Ik wordt er na 3 maanden toch wel een beetje tureluurs van! Onze dochter eet na 3 maanden nog niet fatsoenlijk. Vanaf de 11 maanden wil ze "zelf" haar avondeten naar binnen werken. Dit is gekomen sinds ze in de ochtend (naast de middag) een boterham krijgt . Pap luste ze niet meer en de boterhammen gaan dus net als haar fruit met de handjes naar binnen. Bestek bij het avondeten is er alleen maar om te kliederen, mee te gooien, ogen uit te steken, slaan, en alle andere varianten die maar te verzinnen zijn. Ze weet best wat het doel van het bestek is (lepel, vork), maar ze gebruikt het gewoon echt niet op de juiste manier! Als we haar proberen te helpen met het bestek, ontploft ze! Kort lontje? zeg maar gerust...GEEN LONTJE. en daarbij is het dan weer heel lastig om haar weer geinteresseerd voor het eten te krijgen. Ze blijft boos en volgens mij is het avondeten een grote frustratie voor haar. Ze heeft honger, maar krijgt het niet naar binnen. En helpen staat ze dus niet toe. Ze is nu 14 maanden. Vanaf wanneer is het gemiddeld dat een kind met een lepel het avondeten enigzins normaal naar binnen werkt. En dit niet meer met de handjes doet, waarbij 90 procent op de grond beland? En hoe kunnen we haar het beste daarbij helpen, zonder dat het avondeten zo'n strijd wordt. Het is nu zo ongezellig!
Hier gaat ook alles nog met de handen, maar dan wel richting mond gelukkig, eten op de grond gooien mag ze niet, dan ruimen we direct af en krijgt ze geen eten meer (wel een toetje, maar dat laat ze gerust voeren) Ik voer haar dus nog als het niet met de handjes kan, het is niet anders, geen idee wanneer ze echt zelf gaan eten. In Oei ik groei staat dat ze dat vanaf 11 maanden kunnen, maar dan zou Annika echt verhongeren geloof ik.
Esmee gebruikt ook geen bestek. Ik laat haar gewoon met de handjes smeren, maar het smeren valt eigenlijk wel mee. Tussendoor geef ik steeds stiekem een hap met mijn eigen vork, die eet ze dan ook wel op meestal. Daarna alles even schoonmaken, het gaat steeds netter. Ik had gewoon geen zin in die strijd elke avond, vandaar dat ik haar gewoon liet gaan, zodat ze wel eten binnen kreeg. Ze zal het vanzelf wel leren...
Vigo eet ook nog niet zelf.. die laat zich nog lekker voeren Tot nu toe wil hij het ook nog niet perse zelf doen. Hij kan wel stukjes (fruit, brood, groente, aardappel) zelf in zijn mondje stoppen hoor, maar hij vind het veel makkelijker als mama het doet. Ik denk dat het vanzelf allemaal wel komt (net zoals de rest van de ontwikkeling) Ik zou niet te veel pushen, want ik denk dat je dan een avenrechts effect creƫrt.
Ja, het feit dat het toetje dus met lepel keurig gegeten wordt, en af en toe met vingers, zien we dat ze het best kan. Maar het avondeten an sich vertikt ze dus te doen met vork of lepel. Stukken eten met de handjes, vind ik prima, maar als ze een potje krijgt is dat dus een ramp. Zo ook eten wat nog wel gepureerd wordt. Het is te zacht en ze knijpt zo hard dat maar een klein gedeelte in haar mond terecht komt en de rest er dus naast. Haar motoriek blijft dus achter, lijkt het wel. Ik probeer alles weer op te vangen en terug op haar bord te doen, maar zelfs daarvan wordt ze dus al boos
Rapley? Dat is toch dat je gewoon eten geeft in stukken? Op zich gaat dit goed, alleen eet ze vaak dan bv geen groente. Vandaar dat ik dan de dag erop een potje geef, om er maar zeker van te zijn dat ze dan alles binnenkrijgt. Soms lust ze ze groente wel, maar laat ze dan weer de aardappels staan? Of omvat Rapley wat anders?
Cam, hier hetzelfde, groente gaat er alleen in als het door het eten zit, los blieft ze het niet. Fruit idem, dat wil ook niet. CB gaf mij het advies niet aan te dringen, het is niet erg als ze een dag geen groente of fruit eten, de dag daarop gewoon weer proberen. Rapley is idd het eten in stukken ipv geprakt/moes aanbieden. Hier geeft dat een wisselend succes.
Ik loop een beetje tegen hetzelfde probleem aan en kijk even mee.. Sven wil hier volgens mij ook zelf eten maar dat lukt niet echt met bestek. Wel geef ik hem van de dingen dat het kan vaak stukjes. Groente/ fruit gaat goed als het op zijn "rapleys" wordt aangeboden. Tot hij genoeg heeft dan gaat hij gooien en stoppen we ook en krijgt hij een toetje En hij heeft echter een afkeer tegen aardappels die weigert hij, dus dan prakken we het door zijn groente en dan hoeft hij dat dus ook niet meer zijn er meer kinderen die geen aardappelen hoeven? Hij had dit overigens al toen hij potjes kreeg waar stukjes aardappel in zat...
