Stoppen met hapjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Rebelleflower, 23 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Sorry, maar hiervoor zou ik echt een officiele klacht indienen.
    Je hebt blijkbaar met iemand te maken die totaal geen kaas heeft gegeten van de darmontwikkeling van een baby, en van de voeding die nodig is voor de groei op een bepaalde leeftijd.
    De adviezen die je krijgt [niet alleen deze, maar in de hele topic!] zijn al jaren verouderd, sommige zelfs al 20 jaar [3 flessen met 4 maanden en vervangen voor sap].

Probeer je aub niet te richten wat je wel of niet zou 'mogen'van CB, want goede adviezen krijg je niet en je kindje is daar de dupe van!

Ze is maar 4 maanden, ze groeit nu enkel en alleen op melk. Dat is de hoofdvoeding en daarop moet je je richten.
    Met 4mnd komt ze ook in een groeisprong waardoor ze meer en vaker om een voeding kan vragen, of juist minder. Probeer mee te gaan in haar behoeften, en geef haar gewoon melk. Met allerlei toevoegingen om maar aan een schema te houden of haar 's nachts stil te houden verstoor je haar biologische darmontwikkeling en natuurlijke fases in de ontwikkeling.
    Deze veranderen immers continu gedurende de eerste 2 jaren.

Vanaf 6mnd heeft ze bijvoeding nodig, en dat zijn ook maar enkele hapjes. Die potjes zou ik ook vervangen door lekker gekookte wortel of broccoli, dat is ook in 5min klaar.
    Melk blijft hoofdvoeding tot 1 jaar.

2. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Jeetje, hoe oud is dat mens van het cb 😱

Mijn moeder gaf mij vanaf drie maanden bijvoeding en met zes maanden at ik met de pot mee. Dit zijn adviezen van ruim dertig (!) jaar geleden! Intussen is men erachter dat de darmpjes nog niet ontwikkeld zijn. Toen gaf mijn moeder mij zelfs sinaasappelsap met liga en banaan. Ik geef nog geen citrus aan ZL. Miss zou get al wel mogen, maar toch.

Meid luister naar je gevoel. Komt dan echt goed! Ik begrijp trouwens helemaal dat je compleet in de war raakt en onzeker kunt worden. Dit heb ik ook gehad, maar gelukkig heb ik een fijne verpleegkundige op het cb die mij richtlijnen geeft en het was toen met vier maanden absoluut niet nodig om hapjes te geven. Melk was het belangrijkste 😊

Nu raak ik juist in de war van melk en bijvoeding, want hoeveel moet ik de kleine nog aan melk geven. Hij laat steeds vaker iets staan van zijn vaste voeding en dat lijkt me met negen maanden weer niet de bedoeling. 😏

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat CB is op haar achterhoofd gevallen. Ik zou er niet meer naar toegaan, het is niet verplicht en ze verkopen je alleen maar onzin.

Rijstebloem verstopt. Als ze zo erg last heeft van haar ontlasting, komt het daardoor. Stop een paar dagen en zie hoe het dan gaat. Gewoon haar de tijd geven.

4. Rebelleflower

Rebelleflower Fanatiek lid

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Officiële klacht zat ik ook aan te denken! Het is wel het meeste rare advies wat ik ooit gekregen heb..
    Lijkt wel alsof iedere maloot daar kan werken? Dacht dat die mensen er toch wel voor geleerd zouden hebben..
    Ik heb geen idee wat voor een eten ze straks wel en niet mag als ze ouder wordt.. nu heb ik ook geen idee waar ik met die vraag naartoe moet haha! Forum is hulpzaam natuurlijk maar daar verschillen de meningen af en toe ook behoorlijk :)
    Nu heb ik thuis begeleiding 1-2 keer per week een bezoek van een uur (niet via het CB maar een zelfstandig persoon, die overigens zich ook rot schrok van dit advies!) maar zei heeft niet specifiek geleerd over voeding.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Een klacht indienen zou ik ook doen. Echt onderlegd hoef je niet te zijn volgens mij, om op een CB te werken. Behalve als je arts bent.

6. Rebelleflower

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Heb een mail gestuurd naar ZuidZorg jeugdgezondheidszorg met daarin het verhaal en het advies.
    Ik hoop dat ze hier iets mee gaan doen!

7. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik denk dat je te hard van stapel bent gelopen.

Een half potje is echt veel te veel. Het is nu alleen nog ontdekken van andere smaken en structuur. Het moet geen vulling zijn!
    Wij zijn begonnen met 1 ijsblokje per dag aan groenten.
    Toen dat goed bleef gaan na een maand ook fruit erbij gaan geven. Van beide 1 ijsblokje per dag. En zo de hoeveelheden rustig aan oogebouwd.

