Ik ben echt ten einde raad aan het worden... Sinds een tijdje spuugt ons meisje weer heel veel na d'r voedingen. Ze laat ook bij z'n beetje elke fles 50-80ml staan van de 200ml, behalve die van 19 uur die gaat helemaal leeg. (De late avond fles zijn we bezig met te laten vervallen en vanavond gaat ie helemaal weg). Nu sinds een paar dagen poept ze ook niet meer... als er dan wat komt is het net klei en ze moet er heel veel moeite voor doen. Ik geef d'r al druppeltjes van VSM om d'r ontlasting zachter te maken.. extra water in de fles heeft geen nut want de drinkt d'r flessen niet leeg.. Verder krijgt ze al johannesbrood tegen het spugen, dit krijgt ze al heel lang dus dat kan het niet zijn.. Rijstebloem in d'r fles van 19 uur maar hier heeft ze ook nooit problemen mee gehad.. De ellende begon toen we hapjes zijn gaan geven... Eerst ging het goed maar het gaat van kwaad tot erger nu.. Ik krijg verschillende adviezen.. CB zegt fruit erbij geven.. de hulp die ik thuis krijg zegt fruit niet geven want ze zit gewoon te vol (vandaar het spugen) maar niet stoppen met de hapjes want d'r darmen moeten eraan wennen en als je nu stopt dan begin je straks weer van vooraf aan.. Ik wordt er hopeloos van!! Ze spuugt alles onder de hele dag, poepen lukt d'r op geen enkele manier (thermotherer werkt niet, beetje olijfolie door d'r fles ook niet, druppeltjes lijken niets meer te doen, buikje masseren geen effect..) Ik heb echt geen idee wat ik moet gaan doen.. Stoppen met de hapjes? Maar is het dan idd zo dat als ik er later weer mee begin de ellende ook weer begint? Of groentenhapje gaan vervangen door fruit? Of toch echt doorzetten.. omdat ze er toch aan moet wennen? Of toch fruit er nog bij gaan geven? Ze is nu 4,5 maand en krijgt hapjes sinds 2 weken ongeveer?
Ik zou inderdaad even helemaal stoppen met de hapjes, gewoon alleen weer flessen met melk. Ze is pas 4,5 maand, dus nog tijd genoeg. De reden waarom ik ermee zou stoppen is om dus te zien of ze daadwerkelijk spuugt en verstopt raakt door de groente die ze krijgt. Geef je er toevallig ook al aardappel bij? Dat verstopt namelijk ook. Verder vind ik het spugen een 'logisch' gevolg als ze nu ook moeite heeft met poepen en misschien wat verstopt zit. Daarbij vind ik dat ze echt teveel melk nu laat staan, dus ik zou gewoon weer even helemaal terug gaan naar de basis. Als dan straks de rust weer terug is kan je opnieuw beginnen met hapjes. De problemen kunnen dan terug komen, ze kunnen ook over zijn, dat is uitproberen. Hier moest hij ook wel wennen en gaande weg ging het beter. Ik zou nu dus echt even 2-3 weken rust inlassen en dan weer verder kijken.
Mijn dochter heeft ongeveer 2 a 3 weken geleden ook weer zo erg gespuugt. Toen heb ik een paar dagen ipv 180+6 voeding weer 150+5 voeding gegeven. Ook daar liet ze wat van staan en spuugde het gewoon weer uit. Ook haar fruit en groente ben ik even een paar daagjes mee gestopt zodat dr lichaam weer even tot rust kon komen. Na die paar dagen merkte ik dat ze wel weer wat hongerig was en ben ik weer 180+6 gaan geven en alles gaat helemaal op. Misschien zou je dat is kunnen proberen? Toen ik je stukje las over dat ze geen ontlasting heeft moest ik gelijk denken aan mijn kraamhulp toen de tijd. Zij had gezegt als ze een paar dagen niet gepoept heeft moet je een paar druppels olijfolie in haar fles doen. En dat blijven doen tot ze gepoept heeft. Bij mij hielp het toen de tijd. Maar toen zag ik dat je dat al geprobeerd had haha dus daar durf ik niet zn 123 antwoord op te geven. Als je denkt dat het van de hapjes zijn kan je die gewoon even een paar dagen laten voor wat het is tot dat ze wel gepoept heeft. Je mag inderdaad vanaf 4 maanden oefenen maar het is noodzakelijk. Pas vanaf 6 maand. Wennen doen ze uiteindelijk echt wel aan de smaken Hoop dat het beter gaat strakjes! Sterkte! het is geen leuk gezicht
Nee ik geef expres nog geen aardappel of rijst erbij. Alleen de groenten. Ze laat ook echt veel melk staan ja.. maakt geen verschil of ze nu om 22 uur nog 180/6 leeg dronk of 90/3.. ze laat overdag net zoveel staan. Het spugen durf ik ook vrij zeker te verwijten aan d'r darmpjes die zo vol zitten. Hier heeft ze altijd al last van gehad.. als d'r darmen vol zaten of ze een dag niet poepte dan spuugde ze meer.
