Sinds een aantal dagen ben ik begonnen aan de pil (microgynon 30), vorige maand geen anticonceptie gebruikt. Nu ben ik dus begonnen met de strip op mijn vijfde cyclusdag, en ik weet dat de pil dan een week nodig heeft om zijn werk te doen. Echter, ik had gister tot mijn grote verbazing vruchtbaar slijm, iets wat ik eigenlijk alleen enkele dagen voor de eisprong heb. In een natuurlijke cyclus heb ik die altijd op dag 15/16 van m'n cyclus. (Vorige maand dag 21 omdat ik net van de cerazette af was). Dit keer geen last van eipijn oid, maar wel een vrij donker streepje op een ovulatietesten, nét niet positief zegmaar. maar ik ben nu eigenlijk wel benieuwd; Volgens de berekening zou ik vanaf dag 12 beschermd zijn tegen zwangerschap. Maar stel nou dat ik om de een of andere reden opeens een zeer voege eisprong krijg, kan ik dan voor of op die twaalfde dag niet alsnog een eisprong krijgen? Of zou de pil mijn eisprong logischerwijs voor die tijd al verhinderd hebben? Ik schrik er eigenlijk een beetje van.
Waarschijnlijk is het wel veilig, zolang je de aanwijzingen op de verpakking opvolgt. Ik zou alleen wel de eerste maand nog andere bescherming gebruiken voor de zekerheid...
Als je pas met de pil begint, moet je de eerste pil nemen op de eerste cyclusdag als ik me niet vergis. Je bent dus te laat begonnen.
In de bijsluiter staat inderdaad, dat als je de eerste cyclusdag begint je meteen beschermd bent tegen zwangerschap. Als je later in de cyclus begint (volgens mijn bijsluiter mag je ook beginnen tussen dag 2-8 van je cyclus) kan dat ook, maar dan moet je eerste 7 dagen van het pilgebruik nog andere maatregelen nemen. Dat doe ik dus ook braaf. Mijn verbazing lag meer in het feit dat je dit dus netjes kunt doen en alsnog kunt ovuleren als je lijf net besloten heeft om die cyclus een vroege ovulatie te genereren, waardoor de pil niet de tijd heeft om binnen die 7 dagen je cyclus plat te leggen. Je kunt dan dus blijkbaar toch zwanger raken, als ik kijk naar hoe mijn lijf nu reageert. De tijdsspanne waarin dit kan gebeuren is dan wel erg kort, want het moet maar net zo samenvallen dat je ovuleert op de dag dat het volgens de bijsluiter veilig zou zijn, je op die dag (inmiddels onbeschermde) seks hebt en je eitje lang genoeg leeft (24u) om nog bevrucht te worden.. Maargoed het is dus niet onmogelijk. Dan gebruik ik inderdaad liever uit voorzorg nog wat langer extra maatregelen zodat ik zeker weet dat ik bij een eventuele ovulatie alsnog bescherming heb
Het is inderdaad een randgeval, maar in de pil zitten ook stoffen die een innesteling moeilijker maken.