Ik ben erg benieuwd hoe jullie dat de eerste weken hebben gedaan, borstvoeding geven en je kinderen naar school brengen. M'n dochters worden bijna 4 en gaan naar school rond de tijd dat de jongste geboren wordt. Ik wil heel graag bv geven, en heb me voorgenomen om deze keer alles op alles te zetten om het te laten lukken. Alleen kan ik nu al opzien tegen de ochtendstress. 2 kinderen die moeten worden aangekleed, tanden gepoetst, eten, in de jassen en naar school brengen etc. En dan is er ook nog een babytje die hoogstwaarschijnlijk nog totaal geen ritme heeft en zo tussendoor voor een voeding kan komen. Hoe ging dat bij jullie? Ps. M'n vriend kan niet echt helpen, die moet om kwart voor 7 de deur al uit. Hij kan hoogstens brood voorsmeren ofzo.
Ik denk dat het niet uitmaakt of je een fles moet geven of de borst. Denk zelfs dat een fles geven nog lastiger is, omdat je de fles moet maken etc. Je kan de baby ook voeden wanneer het jou uitkomt he? Misschien eerst de kids een boterham en als zij eten even gaan voeden intussen. Dan hoef je ze daarna alleen nog in de jas enzo te helpen en spul inpakken en naar school. Dan weet je ook dat de baby in elk geval het komende uur geen voeding hoeft Denk dat je er vanzelf een handig ritme in krijgt.
Optijd beginnen... ik zet vaak mn wekker zo vroeg dat ik mn zoon in bed voedt, dan help ik de oudste 2 met aankleden, neem de bubs mee naar beneden. Baby in de box op draagdoek, brood smeren, tassen pak ik de avond te voren al in, laatste dingen klaar maken (beneden tandenpoetsen scheelt weer tijd, naar school en tegen de tijd dat ik thuis ben heeft ie weer trek en plof ik neer met een kop thee ofzo. Je hebt snel genoeg door wat werkt voor jullie... als je maar optijd begint. Als je er handiger in wordt en je baby sneller drinkt kost het steeds minder tijd.
En er zijn draagdoeken waarin je kunt voeden, dat zou misschien ook een uitkomst zijn? Jij de handen vrij, (of iig 1) en dan de gelegenheid om de andere kids ergens mee te helpen? Verder: tijd om ze te leren zelf brood te smeren enzo?
brood kan je avond vantevoren klaar maken toch!? en mss een half uurtje voor dat de andere 2 wakker worden baby doen, wassen aankleden en voeden... en idd ene draagdoek waarin je baby kan drinken...voor als het idd nog geen vast ritme heeft...je kan natuurlijk wel op jouw verzoek voedne als het net zo uitkomt dat jullie de deur uit moeten...kan j het gewoon iets eerder doen
Ik maakte ons brood de avond tevoren al klaar, en ik heb veel ervaring met dingen met één hand doen, terwijl ik met de andere baby voedde. Verder was grote broer vrij zelfstandig met aankleden, jas aandoen, schoenen aandoen etc. Ik zorgde wel voor niet te moeilijke kleren voor hem. Dat scheelde mij ook weer werk. Gelukkig heeft de oudste altijd op school gegeten (continu rooster) want ik geloof dat ik knettergek geworden was als ik vier keer per dag op en neer naar school had gemoeten. Dat laatste trouwens ook als ik geen borstvoeding had gegeven.
De ochtendspits is met flesvoeding ook een behoorlijke uitdaging hoor Wij hebben nog steeds geen ritme te pakken waarmee we alle 4 op tijd het huis uit kunnen. Gelukkig hebben we nog 3 weken om te oefenen...
Ik kleedde mezelf vaak eerst aan, dan Nick uit bed en aantafel en dan aan tafel Chris voeden terwijl NIck at (zelf en af en toe met 1 hand nog een lepel pap naar binnen werkend) en dan konden we op tijd de deur uit. Soms als Chris vroeg kwam voedde ik hem nog in bed en dan ging hij de box in en dan eten met Nick en zelf... Ik voedde in elk geval op mijn verzoek op die ochtendmomenten. Overigens ging Nick toen naar de psz en niet naar school, maar idee is gelijk. Evenals vroeg op en zelf moeten gaan werken.
O, ik vergeet te zeggen dat ik kind in bed eerst flink liet drinken, dan sliep baby weer en dan stond ik zelf op. Daarna begon het hele ochtendspitsfeest.
Mij lijken dit soort dingen juist zoveel makkelijker met borstvoeding. Met Jayro heb ik 10 maanden bv gegeven en ik werd er al heel snel handig in.. Kon hem echt overal voeden, zelfs staand of lopend als het ff moest En inderdaad, bv kun je ook best al aanbieden als je weet dat je daarna ff niet kan voeden. Bij flesvoeding 'moet' je je veel meer aan een schema houden en bv kun je dus gewoon helemaal op verzoek geven en aanbieden Ik zie er ook wel tegenop hoor.. Ik moet straks 's ochtends een dreumes/peuter aankleden, eten geven en dan met de bus de kinderen naar de oppas brengen om vervolgens met de bus naar mn werk te gaan. Betekent sommige dagen al om 6 uur de bus!!! O ja en dan tussendoor de baby nog haha. En dan kan het ook nog gebeuren dat ik 1: baby naar oppas moet brengen, 2: jayro naar kinderdagverblijf en 3: zelf naar mn werk moet. Dit allemaal op aardig afstandje van elkaar en met de bus Dat wordt helemaal goed plannen. Ik heb al gedroomd dat ik Jayro naar de oppas bracht en ondertussen bedacht dat ik de baby thuis had laten liggen Hehe leuk he dat gestress Maar goed, ik ben er dus wel van overtuigd dat ik dat voeden gewoon tussen alles door wel kan doen.
Hier een ervaringsmama. Ik zorg er gewoon voor dat m'n dochtertje gevoed is voordat de andere drie wakker worden. Normaal voed ik op haar verzoek, maar de 1e voeding is gewoon op mijn verzoek. Dat is dan rond 6 uur. Ik ga daarna dan mezelf aankleden en alvast de tassen klaarmaken enz. Rond 7 uur komen de andere 3 uit bed en slaapt de kleine meestal alweer. Ik vind het totaal geen gestress, maar dat komt misschien ook omdat de voeding maar maximaal 10 minuutjes duurt. En dat kan ook als de andere kids eten of aankleden. Ze zijn bij mij al redelijk zelfstandig gelukkig.
Wow, ik word helemaal moe en overspannen van wat ik lees, maar jullie staan er zo relaxed in, top hoor, even een compliment, want moeder zijn is het zwaarste beroep dat er is!
Goeie tips gelezen! Vooral idd de wekker wat vroeger zetten en dan de eerste voeding op míjn verzoek doen. Ik dacht dat dat niet goed zou zijn, en dat het dus elke dag afwachten is wanneer ze komt voor een voeding, maar als ik die eerste voeding zelf inplan, kan ik de ochtenden ook beter inplannen. Ben benieuwd hoe het gaat straks! De meiden kunnen zichzelf nog niet zo goed aankleden, en allebei lange haren die gedaan moeten worden en tanden die gepoetst moeten worden en een van de 2 die standaard moeilijk doet over haar melk drinken.. dat is al zwaar genoeg straks zónder ook nog eens tussendoor een baby te voeden haha. Denk dat die wekker de eerste tijd vroeg gaat 's ochtends Gelukkig de eerste maanden nog geen werkstress.