief lid

26 jul 2006
    158
    0
    0
    Hoi dames,

Ik ga denk ik vanmiddag het eerste flesje kunstvoeding geven aan mijn zoon van bijna 4 maanden. Mijn dochter heb ik een half jaar bv gegeven, maar die sliep al snel hele nachten door. Mijn zoon dus niet, en aangezien ik 's avonds werk en de volgende ochtend al vroeg een peutertje naast mijn bed heb staan breekt me dat op. Ook valt mijn zoon de laatste 2 weken een beetje af ipv aankomen. Nu ziet hij er goed uit dus ik maak me niet direkt zorgen. Toch voelt het niet goed om die stap te nemen voor de 6 maanden. Waarschijnlijk omdat er zo op je wordt ingepraat over het goede van bv. Mijn plan is dus om voorlopig fles en bv te combineren. Bij mijn dochter ging dat op zich goed. Zou dat bij een 2e kindje anders zijn? Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? En is er ook meer kans dat hij door gaat slapen doordat hij er kunstvoeding bij krijgt?

Groeten,
    Angel

Edit moderator: verplaatst naar Voeding - Borstvoeding. Graag erop letten waar je iets plaatst.

2. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ik ben ook begonnen met 's avonds een flesje kunstvoeding (na zes maanden) om haar te laten doorslapen. Helaas werkte dat hier niet (altijd), soms slaapt ze wel door en soms ook niet. Ik denk dat het niet altijd werkt, ieder kind is anders. Je zou kunnen proberen na de laatste bv een flesje (gekolfde) melk te geven, zodat je zeker weet dat hij voldoende binnen heeft.
    Wat betreft je vraag: bv en kv combineren. Ik heb de avondvoeding vervangen door flesvoeding en dat ging prima. Niets gemerkt van een reactie oid. Ik heb begrepen dat je bv en kv beter niet kan mengen in een flesje.
    Ik weet hoe zwaar het is, de gebroken nachten, maar ik heb gemerkt dat je sneller allemaal weer slaapt als je je kindje gewoon 's nachts even voedt. Eethonger of mamahonger; hij heeft je even nodig. Sterkte ermee.

3. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    Hey,

Ik ben een aantal weken geleden ook begonnen met afbouwen en het bevalt me goed.
    Ik heb om de 14 dagen een bv vervangen door een fv zodat mijn borsten zich volledig konden vinden in het afbouwen. Het zou idd kunnen dat je zoontje langer zal doorslapen. Met bv weet je niet altijd hoeveel ze binnen hebben, je kunt ze in jouw ogen gezien wel lang aangelegd hebben maar toch weet je niet precies hoeveel ze binnen hebben. Daarvan is fv wel gemakkelijker. 't zal ook wat meer vullen die fv, bv is zeer dunne melk.
    Je kunt het heel lang combineren als je dat wil, ik geeft bv nu nog enkel 's ochtends bv. en de rest zijn flesjes.

Succes
    Edelweisje

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Gewoon doen wat jou hart zegt en niet wat anderen denken dat jij moet doen.
    Er is er maar 1 die jouw situatie kan bepalen en dat ben jij.

Voor mij betekende dat (ook al werd er op mij in gepraat) meteen van het begin af aan fv geven en ik heb er geen spijt van gehad omdat ik wist dat het in mijn situatie de beste keuze was.

Groetjes Anita

5. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Ik geef ook een combinatie van, omdat hij anders niet te verzadigen is.
    Dan leg ik hem aan en geef daarna een klein flesje.
    Ben nu alleen bang dat hij te veel krijgt.
    Maar doet me goed te lezen dat ik niet de enige ben die het combineert, schijnt namelijk eigenlijk not-done te zijn in de bv-cultuur.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm om het not-done dan maar even te ontkrachten..

ook hier borstvoeding EN fles
    worse.. ik geef na elke borstvoeding dus een half flesje

tijdje terug had ik wat problemen met mijn borstvoeding.. en toen had anne gewoon honger .. dus toen begonnen met een beetje bijvoeden

later bleek ze ook te zijn afgevallen die maand.. dus ik ben eigelijk van plan de flesjes er gewoon in te houden
    of dat nou wel of niet not-done is...
    gevoelsmatig zuigt het ontzettend aan de ene kant (ik had het liefst nog 10 jaar bv gegeven denk ik) aan de andere kant.. ze moet toch echt groeien
    en dat doet ze nu met dat flesje erbij wel gewoon goed
    dus dan gaan we gewoon lekker door

al zou de koningin er wat op tegen ehbben *grin*
    neemt neit weg dat ik er soms wel eenb eetje van baal.. maarja.. alles voor het meisje he :)

7. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Hallo Angel1,

Je moet gewoon doen wat jij denkt wat goed is, en wat voor jou werkt. Maar... kunstvoeding geeft je geen garantie op doorslapen, dus reken daar niet te veel op. Verder is bekend dat rond e 4 maanden borstvoedingskindjes minder hard aankomen of zelfs wat afvallen, de beruchte '4 maanden dip' . Als je eens op www.borstvoedingsforum.nl zoekt op 4 maanden dip zal je denk ik een hoop herkennen. Verder je vraag of het bij een 2e kindje anders is, ik denk dat je geen kindjes moet vergelijken. Je dochter kreeg ook alleen borstvoeding en sliep daar wel goed op, je mannetje echter niet. dat zegt niets over de voeding die ze krijgen, maar meer over het kindje. Blijkbaar heeft je zoontje het nog nodig om 's nachts even te drinken/iemand te zien. Een combi van borstvoeding en flesvoeding kan echter heel goed werken hoor, dan kan je man er misschien 's nachts eens uit als hij honger heeft. ;)

8. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Het is niet te zeggen of je kindje doorslaapt als je over gaat op flesvoeding. Dat gaat bij de ene nou eenmaal sneller als bij de ander.

Misschien kan je proberen pap te maken van gekolfte melk voor het slapen gaan? Of een fles voeding voor het slapen gaan? En dan verder bv. geven? Omdat je deze vraag stelt denk ik dat er iets in je is, dat twijfelt over het stoppen of afbouwen, klopt dat? Dat je dat eigenlijk niet wilt. Je kan ook een mix doen van fles en kv.

Maar goed, als het voor jou voelt als de tijd om te stoppen met bv. moet je dat gewoon doen. Doe wat goed voor JOU voelt en doe de dingen NIET omdat anderen het zeggen, of omdat MEN zegt dat het zo goed is voor.....
    Het is Jou leven, JOU kind.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik heb ook een tijd half om half gegeven, omdat ze de BV steeds uitspuugde en ik het met jbpm moest aanmaken. Alleen kreeg ik diezelfde hoeveelheden niet bij elkaar gekolft. Ach, iets is beter dan niets toch?
    Maar ze sliep hier niet door toen ik volledig over ging op KV, maakte niets uit. Je moet gewoon doen waar jij en je kindje je het best bij voelen.

10. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    @Angel1: Bryan krijgt nu ook 's avonds voor het slapen een volledige fles, als ik het voorhanden heb gekolfde melk, en anders KV. Hij slaapt er niet langer op, komt over het algemeen maar 1x per nacht, maar soms toch 2x. Maar ik ben er zelf geruster op, en ik zit nu niet meer van 23.00u-01.00u te voeden eer hij tevreden is, hij ligt nu eerder in zijn bed en ik eerder in mijn bed.

@Saskia78: Hier gaat dat inderdaad ook zo, eerst BV dan bijvoeden met KV.
    Bryan doet het er prima op, ik ben een stuk relaxter. Ben alleen bang dat hij nu te veel krijgt, heb jij dat niet?
    En ja het zuigt big time, dat het op deze manier moet, maar inderdaad, alles voor de kleine.

11. angel1

angel1 Actief lid

26 jul 2006
    158
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb geprobeerd om hem vanmiddag, na de borstvoeding, een flesje te geven om te zien hoeveel hij daar dan van zou drinken. Nou niets dus. Hij weigert de fles gewoon. Misschien morgen nog maar een keertje proberen, maar dan voor de voeding.

Groeten,
    Angel

12. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Daar hoef je niet bang voor te zijn denk ik. Van bv kan je niet teveel geven en zolang je van de kv niet meer dan een liter per dag geeft, is er geen probleem...

13. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Ooooh dan hoef ik me idd niet druk te maken, die liter kv haalt hij nooit! thnx :D

Deel Deze Pagina