Mijn dochter van 2,8 jaar is de laatste tijd erg aan het schommelen met slapen, m.n het 's avonds in slaap vallen. Het viel mij op als ze smiddags slaapt ( normaal van 12.30 tot 15.00/15.30 dat ze 's avonds heel moeilijk in slaap komt. Ze gaat dan rond 19.30 naar bed en mag nog even zelf een boekje lezen met nachtlampje aan) Als ze 's middags niet slaapt dan gaat ze tussen 18.30 en 19.00 meteen slapen en is er niks aan de hand. Maar dan is ze wel de gehele middag vanaf een uur of 13.00 erg hangerig, kan niet echt spelen, vraagt dan veel om de tv. ( ze rust dan wel zo'n 1,5 tdm op de bank met de tv aan) Ik heb ook al geprobeerd om het slapen in te korten na maximaal 1,5 uur slapen dat helpt wel een klein beetje. Zelf ben ik nu ook 20 weken zwanger dus ik kan eigenlijk ook wel een middagdutje gebruiken, maar anderzijds als het om 18.30 einde oefening is is ook wel lekker. ik zit dus een beetje met een dilemma wat ik moet doen standaard inkorten en kijken hoe dat gaat, stoppen maar dan de hele middag een vermoeid en verveeld kind, laten slapen maar dan 's avonds tot 21.30 spoken in bed.
Ik zou het zelf proberen in te perken tot 14.30 ofzo. Of is het een optie om bijvoorbeeld aan te kijken en haar bepaalde dagen te laten overslaan en andere dagen haar toch nog in bed te leggen? Dat als je bijvoorbeeld buitenshuis bent of iets gepland heeft, dat ze niet slaapt.
Ik kijk naar de behoefte van hem. Als ik zie dat hij rond 13:00 heel moe is dan leg ik hem toch even op bed en dan gaat hij er 's avonds wat later in. Ik heb geem zin om de rest van de middag met een jammerend kind te zitten. Soms kruipt hij ook wel op de bank en valt daar in slaap.
Zo gaat het hier ook. Er zijn dagen dat ie 2.5 uur slaapt, dagen dat ie een uurtje rust op bed, dagen dat ie op de bank in slaap valt, dagen dat ie helemaal niet slaapt...ik bekijk het per dag en ook wat mij het beste uitkomt
Wat wen luxe om dat zo te kunnen bekijken. Die van mij slaapt gewoon niet meer vanaf haar tweede verjaardag, totaal niet. Alleen soms in de auto onderweg. Ik zou het gewoon proberen en even door zetten en door de hangerige periode heen.
Op die leeftijd wilde ze bij mij alle twee al niet meer slapen 's middags. Vielen ze per ongeluk toch in slaap, zat ik 's avonds ook met een wakker kind. Dan maar niet slapen 's middags, zodat je toch 's avonds lekker rust het.
Mijn zoontje gaat 's middags steeds later slapen. Het verschuift zeg maar. Hij heeft gelukkig geen moeite om 's avonds te gaan slapen. Als ik jou was ging ik het eens proberen om eens om 14.00 uur naar bed te brengen en dan om 15.30 uur uit bed te halen.
Hier een meisje die al vanaf 2,3 pertinent niet wil slapen!! Heb de moed opgegeven om het te blijven proberen, drama werd het... Dus ze slaapt niet meer overdag...in bed.... " door de hangerige periode heen". Duurt hier nu al ca 8 maanden en eigenlijk heb ik nu pas een beetje het idee dat ze goed zonder slaapje kan. Hiervoor was ze toch hangerig na 16 uur en vooral erg obstinaat en huilerig. Erg moe en kort lontje. Zo erg dat ik soms expres met de auto een stuk ging rijden of mn visites/ uitstapjes zo uitkiende dat ze nog wat slaap kon pakken in de auto. Want daar sliep ze als een roosje! Soms ook even op de bank of op de grond, waar ze op dat moment dan ook was Soms zie je ook een periode dat ze een paar dagen zonder slaapje kunnen en dan weer een dag " bijslapen" In jullie geval zou ik denk ik proberen eerst het slaapje te verkorten. Dan heb je denk ik het beste van beide?
Op vakantie gewoon doorgegaan met middag slaapje, maar ja, dan ging ze 's avonds pas om 22.00 uur naar bed ofzo. Thuis een week lang niet geslapen 's middags en vaak dan zo rond (voor en na) etenstijd niet echt meer spelen en beetje voor de tv hangen (en ook vervelender worden). Nu sinds twee dagen weer middagdutje laten doen en merkte dat we d'r wel gewoon rond 20.00 uur in bed kunnen leggen maar dat ze niet gelijk in slaap valt. Rond 21.00 uur pas. Ik beperk de slaaptijd wel, anders slaapt ze zo 2,5 tot 3 uur en dan is het 's avonds helemaal feest . Rond 14.00 uur naar bed en dan zo'n 1,5 uur denk ik.