Stoppen met hapjes en over een maand ofzo weer proberen. Onze dochter raakte ook verstopt. Toen met 5-5,5 mnd weer begonnen en ging het wel goed. Spugen deed ze vanaf geboorte tot ong 6 maanden (en ze echt vsst voedsel ging eten) wel veel.
Stoppen met die hapjes. En al helemaal geen fruit geven, dit is zuur en doet dus meer pijn als het weer omhoog komt. Ze is nog maar 4,5 maand. Zelfs rijstebloem heeft ze niet nodig. Doe het gewoon op flessen en als het weer beter gaat, rustig starten met groente.
Rijstebloem krijgt ze al een tijdje en sindsdien slaapt ze goed door en ze heeft er nooit last van gehad gelukkig Fruit is idd zuur! Had ik nog niet eens aan gedacht!! Goed dat je het zegt!
Rijstebloem verstopt erg en heeft verder totaal geen voedingswaarde. Als ze nu obstipatie heeft heeft ze er blijkbaar wel last van. Bovendien is het bijvoeding en is het niet aanbevolen om hier voor de vier maanden al mee te beginnen. Ik zou eerst stoppen met de rijstebloem en haar darmen weer even rust gunnen.
Ik ga voorlopig even stoppen met hapjes Kijk over een tijdje wel weer hoe het dan gaat.. als ze 5-5,5 maand is. Ze heeft het nu nog niet echt nodig heeft om goed te kunnen groeien en schijnbaar is haar lichaam er dan niet aan toe.. Maar als ik dus met 5-6 maanden weer ermee begin krijg ik dan niet het zelfde probleem? Of zijn de darmpjes dan verder ontwikkeld dat het waarschijnlijk wel beter gaat? Even een kleine reactie over de rijstebloem: Rijstebloem krijgt ze al een langere tijd! Voordat we begonnen met hapjes. Nooit geen problemen mee gehad.. behalve dat ze er wel goed mee doorslaapt! Over of het iets toevoegd of niet vind ik een beetje z'n eeuwig durende disscussie.. wil ik niet aan beginnen.. Net zoals het doorslapen met of zonder rijstebloem en nachtvoeding
Kan zijn dat haar darmen er nog niet rijp voor zijn en dus daarom niet (goed) kan poepen. Ik zou dus ook even stoppen met de bijvoeding (groente en fruit). Rijstebloem moet je doen wat goed voelt. Als ze er geen last van heeft en er langer op slaapt, prima toch? Het kan inderdaad maar zo zijn dat ze over een maand er wel goed op reageert en dat haar darmpjes er ook beter op reageert. Mijn oudste is om die reden met ruim 5,5 maand begonnen. En dan nog was het uitkijken en had hij soms last van zijn darmen. Op een gegeven moment wisten wij welke voeding te vermijden, om het een maand later opnieuw te proberen (ook pas na 7-8 maanden sommige veilige voeding geintroduceerd). In zoon's geval gingen wij heel voorzichtig met ruim 5,5 maand starten. Heeft echt 5 dagen (!!) 1 voedingsmiddel gekregen, voordat wij naar het volgende gingen. Niet gemixt en met groente gestart. Heeft hele tijd geduurd voordat hij alle voedingsmiddelen kreeg (weet niet meer hoe lang).
Maar rijstebloem is ook bijvoeding. Als ze dat al langere tijd krijgt was dat dus al voor de 4 maanden. Het kan heel goed zijn dat haar darmpjes daar nu tegen beginnen protesteren...het is nl veel te vroeg daarvoor. En misschien valt daarom de rest ook niet goed. Het is iig een duidelijk teken van haar lichaam en ik zou dus ook met die rijstebloem stoppen.
