Stoppen met de speen tips!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kgulik, 6 aug 2017.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kgulik

    kgulik Actief lid

    10 feb 2016
    165
    4
    18
    Vrouw
    We willen gaan stoppen met de speen. Dit omdat ons zoontje onwijs vaak wakker word snachts zodra de speen eruit valt. Ik heb het dan niet over 6 of 7 keer maar vanaf 3uur/half 4 valt de speen letterlijk elk kwartier uit zijn mond en begint hij direct te huilen. Dit is overdag ook zodra hij zijn speen verliest. We slapen nu al maanden maar 3 uurtjes per nacht en houden dit niet meer vol. We hebben al echt vanalles geprobeerd. Ik ben dus niet op zoek naar allerlei tips om de speen in zijn mond te houden want ik heb ze waarschijnlijk al geprobeerd. We willen gewoon echt van de speen af want nog maanden wachten totdat hij zelf zijn duimpje of de speen kan pakken redden we niet. (Ik heb elke dag hoofdpijn en vele migraine aanvallen) Ook ons mannetje zelf slaapt op deze manier niet goed door. We zijn al heel lang van de nachtvoedingen af. Het is dan ook geen honger ofzo. Het zal even enkele nachten afzien zijn maar dan hopen we dat ons mannetje en dat ook wij beter door zullen slapen zonder speen. Ik heb vaker verhalen gehoord van ouders die ermee gestopt zijn rond dezelfde leeftijd. Ben op zoek naar tips, adviezen en ervaringen want ik weet wel dat ik het heel moeilijk ga vinden als hij er zo om gaat huilen! Hoe kun je het het beste aanpakken?
     
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Hoe weet je zo zeker dat het geen honger is...?
    Heb je al eens een fles geprobeerd??

    99% van de tijd is het nl wel honger...
     
  3. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Maar hoe weet je zo zeker dat het geen honger is..? Heb je al een fles geprobeerd? Mijn dochter sliep na 2 weken al van 23:00-06:00 en dus zonder nachtvoeding. Met 4 maanden kwam die nachtvoeding gewoon weer terug. Ze werd actiever overdag en was druk met rollen en dus had ze 's nachts behoefte aan een fles. Hoe ik dat wist? Omdat ze inderdaad na 03:00 iedere 20 min wakker werd en haar speen kwijt was. Fles erin en ze sliep zo verder tot 07:00. Duurde 6 weken die nachtvoeding, toen was het weer over.
    Ik zou dus eerst de fles proberen. En als je echt met die speen wil stoppen, is er denk ik maar 1 ding wat je kan doen. Cold turky die speen weglaten en een paar nachten door de zure appel bijten. Zou dan wel zorgen voor iets anders waar hij op kan sabbelen, speendoekje ofzo. En het bedje naast jouw bed zetten. Is hij in ieder geval niet alleen.
     
  4. kgulik

    kgulik Actief lid

    10 feb 2016
    165
    4
    18
    Vrouw
    Omdat hij dit gedrag ook overdag laat zien bij elk slaapje direct zodra zijn speen eruit valt. En sochtends heeft hij helemaal niet zo'n honger. Hij heeft dan alle tijd, huilt niet om de fles, drinkt hem zelfs nooit leeg 's ochtends daarom denk ik niet dat het honger is.
     
  5. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Misschien is hij in de ochtend ook gewoon te moe om alles op te drinken? Lijkt me niet heel gek als je al uuuren elke keer elke 15 min wakker word...

    Mijn advies blijft dus hetzelfde, ik zou eerst een fles proberen
     
    Adrianna vindt dit leuk.
  6. kgulik

    kgulik Actief lid

    10 feb 2016
    165
    4
    18
    Vrouw
    Ik denk dat we dat eens gaan proberen dan! Ben alleen bang dat we dan voorlopig niet meer van de nachtvoedingen af komen nu we daar juist weer maanden vanaf zijn. Dat het dat dadelijk niet blijkt te zijn maar dat we dat dan toch zelf weer hebben gestart. Echt moe sochtends is hij niet trouwens
     
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Neejoh, Dat valt over het algemeen reuze mee hoor :)

    En soms komen nachtvoedingen nou eenmaal terug, helaas :p
    Net zoals ze soms periodes hebben waarin ze meer/minder eten.

    Over het algemeen gaat dit altijd vanzelf weer over ;)


    En mocht die fles absoluut niet helpen, dan kan je altijd nog proberen de speen weg te doen
     
  8. Hotsiflots

    Hotsiflots Fanatiek lid

    31 aug 2015
    1.538
    165
    63
    Full time mom
    mijn tweeling kwam tot 10 maanden nog voor een nachtvoeding...

