ik wil gaan stoppen met bv... maar weet niet zo goed hoe ik dit het beste kan doen... ga nog wel overleggen met het cb maar hoor ook graag jullie ervaringen. moet ik het per dag dan afbouwen? of kan ik zo ineens stoppen en als ik wat stuwing krijg, een beetje kolven zodat de druk er af is?
Ik ben in eens gestopt, en kolfde 2x 5 minuten per dag, om de spanning weg te halen, na 3 dagen kwam er niet veel meer uit. Je kunt het ook geleidelijk aan doen, weten ze wel op cb, of kraamverzorgster weet dat wel. Of google even op schema stoppen borstvoeding.
Ik ben eerst acuut gestopt met het geven van overdag. Dat zo een tijdje gedaan en toen acuut met de rest gestopt. En toen was het klaar. Heel even wat stuwing gehad, meer niet.
voelden jullie je ook schuldig dan? dat heb ik wel een beetje want ik heb nog wel veel melk... ben er gewoon zat van! dus ik voel me een beetje egoïstisch als ik stop om deze reden....
Hoezo egoistisch, borstvoeding is alleen super als jullie je er allebei goed bij voelen. Als jij je er niet meer lekker bij voelt, of zoals je zelf zegt, het zat bent, voor wie moet jij je dan nog schuldig voelen? Melody heeft er veel meer aan als je een opgewekte blije mama bent dan wanneer je een zuchtende en steunende mama bent die bij de eerste hongerkreten het "nu alweer" gevoel heeft. Begrijp me niet verkeerd, ik ben pro-borstvoeding, maar het moet wel leuk blijven. Ook gevoelens van het zat zijn horen niet bij leuk. En om Deb haar woorden te gebruiken: "Beter met liefde de fles dan met tegenzin de tiet" Groetjes van Kiki en succes met afbouwen.
@ Kiki... daar heb je gelijk in, maar met het schuldig voelen bedoelde ik omdat ze altijd zeggen dat moedermelk het gezondst is wat je je kindje kan geven en dan neem ik dat nu dus van haar af.... Ik heb het nu wel bijna 6 week gedaan dus hoop dat ze de belangrijkste voedingsstoffen nu zeker wel binnen heeft gekregen.
Ik ben ook gestopt en de VK zei dat ik een keer per dag moest kolven. Want als je melk langer dan 24 uur in je borsten blijft heb je kans om een borstonsteking te krijgen. Na een paar dagen merk je dat de BV al minder wordt. Na een week had ik nergens meer last van.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet echt schuldig heb gevoeld, misschien een beetje maar meer 'last'heb gehad van spijtgevoelens. Ik was het ook zat en besloot dus te stoppen op de manier die ik eerder al beschreef. Toen ik bijna gestopt was met het geven van bv kreeg ik plots spijt en heb nog geprobeerd om het toch weer even op te pakken, maar dat werkte niet meer.... Nu voel ik me er wel goed bij, hoor. Vanuit mijn ervaring zou ik dus zeggen...zolang je nog twijfelt om wat voor reden dan ook, blijf doorgaan tot je het zeker weet!
Met 6 wk bv geven heb je nog niet zoveel melk dat je er veel last van zult hebben als je stopt. Mag ik vragen waarom je er flauw van bent ? Ik had dat in het begin ook omdat er geen ritme in zat. Toen ik dat - na ong 3 mnd- onder de knie kreeg, vond ik het geweldig ! Heb het een jaar volgehouden en nooit spijt van gehad. Maar toch: met fv krijg je ze ook wel groot !
Applaus! Helemaal goed gezegd! Enne flesvoeding is het 2na gezondst wat je jouw kindje kan geven, en zou dus ook goed genoeg moeten zijn. Je kan niet altijd het beste geven, ook al zou je willen. Je kan wel het 2na beste geven met de beste bedoelingen.. en dat is vast goed genoeg!
ik merkte aan mezelf dat ik geen geduld meer had als ik haar aan de borst had en in mn hoofd was ik alweer druk met andere dingen bezig... zat dus niet rustig terwijl ze dronk... En ik moet straks weer aan het werk en dan is er geen mogelijkheid om even rustig te kolven dus dan had ik sowieso moeten stoppen, maar omdat ik niet weet hoelang het afbouwen duurt ben ik voor de zekerheid nu alvast begonnen... Denk dat als ik niet aan het werk zou hoeven, ik er dan wel langer mee door was gegaan... maar helaas...
Hoi als je niet in 1 keer wilt stoppen moet je ongeveer 1 voeding per week vervangen (of al eerder al sje geen last van stuwing hebt). Ze zeiden dat je de ochtend en de avond voeding als laatste moet laten wegvallen omdat je borsten dan erg vol zijn. Dus een beetje om en om voedingen vervangen tot je alleen de avond en ochtend voeding over hebt dan alleen nog de ochtend voeding en dan stoppen als je wilt.