gedeeltelijk de ziektewet ingaan?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Appelstroop, 24 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appelstroop

Appelstroop Niet meer actief

hallo,

ik werk 3 dagen in een kledingwinkel, maandag van 13:00 tot 17:30 woensdag van 09:30 tot 17:30 en vrijdags van 09:30 tot 21:00.
    maandags & woensdags kan ik het nog wel volhouden, maar de vrijdagavond trek ik nu al bijna niet meer (verschrikkelijk last van bandenpijn) en dan ben ik nog maar 12 weken zwanger.

nu heb ik een aantal vragen,

*weten jullie of ik alleen voor de vrijdagavond in de ziektewet kan gaan?

*ik heb ergens gelezen (correct me if i am wrong) dat je niet verplicht ben om zoveel uur op één dag te werken.

2. 1988

1988 Niet meer actief

Hoi,

ja, je kan gedeeltelijk de ziektewet in gaan! als je zwanger bent kunnen ze je ook niet meer verplichten om de avond te werken. Je mag zowiso niet meer dan 8uur aan een gesloten werken op een dag.

succes nog even!

groetjes

3. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ja dat kan ;) ik zit alleen voor de nachtdiensten in de ziektewet ivm bekkenklachten
    je zou ook eerst eens met je baas kunnen overleggen dat je de vrijdag wel werkt...maar dan korter, dus van 9.30-15.30 of van 15.00-21.00 bijvoorbeeld ( en als dat ook niet gaat, dan kun je altijd nog bekijken of je je voor die dag volledig ziek meld )

4. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    ik zou gewoon even met je baas overleggen of het niet anders kan???
    Je hebt recht op meer pauzes, dus ik weet niet of dit een optie is??? en anders idd gedeeltelijk ziektewet.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.735
    7.501
    113
    Vrouw
    dat kan volgens mij en anders met je baas overleggen dat hij vervangend werk voor je heeft. dus i.p.v. de avond, een ochtend werken of zo. je baas mag je nu namelijk niet meer verplichten om een avonddienst te doen. dacht juist dat het zo zat dat je baas eerst vervangend werk aan moet bieden, dus bijv. ander dagdeel werken en als dit echt niet kan of gaat, je DAN pas de ziektewet in mocht. maar weet dit natuurlijk niet zeker.

6. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    je mag wel meteen de ziektewet in gaan, maar je moet je baas wel de kans geven je iets anders aan te bieden

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zou in eerste instantie in overleg gaan met je werkgever over de lange vrijdag icm koopavond. kan me voorstellen dat je dat gewoon niet trekt. Maar kan me ook voorstellen dat je dan op zo'n dag ook niet genoeg hebt aan het 1/8e deel extra pauze waar je recht op hebt ogv Arbo-wetgeving.

Dus probeer er eerst met je baas uit te komen of je evt op een andere dag een aantal uren mag werken en dat je dan de koopavond bijvoorbeeld vrij bent.

Pas daarna komt de ZW ook echt aan de orde.

8. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Je baas is verplicht om zich aan de wet- en regelgeving te houden als jij daar om vraagt. Daar in wordt omschreven dat jij recht hebt op 1/8ste van je werktijd EXTRA pauze(dus als je normaal op 8 uur een half uur hebt, heb j nu 1,1/2 uur pauze), dat jij niet meer over hoeft te werken(meer dan 8 uur per dag) en dat jij geen avond- / nachtdiensten hoeft te draaien. Ook zijn er allerlei omgevingsfactoren waar de werkgever rekening mee dient te houden(niet te veel tillen, niet te lang staan etc.).

Soms is al het bovenstaande niet haalbaar in je huidige functie en voldoet een deel hiervan. Mocht dit niet zo zijn en houden je klachten aan, dan MOET je werkgever je andere (passende) werkzaamheden aanbieden. Dus op kantoor of iets dergelijks. Doet hij dit niet, krijgt hij geen vergoeding van het UWV voor de uren dat jij ziek bent.

Dit heeft de ARBO arts mij laatst uitgelegd:D
    Succes!

Deel Deze Pagina