Zou het nu ook even een maand laten rusten. Eerst er voor zorgen dat het spugen over is en de ontlasting weer goed.
    En dan echt hele kleine beetjes gaan proberen en niet gelijk met halve potjes per keer.

Ben trouwens wel benieuwd hoe er gereageerd word op jouw klacht.
    Gaat helemaal nergens over wat die vrouw heeft gezegd!

8. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28

Ik heb veel gehad aan het voedingsschema van stefan kleintjes. Wanneer je wat introduceert qua eten. En wij aten in die tijd veel bloemkool, broccoli wortel ed. Dan hoefde ik voor haar ook niet apart te koken. Gestoomde courgette in repen was altijd in 5 min klaar, ook erg makkelijk.

https://www.borstvoeding.com/files/introductieschemaV7.pdf

Ik heb het niet helemaal trouw gevolgd, maar in grotere lijnen wel. Ui en knoflook langzaan geïntroduceerd toen ze 8-9 maanden oud was, dat maakt de pastasaus meteen lekkerder.

9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.734
    113
    Wauw, ik sla echt stijl achterover van dat advies...
    Goed dat je een klacht in hebt gediend, ik ben ook zeer benieuwd wat er uit je klacht komt, want je zal maar dat advies volgen zeg. Pfff, die dame mag wel even bijgeschoold worden.

10. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Dit inderdaad!
    Het schema van kleintjes is heel handig (en kan ook prima als je de fles geeft trouwens)

11. Rebelleflower

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Bedankt! Handige leidraad idd! :)

12. Rebelleflower

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Ik ben ook heel benieuwd of ze iets met mijn klacht gaan doen.. ik hoop dat die mevrouw in ieder geval erop aangesproken gaat worden!
    Ik ben ook heel onzeker over of ik alles wel goed doe en met het spugen en de ontlasting nu maakt mij nog onzekerder en dan krijg je dit advies ik zal eerlijk zeggen dat toen ik daar zat ik er maar vanuit ging dat dit dan maar zo moest...
    Maar toen ik buiten kwam vond ik het toch wel raar om die fles te laten vallen voor sap.. tot 6 maanden wordt bij voeding niet eens altijd geadviseerd en dan zou ik al op 3 flessen gaan en sap gaan geven?
    Het fruithapje heb ik dus wel geprobeerd erbij te doen maar ze nam dr amper een hapje van.. ze had gewoon totaal geen honger. Logisch want ze laat ook al veel staan van dr flesjes dus waarom zou ze dan een fruithapje erbij willen...
    Hier ben ik toen ook maar na 2x mee gestopt.

Ik lees dat veel van jullie zeggen een ijsblokje per keer.. dat zijn net 2 happen?
    Ik dacht zolang ze zelf aangeeft meer te willen dan mag ze dat ook..
    Ik combineerde vers met potjes, als we iets aten wat ik kon pureren voor haar dan deed ik dat en anders kreeg ze een potje. (Ik ben eerlijk gezegd niet zo van vers is beter.. het is naar mijn idee allemaal goed.)
    Zelf maakte ik ook porties van halve potjes. Bewaarde de lege potjes en maakte ze schoon om dan te bewaren..

13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.734
    113
    Ik nam het ook niet zo nauw met die eerste hapjes hoor. Ik maak vooral vers en toen maakte ik dus in 1x wat meer en deed ongeveer 2 eetlepels in hele kleine bakjes. En een deel vroor ik dan in. Maar hier merkte ik dat groente al vrij snel goed ging. Geen obstipatie, spugen, krampjes ed en hij vond het heerlijk, dus al gauw werden de porties groter (op verzoek dus eigenlijk). En met fruit ging het dus minder goed. Hij vond het minder lekker en ging het opboeren en toen dus even helemaal gestopt.
    Ik zou echt zeggen gewoon naar je kindje kijken, dan hoef je niet alles af te meten oid.
    En de vers versus potjes discussie zal altijd wel blijven, net als bv versus fv, puree versus rapley etc. Dus daar zou ik ook gewoon mijn eigen plan in trekken hoor.
    Ik maak vooral vers omdat ik het leuk vind, en er is meer variatie en er zijn meer mogelijkheden. Maar bij tijdgebrek of als het handig is geef ik ook wel eens een potje. En dan geef ik ook nog wel eens à la rapley iets in zijn handen om zelf te eten. En zl vindt alles prima en heerlijk. Ik snap nooit zo goed waarom het allemaal maar op 1 manier/methode zou moeten dat zou dan de juiste zijn... Het één sluit het ander toch niet uit.

14. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ja, omdat de darmen heel anders moeten gaan werken door vast voedsel.
    Dit moet je rustig opbouwen en niet gelijk beginnen met een aantal eetlepels. Dat kunnen de darmen niet aan.