    Ik testte het altijd: gaf de speen erna weer huilen? nog 1 keer de speen weer huilen? = fles dus 2 keer aanbieden daarna weer huilen dan fles geven, je hoeft niet de volle pond te geven.

    sliepen meteen door dan, ik zou dit proberen.

    het kan ook zo zijn omdat hij overdag zo weinig drinkt hij het snachts in wil halen, hijs nog erg klein 3 maanden is echt nog te jong om te eisen dat ie al doorslaapt, en dat hij smorgens niet moe eruit zien kan je in vergissen als hij echt om de 15 min wakker word heeft hij daar net zo last van als jij, alleen kinderen kunnen het goed verbergen of gaan juist extra druk doen.

    Als je echt de speen weg wil hebben kan je hem gewoon weg laten en zo'n tutdoekje geven kan hij daar op sabbelen en even doorzetten.
     
  9. kgulik

    kgulik Actief lid

    10 feb 2016
    165
    4
    18
    Vrouw
    Maar overdag drinkt hij wel gewoon goed alleen de ochtend fles meestal niet zo goed. Ik vind het ook niet erg nachtvoedingen te geven. Het is meer dat het jammer is er weer mee te starten als je er al maanden vanaf bent maar als dat is wat nodig is om hem door te laten slapen doe ik het natuurlijk met alle liefde en plezier haha. Alleen weet ik nog niet of het dat is of niet omdat hij ook overdag gewoon slecht slaapt en steeds wakker word zodra die speen eruit valt. Dat maakt hem steeds wakker. Maar ik ga het gewoon proberen en kijken of hij dan snachts doorslaapt.
    Maar feit is wel dat die speen hem meer wakker houd dan goed doet lijkt wel! Want hij word steeds direct wakker als hij uit zijn mondje valt. Dus hem hier vanaf helpen lijkt me sowieso goed idee met natuurlijk iets anders als vervanger zoals inderdaad een tutteldoekje of iets dergelijks.
     
  10. sleepy

    sleepy Actief lid

    13 nov 2016
    292
    72
    28
    Hier hetzelfde verhaal. Was ook kapot.

    Heb geen tips. Gewoon cold turkey geen speen meer gegeven.
    Ik verwachtte minimaal een week ellende. Het duurde maar 1 nacht! Hij huilde van 23 tot 0.00 en toen van 2.30-4u. Ben er af en toe heen gegaan voor een aai over de bol. Echt troosten lukte niet want hij wilde natuurlijk zijn speen.

    De nacht erna sliep hij ineens de hele nacht, ook de fles van 23u die we toen niet gegeven hebben sloeg hij gewoon over.
    We wisten niet wat ons overkwam...!
    Hij heeft nu een tutteldoekje in bed.
    Dus ik zou zeggen :
    go for it!
     
  11. kgulik

    kgulik Actief lid

    10 feb 2016
    165
    4
    18
    Vrouw
    Wow dat valt inderdaad mee! Wat een zegen lijkt het me haha. En haalde je hem met troosten uit bedje of is het beter dit niet te doen en hem in bedje te houden?
     
  12. sleepy

    sleepy Actief lid

    13 nov 2016
    292
    72
    28
    Ik haalde hem de eerste keer uit zijn bed omdat ik schrok hoe boos en overstuur hij was. Dit had echt geen effect dus heb hem er daarna niet meer uitgehaald en steeds eventjes teruggekomen voor een aai en even zachtjes praten. Het was echt even doorbijten maar ben blij dat ik het gedaan heb!

    Ja was echt zo heerlijk ineens. Ik weet hoe je je voelt. Ben nog aan het bijkomen van de eerste zes maanden, hij is nu bijna een jaar haha.... soms nog wel een nachtelijk intermezzo maar vaak maar kort. Geen drama's meer *klopt af*
     
  13. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    En, hoe gaat het inmiddels?
     
  14. kgulik

    kgulik Actief lid

    10 feb 2016
    165
    4
    18
    Vrouw
    Heel wisselend! De ene keer komt hij om 3 uur/half 4 en als hij dan niet meer verder wil slapen geef ik hem de fles. Dit heb ik nu twee keer gedaan. Die drinkt hij dan goed! De ene keer sliep hij daarna weer goed door. De andere keer bleef hij spoken met de speen. Eergisteren nacht werd hij pas om half 5 wakker. Dan is het te laat voor nog een nachtvoeding dus dat maakt het weer lastig. Ik denk dat het een beetje combinatie is van speen en zin in fles. Als hij vast slaapt is er niks aan de hand maar als hij licht slaapt word hij beetje hongerig en merkt hij ook nog eens dat de speen er steeds uitvalt waardoor hij de slaap niet meer kan pakken. Over 2 weken heeft mijn vriend vakantie en gaan we sowieso beginnen met cold turkey speen weg. Want overdag valt de speen ook heel vaak uit zijn mond waardoor hij weer wakker word. Tot die tijd geef ik hem dan maar snachts de fles als hij om 3 uur/half 4 wakker word haha. Binnenkort groentehapjes. Wie weet hoe dat gaat. Ben benieuwd wat straks het effect is op de nachten als de speen weg is. Of de fles dan nog steeds nodig is.
     