Bijvoeding heeft je meisje nu nog niet echt nodig. Ik ben begonnne met vier maanden en ZL kon er tegen, maar ik sloeg ook rustig een paar dagen over als ik merkte dat hij zijn flessen niet leegdronk. Hij liet altijd wel iets staan, maar als ik merkte dat hij 50/60 liet staan, liet ik ee hapjes voor wat ze waren. Hoeveel aan groente geef je? Ik gaf ter grootte can een ijsblokje, maar hij had vaak na twee hapjes al genoeg. Prima. Hij heeft zelf aan hoeveel hij wil. ZL ging toen ook ecen minder poepen, maar dut loste vanzelf op toen hij gewend was aan de hapjes. Heb je altijd fles gegeven of eerst borstvoeding? Dan kan de overstap daar ook mee te maken hebben geloof ik? (Even een vraag voor de mama's die meer ervaring hebben met bv) Ik weet nog dat ZL heel veel last heeft gehad van krampen. Na bezoekjes osteopaat was dit over en poepte hij ook weer normaal. Het poepen wisselt bij ZL erg. Sinds een week poept hij gemiddeld drie keer per dag met luieruitslag als gevolg. Het is iig helemaal rauw waar de poep altijd zit. Ach, zal binnenkort wel weer over zijn. Voor nu even stoppen met de hapjes en probeer het over een maand nog een keer. Ik wisselde trouwens groente en fruit af. De ene week groente en de andere week fruit.
Ze at een half potje leeg. CB zei dat ze prima een heel potje mocht eten als ze wou maar dit hoefde niet. Ik gaf d'r gewoon tot ze genoeg had en vaak was dit een half potje (ongeveer 50 gram) Heb altijd de fles gegeven dus dat is niet van toepassing Ik gaf ook 4 dagen het zelfde en ook geen mix
Ik zou ook meteen stoppen met de bijvoeding. Mijn zoontje reageerde prima op groente met 4 mnd, maar met fruit ging het wat minder goed. Hij bleef het opboeren en werd er wat onrustig van. Ik ben met groente en fruit gestopt en een paar weken later weer met groente gestart. Fruit uiteindelijk met 5-5,5 maand pas weer gestart en toen ging het wel goed. Als je later weer begint kan het best zijn dat het meteen goed gaat, gewoon omdat zijn darmpjes er dan beter aan toe zijn. En als het weer mis gaat kan je echt nog wel wat langer wachten hoor. Ik vind het vreemd advies van het cb om door te gaan en ook nog fruit toe te voegen... Gewoon naar je kindje kijken hoor!
Een half potje is echt veel op deze leeftijd, dat zijn geen hapjes, eerst echt een of twee hapjes en heel langzaam opbouwen. Voor nu inderdaad stoppen ermee en even alleen flesvoeding geven. Over een maandje weer rustig aan proberen. Als de ontlasting lastig blijft gaan hielp het hier heel goed om een theelepeltje olie erdoor te doen tot het weer normaal op gang was.
Een half potje vind ik wel wat veel. Ik haalde uit zo'n potje geloof ik zes ijsblokjes en gaf 1 ijsblokje per keer. De volgende dag weer een ijsblokje. Ze kan het natuurlijk lekker vinden, maar als de darmpjes er nog niet klaar voor zijn kan ze er natuurlijk last van hebben. Geeft allemaal niks trouwens he?! Met een baby'tje ben je altijd zoekende! Probeer op je gevoel af te gaan. Je gaat nu stoppen; top, doen! Later weer proberen. Misschien dan starten met kleinere porties.
Dit is een beetje off-topic maar als je dat al een raar advies vind dan moet je eens horen wat ze verder vertelde! Ik had dus ook daar gezegd dat ze spuugde en flessen liet staan en minder poepte.. ze zat toen nog op 5 volle flessen. Dus om 23 uur ook 180/6.. Die van 23 uur moest eraf.. op z'n minst de helft zei ze. Oké prima.. maar nu komt het: De fles van 15 uur kon ook eventueel wel weg en dan zou ik groentenhapje eerder kunnen geven (16:30/17:00 uur zo iets) en dan zou ze een heel potje op kunnen eten en mocht ze dus dorst hebben na d'r slaapje kon ik om 15 uur ipv melk eventueel sap geven!!! Of 50/50 half flesje sap en half flesje melk... Daarnaast dus nog ergens in de ochtend fruit.. ook een heel potje. Het fruit zou beter laxeren dus zou het poepen vanzelf goed gaan komen daarmee... Serieus... ze heeft dit voor mij uitgeschreven in het boekje! Ik wist even niet wat ik hoorde. Wist eigenlijk niet zo goed wat ik erop moest zeggen.. Nu snap ik zelf wel heel erg goed dat van 5 naar 3 flessen voor de 6 maanden niet echt een logische optie is... maar was er wel even totaal van in de war. Fruit heb ik toen geprobeerd erbij maar ze hoefde ook geen 1 hapje ervan.. ze zat natuurlijk nog super vol! Maar mijn vertrouwen in het CB is totaal weg! Juist het gene waar je naar toe kan voor vragen wat betreft voeding..