Nee, Annika is dol op aardappels, vooral minikrieltjes zijn helemaal top, die kan ze in een keer naar binnen stouwen
Tja maak er toch zoveel mogelijk een spelletje van voor zover mogelijk! Als het voor jullie een strijd wordt, voelt zij die stress ook, en dat verergert het denk ik alleen nog maar. Kun je niet met verhaaltjes of zoiets toch wat hapjes naar binnen werken? Toen mijn zoontje kleiner was had hij zelf een lepeltje maar had ik er ook 1, om tussen zijn eigen happen door toch nog wat naar binnen te werken bij hem. En dan steeds roepen: hier komt een olifantenhap, hier komt een zebrahap! Dat soort dingen. Of natuurlijk iets anders dat zij heel leuk vindt. Succes!
Klaarblijkelijk dus toch relatief normaal, haha Ja, we bieden het dan toch maar zoveel mogelijk in stukken aan omdat ze dan zelf kan bepalen wat ze eet en hoeveel ze eet. En dat met een spelletje kan ik altijd nog proberen! nooit aan gedacht. Wie weet wil ze dan wel van de lepel eten, of het overpakken Meestal laten we haar zelf aanmodderen, totdat het echt te gek wordt en het eten meer op de grond beland dan in haar mondje. En we prijzen haar de hemel in als het allemaal goed gaat (met bestek eten) en een toetje krijgt ze altijd of fruit na. Afwisselend. En dat fietst er dan (tot moeders ergenis) er erg vlot in... Kan natuurlijk ook nog dat ze mijn kookkunsten niet waardeert
lars wil wel zelf eten, maar dat gaat nog niet denderend, hij laat zich gelukkig wel voeren, dus geef ik hem een vork en voer ondertussen met een lepel tot hij ongeveer de helft op heeft. daarna laat ik hem lekker kliederen en proberen, deels met lepel, deels met vork en deels met zijn vingers. tot nu toe vind hij ook alles lekker (als het maar niet zout is.....) en het gaat steeds beter. toetje mag hij wel zelf proberen, als ik denk dat hij te kort heeft gehad krijgt hij gewoon nog een bekertje melk.
Hoi, Djaydee wilde ook al heel vroeg zelf eten, nadat ze 1 is geworden wilde ze al helemaal niet gevoerd noch geholpen worden. Het avondeten gaat nu pas redelijk, en heeft ze nu een goede controle over het feit hoeveel ze op een lepel of vork doet en goed in de mond stopt. Ik heb haar wel standaard een slap met een bak eraan aangegeven+een schort met lange mouwen van Prenatal, scheelt een hoop frustraties en opruimwerk, en ze leren het vanzelf blijkt nu bij mijn meisje. Veel succes en sterkte. Groetjes Monique76
Ilya wil ook graag zelf eten. We geven het meeste gewoon in stukken en dat gaat best goed. Hij heeft alleen periodes dat hij bv geen aardappel wil en ik blijf het gewoon elke keer weer op zijn bord leggen en dan na een week of 2 vindt hij het opeens weer lekker. Wat bij ons helpt met groenten eten.... Hij gaat al aan tafel als ik nog bezig ben met koken, groente is meestal als eerste klaar en dan geef ik hem dus een bordje groente, die hij lekker in zijn eentje opeet. Als alles klaar is schuiven wij ook aan en krijgt hij nog meer groente, aardappels, vlees. Hij begint trouwens wel met een lepeltje te eten, maar het opscheppen moeten wij wel helpen.....
Hier precies hetzelfde. Vorige week heeft ze voor het eerst zelf met een vork haar hele bord leeggegeten!
Hier wil meneer t ook zelf doen (toetje mag gegeven worden). Wij doen t tegenwoordig zo.. Eerst gaat hij aan tafel met n potje eten (omdat hij dan honger heeft, wil ie t wel) en als hij dan nog trek heeft, geef ik hem eten van ons (zoutloos)Dit mag hij met zijn handjes eten, hij mag hier niet mee gooien, of echt gaan kliederen (bordje omgooien/wegzetten) anders word t idd afgeruimd en ook krijgt Justin evengoed n toetje toe. Soms eet hij bijna niks, soms heel veel.. ach t komt vanzelf..
Julie kan wel hapjes met een lepeltje in haar mond doen, maar kan nog niet zo goed zelf opscheppen op een lepel. Daar help ik haar dan bij. Als ze veel honger heeft, wil ze absoluut niets zelf doen, want dat duurt haar dan te lang Broodje en stukjes laat ik haar altijd zelf doen, vind ze ook leuk. Zodra ze met het bord gaat gooien, haal ik het bord weg en leg een paar stukjes op het blad van de kinderstoel. Als die op zijn, krijgt ze weer een paar stukjes. Yoghurt heb ik wel eens zelf laten drinken uit een beker, lachen was dat want ze goot het zo over haar hoofd! Dat voeren we dus gewoon met een lepel.
sinds een paar dagen wil danisha ook zelf eten.. schort voor en ik geef haar gewoon het bordje met lepel en ze hapt al best wel goed.. tuurlijk komt vaak het handje erbij of gooit ze wat op de grond maar goed dat hoort er nu eenmaal bij.. ze moeten het toch leren.. hondje eet alles van de grond haha en tussendoor geef ik haar ook hapjes.. en na die tijd doekje erover, wasbeurt/bad en dan is het weer klaar!