Erfelijk

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Harmina, 23 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Harmina

Harmina Lid

17 nov 2007
    39
    0
    0
    Misschien een rare vraag. Zou vruchtbaarheid erfelijk zijn, net zoals ongesteldheid. Bijvoorbeeld als je moeder op jonge leeftijd menstrueert is het ook vaak zo dat de dochter ook op jonge leeftijd menstrueert. Zou dit ook zo bij de vruchtbaarheid te maken hebben?

2. Chantico

Chantico Niet meer actief

Er zitten vast wel erfelijke aspecten aan vruchtbaarheid, maar er wordt denk ik ook een boel beïnvloed door leefomstandigheden en toeval.

Heb je een specifiek iets in gedachten waarvan je je afvraagt of het erfelijk is?

3. poohbeer26

poohbeer26 Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.055
    0
    36
    In de boom
    Als vruchtbaarheid erfelijk was, was ik al in de eerste ronde zwanger. Dus ik denk het niet

4. Chantico

Chantico Niet meer actief

Gelukkig (of in jou geval 'jammer genoeg') is erfelijkheid niet zo één op één.
    Je hebt de helft van de genen van je moeder geërfd en de helft van je vader, maar wat dat voor unieke mix bij jou heeft opgeleverd kan een groot verschil maken.
    En bij voortplanting gaat het natuurlijk ook heel erg om de match tussen jou en je partner (en wat hij allemaal van zijn vader en moeder heeft geërfd). Heel wat mogelijke erfelijke factoren dus! :D

5. Niet meer actief

ik ben waarschijnlijk supervruchtbaar met mijn partner,want dit is al de tweede keer dat het de eerste ronde raak is,terwijl er tussen mij en mijn broer toch 10 jaar zit.

6. FunnyMe

FunnyMe VIP lid

8 jul 2006
    7.561
    0
    0
    Nee volgens mij is het helaas niet erfelijk. Mijn moeder was de 3e en de 2e ronde al meteen zwanger. En hier.... tja....

7. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Ik denk inderdaad dat vruchtbaarheid wel in een bepaalde mate erfelijk is. Net zoals de meno-pauze erfelijk is. Maar je hebt weinig aan de goede vruchbaarheid van je moeder als het zaad van je man niet zo optimaal is. Je hebt nog steeds 2 mensen nodig om een kind te verwekken. De vruchtbaarheid van èèn persoon is helaas niet genoeg.

Gr. Vanilia

Wielzen vindt dit leuk.
  8. Krisstel

Krisstel Niet meer actief

Bij mijn moeder en mij wel...we hebben allebei lange en onregelmatige cyclussen. Mijn moeder was van mijn broer en zus wel meteen de eerste of tweede keer zwanger. Tussen mijn broer en mij zit vier jaar omdat ze een tijd geen eisprong gehad heeft.

9. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Volgens mij is vruchtbaarheid niet zo zeer erfelijk, maar onvruchtbaarheid wel ;)... Tenminste, toen wij bij de gynaecoloog kwamen vroegen ze ook naar de ins en outs van de vruchtbaarheid bij onze ouders.

Helaas is het niet altijd één op één te zeggen. Mijn man is sterk verminderd vruchtbaar, maar binnen zijn familie is daar verder niets van bekend. Het is niet altijd te zeggen dus helaas...

Liefs,
    Josien

10. Milla

Milla Niet meer actief

In sommige gevallen kan het erfelijk zijn, maar dit hoeft niet.
    Het is vaak zo dat meerdere zusjes bijvoorbeeld PCO syndroom hebben.
    Maar er zijn ook genoeg 'aandoeningen' die niet erfelijk zijn.

11. barbeestenboel

barbeestenboel Actief lid

20 mei 2007
    381
    0
    0
    Ik was hondentrimster, nu thuisblijfmam.
    Twee van mijn zussen waren heel snel en makkelijk zwanger terwijl mijn oudste zus er 2 jaar over gedaan heeft om van de eerste zwanger te raken. En mijn broer zijn zaad is niet goed. Dus bij mij loopt vruchtbaarheid en onvruchtbaarheid dus hand in hand in de familie. Maakt mij wel onzeker trouwens....
    bar

12. Phemme

Phemme Actief lid

29 aug 2007
    452
    0
    0
    Bij mijn ouders heeft het negen jaar geduurd voor ik er was, daarna nog 8 jaar voor mijn broertje kwam. Zelf was ik beide keren vrijwel meteen zwanger. Hoeft dus echt niks te zeggen!

Deel Deze Pagina