Beste Heidi, Graag leg ik het volgende aan je voor. Begin december is onze zoon geboren met een geboortegewicht van 3860 gram. Vanaf het begin heb ik borstvoeding gegeven. Dit kwam erg goed op gang; zodanig zelfs dat ik tijden te kampen heb gehad met overproductie en een drietal borstontstekingen door stuwing. Nu lijkt het echter allemaal redelijk onder controle, al blijft mijn rechterborst zo nu en dan stuwen. Onze zoon dronk de eerste weken van zijn leven om de 2 uur, dag en nacht. Tegenwoordig, hij is nu ruim 9 weken, is dat om de 3 à 4 uur. Ik zit op zo'n 6 tot 7 voedingen per dag. Dit ritme houdt hij overigens ook 's nachts aan. nu groeit ons zoontje erg goed. Dertien dagen na zijn geboort woog hij 4060 gram (in de kraamweek is hij afgevallen tot 3680 gram). Toen hij 1 maand oud was woog hij 5400 gram. Maar nu komt het, met 2 maanden en ruim 9 weken, weegt hij al 7315 gram! Op het consultatiebureau vonden ze dit ook wel erg gortig. Hij valt buiten alle lijnen. Nu heb ik de metingen ook ingevoerd op de website van hetbkenniscentrum borstvoeding, maar ook in de WHO groeicurve borstvoeding zit zijn lijn net boven het groene gedeelte. Mijn vraag is wat jij hiervan vindt? Geef ik onze zoon teveel voeding? En is het zo, zoals de verpleegkundige op het consultatiebureau zei, dat hij nu ook in de toekomst meer kans heeft op overgewicht? Moet ik onze zoon vaker de speen geven (die krijgt hij nu praktisch nooit)? Natuurlijk ben ik blij dat hij goed groeit, maar ik voel me toch wat onzeker. Bedankt voor je reactie! Groet, Ellen.
Het klinkt inderdaad erg explosief, die groei. Weet je zeker dat er geen weeg fout ergens is ingeslopen? (ik kom dat nog wel eens tegen). Heb je zelf het idee dat je je kindje overvoert? Waarschijnlijk niet, want kindjes die niet meer hoeven, zullen loslaten, of het teveel wat ze binnen krijgen (bij volle borsten en overvloedige productie) teruggeven (spugen) of uitpoepen. Overgewicht? Daar wil ik het helemaal niet over hebben op deze leeftijd met uitsluitend borstgevoede kindjes! Heeft je kindje er last van? Drinkt het wanneer het ergens last van heeft? Is het ontlastingspatroon normaal? Hoe is jouw dieet? Zijn er ziektebeelden binnen directe gezin die mee zouden kunnen spelen? Ik zou eerder daar naar kijken. Naar aanleiding van wat je kindje drinkt (hoeveel voedingen) vind ik dat niet raar. Een kindje voeding ontzeggen door een speen te geven, daar kan ik wel wat van vinden...:-/ Ik zou zeggen: sluit uit dat er een weeg fout ergens is binnengeslopen, kijk goed naar je kindje: wat het aangeeft en zolang je geen tilliftje nodig hebt kijk je het aan naar komende maand!
Bedankt voor je snelle reactie Heidi. Ik zal eerst jouw vragen beantwoorden. Nee, ik heb niet h.et gevoel dat ik mijn zoontje overvoer. Wel is het zo dat als hij aangeeft te willen drinken, ik dat nooit uitstel bijvoorbeeld door een speen. En soms wil hij drinken om bij me te zijn, voor troost of omdat hij in slaap wil vallen. Dat laat ik ook altijd toe. Dan drinkt hij soms maar 2 minuten effectief, maar ligt dan nog wel een kwartier tot een halfuur te sabbelen. Ik heb daar nooit een probleem in gezien, maar misschien is dat het wel? Ons zoontje spuugt wel zeer geregeld; zowel vlak na de voeding vaak toch meerdere mondjes, als ook zo rond 2 uur na een voeding (dan is het meer kwarkachtig). Nu ik tegenwoordig de meest heftige toeschietreflex (waarbij de melk echt wel een halve meter ver sproeit, zo'n drie flinke stralen), is het spugen wel iets minder, maar nog steeds aanwezig. Onze zoon lijkt niet specifiek last te hebben van de explosieve groei. Hij heeft net als andere baby's wel eens darmkrampjes, maar het lijkt mij niet abnormaal. En als hij krampjes heeft, herken ik dat wel. Dan heeft hij ook meer behoefte om gewiegd te worden, dan dat hij wil drinken. Hij drinkt