  15. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Hoezo is half 5 te laat voor een nachtvoeding? Het is dan nog steeds nacht toch?
    Uiteraard kan je stoppen met de speen. Echter hebben ze tot 9 maanden vaak meer zuigbehoefte (dus niet alleen honger) vandaar dat een speen vaak gegeven wordt. Daarna is een speen niet meer nodig. Alternatief is een pink;)
    Het is in ieder geval normaal dat ie s nachts nog rommelt of komt voor een voeding. :) Al hoop ik uiteraard voor je dat ie snel gaat doorslapen.
     
  16. kgulik

    kgulik Actief lid

    10 feb 2016
    165
    4
    18
    Vrouw
    Half 5 is zeer zeker te laat voor een nachtvoeding. Dan ben je alweer een uur verder en dan is het al half 6. De eerstvolgende fles zou dan om 7 uur weer zijn. Hij krijgt namelijk elke 4 uur de fles. Dat haalt niks uit.
    En heb je het eerste bericht wel gelezen waarmee ik dit topic heb geopend ;)? Het gaat niet over gebroken nachten of wat rommelen maar we slapen vanaf 3 uur gewoon totaal niet meer. Dit al maanden. Resultaat is elke dag hoofdpijn en vele migraine aanvallen. Ik zit er letterlijk doorheen dus nee ik wacht niet af tot die 9 maanden. Ons zoontje en wij worden elke keer uit onze slaap gehouden omdat zijn speen eruit valt zowel overdag als snachts. Dit is voor hem ook niet prettig. Er zijn wel meer ouders die rond deze leeftijd om die reden stoppen met de speen en een alternatief geven zoals een tutteldoekje of iets dergelijks. We houden het anders niet vol op deze manier ;) dat is waarschijnlijk even 2 a 3 nachten doorbijten en dan zijn we waarschijnlijk van de speen af
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.692
    14.044
    113
    @kgulik die periode hebben we hier ook gehad, vooral in de eerste 6 weken met een piek in de 6e week. (elke 3-5 minuten was t wel raak, met hoogtepunten van om de 18 minuten). Ze is daar overheen gegroeid toen ze een maand of 4 was en gooit nu haar speen er uit als ze er klaar mee is en slaapt verder.

    Alhoewel t nu wel weer een sport is om dingen uit bed te gooien en dan heel verdrietig te gaan huilen en beertje knuf of doekje na te kijken.
     
  18. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Ok, ja ik ben niet van voeden op vaste tijd. ;) Vandaar dat ik me dat afvroeg.
    Ik zeg ook niet dat je niet moet stoppen met de speen, maar houd er rekening mee dat je kind wel nog extra zuigbehoefte heeft. Dus dat het onrustige nachten kunnen blijven. Was alleen een tip/inzicht over waarom hij zo onrustig zou kunnen zijn.
    Zou de nacht afwisselen met je partner nog een optie zijn?
    Maar doe vooral wat voor jou werkt :)
     
  19. kgulik

    kgulik Actief lid

    10 feb 2016
    165
    4
    18
    Vrouw
    Ja ik voed wel op vaste tijden. Vind dat wel zo prettig als je dingen wil inplannen ofzo ;) hij drinkt nu om 7.00 uur. 11.00 uur. 15.00 uur. 19.00 uur en om 23.00 uur. Natuurlijk kan het soms wel wat afwijken ;) mijn partner die werkt en moet zijn bed al uit om 6 uur sochtends terwijl ik een thuisstudie volg vandaar dat ik de nachten doe. We doen het nu wel zo dat hij de laatste fles doet en ik vroeg naar bed ga anders red ik het inderdaad echt niet!
    Ben inderdaad ook benieuwd hoe de nachten gaan zijn zonder speen. Tegen die tijd eet hij ook groentehapjes. Misschien zorgt dat ook voor verandering. We zullen zien. Als het maar iets beter gaat als nu :p
     
  20. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Ik hoop het ook heel erg voor je :thumup:
     

Deel Deze Pagina