combineren flesvoeding en borstvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Jenny1980, Apr 12, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jenny1980

Jenny1980 Niet meer actief

Hallo,

Mijn dochtertje is nu 6 weken oud en vanaf 2 weken combineer ik borstvoeding met flesvoeding. Ik geef dan 1 x per dag kunstvoeding uit een flesje (ik kolf dan wel) en de rest borstvoeding. Mijn dochtertje is vaak erg onrustig aan de borst en heeft veel krampjes daarna. Na het flesje kunstvoeding is dit niet. Ik neig er naar om helemaal over te gaan stappen op flesvoeding, maar omdat ik er nog niet zeker van ben, kolf ik nog steeds op de momenten dat ze de fles krijgt (inmiddels ongeveer 2 x daags) om teruglopen van borstvoeding nog even te voorkomen.

Ik heb een paar vraagjes:
    1. Mijn dochter weegt 4.7 kg. ze mag dan ongeveer 825 mg kunstvoeding per dag. Hier gaan ze dan uit van 5 voedingen. Nu zit ze op 7/8 voedingen.
    Mag ik dit ook door 7 delen, zodat ze meer flessen krijgt, maar met minder ml.? Of gaat het in de praktijk vaak van zelf dat ze er langer tussen gaan laten dan 3 uur?
    2. Als je flesvoeding en borstvoeding combineert, mag mijn dochtertje dan ook minder kunstvoeding dan de aanbevolen hoeveelheid? Niet dat ze teveel binnen gaat krijgen. Bijv. als ik 7 flessen van 120 ml ga geven, mag ze dan ook nog borstvoeding erbij krijgen?
    3. Hoe zit het met de vit K en D als je borstvoeding en flesvoeding combineert? aangezien in flesvoeding al het één en ander zit?
    4. Is het zinvol om alleen nog maar te kolven en dit per fles te geven (fles drinkt ze nl. veel rustiger) of kan ik dan beter meteen overgaan op kunstvoeding?
    5. Wat moet je doen bij flesvoeding als mijn dochtertje extra wil drinken (dat komt nu nl. wel eens voor met borstvoeding, dit mag ze natuurlijk ook zoveel ze wil), dus eerder komt? Dit vraag ik me altijd al af :) . Of gebeurt dit niet zo snel bij flesvoeding? Dat vind ik nl erg handig van borstvoeding, gewoon aanleggen... komen regeldagen ook voor bij flesvoeding?
    Bedankt alvast voor de antwoorden!
    Gr. Jenny

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi Jenny,

Je mag de maximale hoeveelheid van 825 ml verdelen over 6 of 7 voedingen, dat kan geen kwaad.
    Je kindje mag naast de borstvoeding ook nog de hoeveelheid flesvoeding drinken die als maximale hoeveelheid wordt aangegeven. Je kunt dan beter eerst de borstvoeding aanbieden.
    Wanneer je kindje 500 ml of meer fllesvoeding drinkt, dan hoef je geen extra vitamine D en K bij te geven.
    De vraag over het kolven kun je het beste even aan de lactatiekundige op je CB vragen, die kan je beter informeren.
    Het kan voorkomen dat een kindje meer voeding vraagt dan eigenlijk de bedoeling is, maar daar zijn dan ook wel oplossingen voor te vinden hoor.

Groetjes Eveline

Share This Page