dan eigenlijk nooit. Zijn ontlastingpatroon is normaal volgens mij; hij poept sinds hij 6 weken oud is 1x per dag of 1x per 2 dagen. Dan zit zijn kleding er overigens vaak wel onder; is een flinke hoeveelheid. Zijn ontlasting is geel/oranje van kleur met stukjes. Mijn dieet is volgens mij vrij normaal; ik eet 's ochtends drie volkoren crackers, met de lunch drie/vier volkoren boterhammen, tussendoor 1 koek, 's avonds aardappelen, groente en vlees en als toetje yoghurt. Mijn beleg bestaat uit jam, kaas, runderrookvlees, hagelslag. Ik eet 1 of 2 stuks fruit per dag. Drink over het algemeen water en thee en ongeveer 2/3 glazen ranja per dag. Voor de zwangerschap was ik erg slank (178 en 65 kilo), maar ben tijdens de zwangerschap 30 kilo aangekomen, waarvan er nu 15 lijken te blijven plakken. Mijn partner is ook lang (192) en slank. In onze families komt eigenlijk geen overgewicht voor. Ik was zelf ook wel een hele flinke baby en groeide snel. Andere ziektes zijn er in de familie ook nauwelijks, behalve een paar auto immuunziektes aan mijn kant (ziekte van Chron en reuma). Ik wil mijn zoontje eigenlijk ook liever geen voedingen gaan ontzeggen mbv een speen. Dat vind ik zielig. Hoe kan ik uitsluiten dat er ergens een weegfout is gemaakt? En lijkt het jou nodig om dit verder uit te laten zoeken (bijvoorbeeld in het ziekenhuis). Ter aanvulling; ik heb geen zwangerschapsdiabetes gehad. Diabetes komt sowieso biet voor in onze families. Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie.
Weet je, ik vind het goed klinken allemaal. Ik zou het dus even naast me neer leggen. Vertrouw op je kindje: als hij zich goed ontwikkelt en geen last heeft, prima. Met een fikse overproductie kan het ook langer duren eer je echt op elkaar bent afgestemd. Prima. Een weeg fout kun je enkel achterhalen door onder de zelfde omstandigheden nogmaals te wegen. Wanneer er dan een groot verschil in zit kan dat je clou zijn. Ik heb eens meegemaakt op een cb dat bij invoeren een fout is geslopen. Moeder in de stress. Ik ben komen wegen en er bleek niets aan de hand. Ik zou zeggen laat het zo, het gaat prima en kijk wat de lijn doet bij 4 en 6 maanden. Succes verder. En blijven voeden hoor! (zeker met Crohn in familie) Groetjes, Heidi
Beste Heidi, Hopelijk mag ik je nog even lastig vallen over dit onderwerp. Ik maak me nu toch een beetje zorgen. Mijn man is afgelopen week even met mijn zoontje op de weegschaal gegaan en hij weegt nu bijna 9 kilo. Hij draagt, met 3 maanden oud, al kledingmaat 68. Nu is het de afgelopen week zo dat mijn zoontje heel veel poept, na elke voeding (dus zo'n 6x per dag), en dat deze poep groen en slijmerig is en behoorlijk stinkt. Nu maak ik me dus een beetje zorgen. Zou dit ontlastingspatroon samen kunnen hangen met zijn enorme groei? Ik heb veel melk, maar bied maar 1 borst per voeding aan. De laatste week is het voedingspatroon echter niet veranderd. De tijden zijn ongeveer 1 uur 's nachts, rond 5en, rond 9en, rond 1 uur, rond 5 uur, rond 7 uur. Heb jij misschien nog tips of ideeën? En weet je wat die groene poep betekent? Het is overigens niet schuimend. Dank je wederom!
Hoi, Lees in deze link over ontlasting: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Ontlastingspatroon van borstgevoede baby's Ook wanneer je ziek bent geweest kun je lang groene poep zien. Meestal gaat het vanzelf over. Wanneer je daadwerkelijk met een aanhoudende overproductie van doen hebt kan het helpen daar hulp bij in te schakelen, of ga eens naar een moedergroep van 1 van de vrijwillige borstvoedingsorganisaties. Succes, het zal heus stabiliseren, eens!
Dank je Heidi! Ons zoontje heeft nu ook al 2 dagen verhoging en de ontlasting is nu wel erg waterig. Vermoedelijk toch een virusje. Hij drinkt verder nog goed en heeft voldoende plasluiers, maar we houden het in de gaten.