Inmiddels heb ik helaas al twee weken last van een behoorlijk pijnlijke rechter tepel. Aan de onderkant en aan de zijkant zitten wondjes die maar niet willen genezen. Ik voed sindsdien voornamelijk met mijn linkerborst omdat rechts teveel pijn doet. Zo nu en dan ontkom ik er alleen niet aan om ook mijn rechterborst aan te bieden. Ik heb dan alleen tijdens het voeden de tranen in mijn ogen staan, zo'n pijn doet dat. Hopelijk heeft 1 van jullie tips voor mij zodat ik straks ook weer pijnloos met mijn rechterborst kan voeden. Wat ik al heb geprobeerd: - Voornamelijk linkerborst aanbieden zodat mijn rechterborst ontlast word - Na het voeden de tepel insmeren met melk en het pas na een tijdje weer voorzichtig afdekken - Meteen afkoppelen als hij niet effectief meer drinkt - Na elke voeding een dun laagje bepanthen erover - Extra goed opletten dat hij goed hapt - Ik smeer nou sinds een paar dagen purelan tm 100 erop inplaats van bepanthen Tot nu toe heeft helaas nog niks geholpen. Mogelijke oorzaken van een kapotte tepel: - De tepel vaak na het aan happen weer los laten waardoor ik hem steeds opnieuw aan moet leggen - Toch wat slordig happen en vaak erg aan mijn tepels trekken - Erg vaak willen drinken waardoor mijn tepels maar weinig rust krijgen. Hopelijk kan 1 van jullie mij helpen.
Ik zou even van die mothermates compressen halen. Dat zijn gelpads. Dat doet wonderen voor een snelle genezing. Evenals aan de lucht laten. Dus met dit warme weer kun je misschien zonder bh, in een oud katoenen shirtje lopen. Geen bepanthen! Er zit ook alchohol in wat weer de tepel uit kan drogen. Pure lanoline zoals inderdaad de purelan. En hoe komt het dat het aanhallen slecht of moeilijk gaat? Zit je in evengoed houding voor beide? Is spruw uitgesloten? Soms genezen wondjes daardoor ook slecht. Misschien kun je daar met iemand naar kijken zoals een lactatiekundige of een vrijwilliger van een borstvoeding vereniging. Hopelijk kun je hier wat mee. Erg vervelen als het voeden pijnlijk is. Succes. Hopelijk snel verbetering.
Misschien kun je tijdelijk de rechterkant kolven en in een fles geven of alleen met links voeden als dat genoeg is en de gekolfde melk bewaren. Als je voornamelijk met links voedt kan de productie rechts snel teruglopen. Daar zou ik dus wel mee uitkijken.
Iris86: Bedankt voor je tips. Ik zal op zoek gaan naar mothermates compressen. Dat mijn zoontje de tepel na het aan happen al snel weer los laat, komt waarschijnlijk door een te snelle toeschietreflex. Het eerste melk laat ik vaak al weg stromen, vaak spuit het er dan echt uit, waar hij niet tegen kan drinken maar ook daarna gaat het vaak nog te snel en verslikt hij zich regelmatig, waarna hij helemaal overstuur is. Naar spruw is nog niet gekeken. Ik heb inmiddels opgezocht wat dat inhoud. Mogelijk is dit inderdaad de oorzaak. Het viel mij zostraks op dat het tongetje van mijn zoontje wit is, maar dit kan ook melkaanslag zijn. Ik zal straks eens kijken of het er ook af wil. Hij ligt nou eerst te slapen. Liedx: Met alleen mijn linkerborst ga ik het helaas niet redden. ja soms wel maar lang niet altijd. Rechts afkolven en in een fles geven heb ik aan gedacht maar ik ben bang dat hij daardoor straks misschien niet meer uit de borst wil drinken. Misschien dat fingerfeeding nog wel een goede optie is.
Ik zou zolang je de rechterborst minder aanbiedt, hem juist ook kolven. Op deze manier loopt idd de productie van deze borst terug en mijn ervaring is dat dat juist de drinktechniek aan die borst verslechtert doordat de melk dan niet snel genoeg komt. Ik heb 1 borst die het bij beide kinderen wat minder goed deed/doet dan de andere en daar wordt dus ook meer ongeduldig aan getrokken (hoewel mijn zoon veel ongeduldiger was dan mijn dochter nu). Je zoontje is toch al 2 maanden? Dan zou er verder geen probleem moeten ontstaan als je hem afentoe borstvoeding uit een fles geeft hoor, dat geldt alleen de eerste paar weken. Het is juist aan te bevelen om vanaf 6 weken met de fles te oefenen, mocht je weer aan het werk gaan. Ik ben zelf tbm en heb 2 flesweigeraars gekregen door te weinig te oefenen . En dat terwijl mijn dochter de eerste maand niet goed dronk en dus bijgevoed werd uit een fles....