Als het goed gaat kan je best snel opbouwen maar jouw kindje geeft aan dat het niet goed gaat dus moet je minderen/stoppen.
    Als je dan weer gaat beginnen dus niet weer met de porties starten waar je mee begonnen bent maar minder.

15. Rebelleflower

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Zo deed ik het idd ook.. van dat op verzoek. Warmde een half potje op en gaf zolang ze genoeg had. Deed ze d'r mondje niet meer open of draaide d'r hoofdje weg dan stopte ik.

Vers wou ik ook om die reden geven. Er is wat meer en het scheelt een hoop geld :)
    Maar idd de eeuwige discussie zal altijd blijven..

16. Rebelleflower

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Overigens mail terug op mijn klacht!
    Ze gaan het voorleggen aan het consulatiebureau en er wordt daarna contact met mij opgenomen!

17. Rebelleflower

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Dat heb ik dus wel gedaan :)
    Zoals ik ook al gereageerd had op Adje net. Ik ben dus met een paar hapjes begonnen en zodra ze niet meer wou dan stopte ik. Dit is dus binnen 2-3 weken uitgebreid naar een half potje.
    Heb niet meteen de hoeveelheid van een half potje erin geduwd haha! :D

Voor nu stop ik eventjes tot het poepen en spugen beter gaat..
    Rijstebloem heb ik nog wel gehouden omdat ze hier eigenlijk nooit last van heeft gehad. En als ik meteen alles eraf haal weet ik niet waar het nu aan ligt.. mocht ik morgen nog geen verschil zien qua poepen dan laat ik de rijstebloem ook weg.
    (Meningen zijn verdeeld over rijstebloem maar hier wil ik niet aan beginnen want dit is ook z'n eeuwige discussie :p)

18. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Prima stappenplan, al zou ik het een week geven om een resultaat te zien. Morgen zijn de sporen van groente nog niet uit haar darmen namelijk ;).

Stop nu met bijvoeding en kijk het een week aan.
    Als de ontlasting dan nog zo moeilijk gaat stop ook met rijstebloem en ga terug naar 1l [30 schepjes] KV zodat ze voldoende vocht binnenkrijgt. Voor het poepen mag je ook wat meer water toevoegen in de fles.

19. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik vind ook dat ze voor haar leeftijd erg weinig vocht binnen krijgt en dat kan ook leiden tot verstopping. Ik zou haar kleinere flesjes geven, maar meer verspreid over de dag. Meer op verzoek voeden. Nu bied je haar grote flessen aan, waar ze regelmatig ook wat van laat staan. Ze krijgt dus eigenlijk neit genoeg binnen. Een babylijfje is gemaakt op kleinere beetjes drinken, maar meer keer per dag. Ik weet dat de richtlijnen dit en dat zijn, maar niet elk kind kan in een keer 200 ml melk verstouwen. Maak bijv. 150/5, dan mag ze 6 keer drinken.

We zijn hier met 6 maanden begonnen met bijvoeding en het was zo makkelijk. Kookte ik wortels, kregen dochters gewoon een wortel in de hand. Geen gedoe met hapjes maken en potjes opwarmen. Gewoon al met de pot mee (zonder zout en kruiden uiteraard).

20. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Is ook even verstandig nu je het zegt, de rijstebloem even blijven geven, want je weet niet waar het door komt.

Groot gelijk dat je een klacht hebt ingediend, hopelijk pakken ze het serieus op. Hier ook eens gedaan, om iets anders, en het werd toen zo verdraaid dat je als ouder de boeman bent. Sindsdien zeg ik niks meer over de privé situatie thuis (ging om iets anders), het gaat ze niks aan.

En weet je, op internet zijn talloze schema's te vinden. Cb zit er ook wel eens naast, het zijn basisartsen, geen voedingsassistenten. 3 flessen bij een baby van 4,5 maand is veel te weinig. En sap? Wat bedoelt ze daarmee? Diksap? Niet nodig en zeker niet op deze leeftijd.

Was Nesico zegt klopt wel... Van te weinig vocht, kan de ontlasting ook harder worden. Alleen in de potjes zit toch veel vocht? Niet aanvallend bedoelt hoor, heb ik ook maar gehoord.

In het boekje van het cb heb je ook een mooi voedingsschema wat je kindje nodig heeft. Bij 4 maanden staat 4-5 flessen van 180+6, vanaf 6 maanden is het 600ml. Maar hier de ervaring dat wij op 3 flessen overgingen met een maand of 7 geloof ik. Het zijn richtlijnen.

Je doet het goed, je volgt je gevoel, je kijkt naar je kind. Je speelt in op de behoeftes van je kleine en dat is juist erg goed wat je doet.

Deel Deze Pagina