Help: Peuter gewend aan donkere kamer, slaapt nu slecht wanneer dat niet kan

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sunnybaby, 7 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunnybaby

    sunnybaby Bekend lid

    19 jan 2009
    599
    0
    0
    Mijn zoontje van 20 maanden is altijd gewend geweest om overdag in een lichte of beetje verduisterde kamer te slapen en 's avonds in het donker. Op zijn kamer zitten rolluiken, dus het is ook echt behoorlijk donker als hij naar bed gaat.

    Nu heeft hij net twee keer een nachtje bij oma gelogeerd en daar ging hij heel moeilijk slapen, terwijl dat daar voorheen geen probleem was. Ik vermoed dat het komt doordat het daar harstikke licht is op de kamer. Ze heeft nl heel lichte gordijnen.

    We kunnen oma uiteraard moelijk vragen om haar slaapkamers te veranderen voor hem, maar heeft iemand tips wat we hieraan zouden kunnen doen?

    Daarnaast gaat hij thuis binnenkort i.v.m. nieuwe spruit over naar een andere kamer zonder rolluiken. Ik heb een hekel aan luxaflex en vindt de meeste verduisterende gordijnen oerlelijk. Heeft iemand een goed idee hoe we zijn kamer toch kunnen verduisteren?
     
  2. Trisha1981

    Trisha1981 Bekend lid

    27 feb 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    wij hebben een verduisterd rolgordijn van de ikea en daarover de gordijnen die wij leuk vinden... die rolgordijnen kunnen gewoon helemaal omhoog als ze niet "in funtie zijn"...
     
  3. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Ik heb gewoon de gordijnen op Ayla's kamer laten verduisteren met verduisterende stof. Die maken ze erachter en daar zie je dus niks van.
     
  4. BabeBabe

    BabeBabe VIP lid

    14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    ik heb ook het idee dat Jelmar bij mijn Souders slechter slaapt omdat het daar overdag minder donker is dan bij ons... ik probeer nu overdag het rolgordijn(veluxdakraamding) ietsje op een kier te zetten om te kijken hoe dat gaat...

    Maarre, wat betreft het dag/nacht ritme, dat kindjes dat niet zouden weten als ze niet overdag met meer licht slapen... hier nooit last van gehad!! Jelmar sliep overdag gewoon 1 tot 1,5 uur toen hij nog 2 x sliep en nu 1 x per dag 2 tot 3 uur, maar word gewoon uit hemzelf wakker, nooit problemen gehad met dag of nacht van elkaar te onderscheiden... gelukkig :p
     
  5. Popkoorn

    Popkoorn Niet meer actief

    in rolgordijnen van de ikea, gebruiken we hier ook, was maar 16 euro ofzo,

    dus die zou je zelf kunnen halen en dan daar hangen als je ouders dat goed vinden,

    en dan gewoon nog hun eigen gordijnen ofzo eroverheen.
     
  6. misa

    misa Niet meer actief

    Hoe je dat ook in het begin gedaan hebt (met in het licht slapen), veel kinderen kunnen dat na verloop van tijd niet (meer) goed. Ik denk dat je er niet veel aan kunt doen. Ik zou zeker vragen om een verduisterend rolgordijn bij opa en oma. :) (of zelf kopen)
     
  7. fafje

    fafje Niet meer actief

    mijn zoontje kan ook moeilijk slapen in licht, hij slaapt dsn ook altijd met een knuffeldoekje, dat ehct over zn ogen "moet" ..
    dus neusje vrij, maardie lap over zn ogen...
    In de kinderwagen, wilt ie nog wel es zelf in slaap vallen, maar vaak laat ie het merken en dan do eik een spuugdoekje oid..en hup gelijk die oogjes dciht...

    in zn kamer heeft ie namelijk zwartrolgordijntje
     
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Toevallig zag ik laatst in één of andere folder of tijdschrift ofzo een soort verduisterend gordijn om mee te nemen. Je kon dit met zuignappen aan een raam bevestigen. (Wel glassex meenemen naar oma ;)) Misschien dat dat iets voor je is? Ik weet alleen niet meer hoe het heette en heb geen idee wat het kost. Maar je zou zoiets ook zelf kunnen fabriceren, natuurlijk.
     
  9. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Is het mischien een idee om bij zijn middagslaapje de gordijnen gewoon open te laten. Hier gaan de gordijnen bij zijn middagslaapje niet dicht. Sinds vandaag hebben we pas verduisterende gordijnen. Maar waarom vind je die lelijk ?? Ik heb een mooie stof uitgekozen en die met een verduisternde stof laten maken. De stof dit er gewoon achter en daar zie je niets van.
     
  10. sunnybaby

    sunnybaby Bekend lid

    19 jan 2009
    599
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.
    Thuis zijn bij zijn middagslaapje de (witte) gordijnen dicht en het rolluik meestal gedeeltelijk. Dat moet wel omdat zijn kamer pal op het zuiden ligt en het anders zelfs met dit weer in no time 25 graden is op zijn kamer. Maar overdag heeft hij er dus geen moeite mee om in een lichte kamer te slapen, het probleem zit hem echt in de avond.

    Ik heb het idee dat hij denkt dat het nog geen bedtijd is, omdat het nog licht is. dit ondanks dat we gewoon zijn vaste bad- en bedritueel afwerken. Bij mijn moeder een rolgordijn o.i.d. plaatsen is helaas geen optie. Behalve dat zij dat nooit zou willen, is hun kamer aan een kant volledig van glas (inc. tuindeuren).

    Voor zijn nieuwe kamer is zo'n rolgordijntje achter de gordijnen denk ik wel een idee. Wat ik lelijk vindt aan verduisterde gordijnen is dat degenen die ik heb gezien van polyester zijn. Dat vindt ik behalve lelijk vooral ook brandgevaarlijk.

    Ik heb in de winkel ook al eens geïnformeerd naar het verduisterend maken van gewone gordijnen, maar de verkoopster zei dat het wel kon, maar dat zij het afraadde. dit omdat de krimpeigenschappen van de gordijnstof en de verduisteringsstof niet hetzelfde zijn en je dus een groot risico loopt dat ze na een keer wassen verpest zijn. Nu was ik mijn gordijnen bepaald niet elke week, maar zo af en toe kan dat (zeker op een kinderkamer) toch wel eens nodig zijn.
     

Deel Deze Pagina