Dames, help me eventjes Anticonceptie die voor mij werkt, is anticonceptie zonder hormonen. Al snel viel de keuze op de koperspiraal. Voor mijn zwangerschappen beviel dit uitstekend. Bijna een jaar geleden is de jongste geboren en in dit jaar heb ik al tweemaal een koperspiraal laten zetten bij de gyn, en beide keren bleek bij de echo dat hij niet goed zat. Mijn man roept "driemaal is scheepsrecht", maar ik weet het even niet zo goed. Morgen mag ik de twee poging laten verwijderen en eventueel een nieuwe in laten zetten. Ik twijfel...en niet alleen omdat een deel van de "behandeling" in het nieuwe jaar zal vallen (nieuwe zorgverzekeraar, weer met opnieuw beginnen met het eigen risico). Wat zouden jullie doen?
Tja, dat is een moeilijke. Ook ik ben alleen aangewezen op anticonceptie zonder hormonen en heb dus voor mijn zwangerschap een koperhoudendspiraaltje laten plaatsen. Dit is mij niet goed bevallen. Ik heb weken achter elkaar gevloeid, het was niet te stoppen. Uiteindelijk heb ik het spiraaltje eruit laten halen en heb ik nog medicijnen nodig gehad om het vloeien te laten stoppen. Ik heb daarom besloten dat ik nu, dus na mijn zwangerschap geen spiraaltje meer wil/aandurf. Bij jou heeft het wel een andere reden dat je twijfelt, natuurlijk. Ondanks dat het spiraaltje tot twee keer toe niet goed zit, heb je er geen last van gehad? Geen klachten mbt vloeien etc.? Zo niet, dan zou ik het inderdaad nog een keer proberen. Het kan natuurlijk stom toeval zijn geweest! Zijn ze alle twee de keren door dezelfde gyn geplaatst? Als dat zo is, zou je het spiraaltje natuurlijk door een andere gyn kunnen laten plaatsen. Ik zou het nog een keertje proberen, hoe vervelend het ook is.
Hier zijn de eerste twee spiraaltjes ook niet goed geplaatst. Nummer drie hebben ze geplaatst met behulp van een hysteroscopie. Met een cameraatje begeleiden ze het spiraaltje zodat het zeker weten op de juiste plek terecht komt en niet meer kan verzakken. Kun je dit niet met de gynaecoloog overleggen?