Misschien kun je in een andere houding voeden. Ik ben een keer door mn zoontje tot bkoedens toe gebeten en dan drukten zijn tandjes steeds in het wondje. Als ik dan aan die borst moest voeden draaide ik mn zoontje een kwart slag zodat zijn tandjes niet tegen het wondje kwamen
Ken je de website: Op borstvoeding.com vind je ook veel houdingen. Rechter op voeden is vaak prettig bij een snelle stroom melk. Of voor jou liggend/ achterover hangend op je rug. En dan aan het einde van de voeding wanneer de melk rustig komt weer meer overeind zitten. Misschien vind je hier ook nog goede tips die jullie kunnen helpen.
Met 2 maanden kun je prima kolven en de fles geven. Dit heb ik een paar keer een week lang moeten doen omdat ik teveel pijn had. Het is even wat meer werk maar als je met die kant blijft voeden houdt de pijn veel langer aan. Wel zou ik opletten welke fles je gebruikt, kies bijvoorbeeld voor de Avent natural die speciaal voor bv is.
Bedankt voor het meedenken en alle gegeven tips. Ik wist niet dat ik nou al zonder problemen een flesje gekolfde melk aan zou kunnen bieden. Voor onze dochter heb ik 6 maanden fulltime gekolfd en daarna nog 3 maanden gedeeltelijk omdat zij niet in staat was om zelf uit de borst te drinken. Het is zo'n verademing dat ons mannetje dat wel gewoon kan. Kolven en flesjes aanbieden zal ik dan ook alleen doen als het niet anders kan. Ik heb vannacht met mijn borsten bloot geslapen. Voor het lekken had ik er hydrofiele luiers ondergelegd. Dit lijkt geholpen te hebben want de pijn is minder geworden en de wondjes zijn nou zo goed als dicht. Andere voedingshoudingen ga ik zeker proberen. Ik zal eens uitzoeken op welke manieren ik mijn zoontje nog meer kan voeden. Misschien dat dit ook nog wel wat verschil uitmaakt.
Topper! Soms is borstvoeding even een uitdaging. Maar met een beetje hulp kom je er vaak wel. Hopelijk zet de genezing nu goed door, en helpt een andere houding jullie ook deze pijnlijke kant weer positief te voeden.
Ik ben vanochtend met mijn zoontje bij de huisarts geweest. Wij blijken toch allebei spruw te hebben. Ik moet nou 4 keer per dag nystatine labaz in zijn mondje en op mijn tepels smeren. Binnen een paar dagen zou ik dan verbetering moeten zien. Nou maar hopen dat het aanslaat. Mijn tepel doet opnieuw veel pijn en ook mijn zoontje heeft er duidelijk last van.
Ai dat is vervelend. En inderdaad pijnlijk. Denk ook om goede hygiene. Even kleding weken,en kolfset uitkoken in azijn. Hopelijk is het snel over
Klinkt alsof je het probleem zelf al aardig geanalyseerd hebt. Ik heb ook zo iets gehad nadat ik in slaap viel tijdens een voeding en dl nog net mijn tepel wist te grijpen voor ze er vanaf gleed. Auw! Daarna is het aanleggen een week lang erg pijnlijk geweest aan die borst. Wat ik gedaan heb: - af en toe eerst de niet-pijnlijke borst aanbieden, zodat de gewonde borst pauze kreeg. - een andere aanleghouding waardoor het mondje van mijn dochter minder directe druk uitoefende op de kloof - een drupje melk laten opdrogen op de kloof, daarna een beetje lanolinecrème erop en voorzichtig toedekken - de juiste compressen! Ik had eerst compressen (Johnson, volgens mij niet verkrijgbaar in Europa) die aan mijn tepel bleven plakken als die ook maar een beetje vochtig/plakkerig was. Erg pijnlijk en contraproductief als je een kloof probeert te helen. Ik heb die dingen het raam uit gesmeten. Met het Lanisoh merk was ik daarna heel tevreden. - extra goed opletten op de aanlegtechniek. Ook video's over aanleggen bekeken. Ik raad de filmpjes van Dr Newman aan: Video's Nederlands - puffen bij het aanleggen. De pijn verdween bij mij meestal grotendeels na zo'n 10 a 20 seconden. - af en toe de pijnlijke borst niet geven maar in plaats daarvan kolven (en dan wel voorzichtig om dan weer niet met de kolf de boel te beschadigen) en indien nodig flesje te geven. Achteraf geef ik toe dat een cupje beter was geweest als een flesje, maar ik las dat je zelfs daar al aan hebt gedacht. Chapeau! Afkoppelen heb ik nooit gedaan; heb mijn dochter aan de borst gelaten tot ze er vanzelf af viel Dat werkte hier behoorlijk goed. Hoe dan ook, veel sterkte met de kloof. kom je er nou niet uit, schakel dan een lactatiekundige in. Succes!
Sinds gisteren kan ik eindelijk weer voeden zonder pijn. De kloven zijn nou zo goed als genezen. Wat een opluchting. Het heeft echt lang geduurd. Hopelijk blijft het nou goed gaan.