Stoppen met roken, champix, stemmingswisselingen

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 21 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Een hele tijd geleden ben ik gestopt met roken dmv ondersteuning van de huisarts en pilletjes met de naam chamix. Als ik het goed zeg is dit een soort anti depressiviteit middel. Toen der tijd belde ik elke week even met de huisarts over hoe het ging en heeft hij mij verteld dat als ik neerslachtig werd of suïcidaal dat ik moest stoppen (dat was een bijwerking). Het stoppen hiermee ging super makkelijk, nooit last van gehad echt gewoon geweldig eigenlijk. In oktober ben ik weer begonnen en ik ben er nu weer helemaal klaar mee. Champix word niet meer verkocht omdat er mogelijk kankerverwekkende stoffen vrijkomen bij de productie. Nu ben ik daar niet zo bang voor en geloof ik dat die sigaretten nog net wat slechter zijn dan die pillen kuur van 12 weken. Ik had nog een hele nieuwe kuur van 12 weken liggen en ben daar vorige week weer aan begonnen. Nu merk ik aan mezelf dat ik er toch wat minder lekker door in mijn vel zit. Ik ben wat opvliegend, sneller boos en sneller verdrietig. En dat heeft nog niets met het stoppen te maken want mijn stopdag is pas volgende week. Heeft iemand hier toevallig dezelfde ervaring gehad met deze pillen en werden deze gevoelens weer minder nadat je eraan gewend was geraakt of ben je door deze bijwerkingen toch gestopt ermee? Ik wil het liefst doorzetten maar 12 weken chaggerijnig en down is voor mijn gezin ook niet fijn ondanks dat de kinderen het stoppen met roken echt toejuichen!

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.557
    113
    Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat je wel moet oppassen.

Heb je het nu wel overlegd met de huisarts? Je hebt een zeare tijd achter de rug en als het je weer ontregeld ben je ook verder van huis.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

nee niet overlegd. Had in mijn hoofd na de vakantie ga ik stoppen. Kijk het nog een paar dagen aan en anders overleg ik voor de zekerheid toch even. Wil zo graag weer van die vieze stink sigaretten af! Ik rook maar 1 pakje per week dus veel is het niet maar net 1 pakte te veel!

4. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.234
    1.891
    113
    Vrouw
    Ik ben ook door Champix gestopt met roken en dat werkte aanvankelijk goed.

Na een aantal weken voelde ik me wat somber worden, terwijl het niet roken me goed af ging. Lag al snel de link met Champix en wilde er mee stoppen na de 1e kuur.
    Huisarts was het niet met me eens maar had het vooral over de kans op terugval wb roken.
    Het niet roken ging zo goed dat ik wel vertrouwen had dat ik zonder Champix kon.

Dus.. ik stopte er mee. Had zelf een soort van afbouw schema gemaakt.
    Alleen die somberheid bleef en werd eigenlijk al snel erger. Totdat ik zwaar depressief, huilend bij de huisarts zat.
    Ik had nooit op eigen houtje moeten stoppen met die pillen maar een goed afbouwschema moeten volgen via de arts. Uiteindelijk heb ik toen een regulier anti depressiva gekregen. (Gelukkig ook weer af kunnen bouwen)

Ik heb me toen laten vertellen dat de Champix averechts kan werken als je gevoelig bent/verleden hebt met depressiviteit.
    Nu ben ik nooit zwaar depressief geweest maar heb wel snel last van somberheid en de nodige gesprekken met psycholoog achter de rug.

Al met al wel redenen om op te passen met het middel. Pillen die iets met je hersenen doen, moet je echt onder begeleiding van een arts slikken.
    Wil niet zeggen dat bij jou hetzelfde gebeurd, maar kijk wel uit hoor!

5. GossipGirlxoxo

Dank je voor je uitgebreide reactie. Ik zit al maanden niet goed in mijn vel en sta op de wachtlijst voor trauma therapie. Daarnaast slik ik oxazepam 3x daag 50 mg om te overbruggen tot de behandeling start. Dit speelde de eerste keer met stoppen dmv champix allemaal niet dus zal het even goed in de gaten houden en mijn huisarts bellen als deze de 1e week september terug is van vakantie of een telefonische afspraak plannen met de praktijkondersteuner om haar visie hierop even te horen. Ik voel me gelukkig niet depressief wel heel snel geïrriteerd en boos merk ik zelf. En kortaf naar anderen.

6. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.234
    1.891
    113
    Vrouw
    In jouw geval zou ik zeker contact opnemen. Stel dat je mag starten met therapie, zorgt de Champix er misschien wel voor dat't niet goed aan slaat. En je slikt al een pilletje dat iets met je hersenen doet.

Succes! Ik weet hoe lastig het stoppen met roken is.

7. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.040
    2.726
    113
    Vrouw
    Ben ajb heel voorzichtig. Een geagiteerde depressie wordt niet altijd even snel en goed herkend. Ik zeg niet dat het bij jou nu het geval is maar neem het ajb wel mee als gedachte

Ysabella vindt dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

dank je wel voor je reactie. Ik ben weleens zonder hulpmiddelen gestopt en dat lukte altijd maar kort en ik had het dan zwaar. Met de champix de laatste keer ging het zo makkelijk zonder er moeite mee te hebben dat ik hoop het nu te kunnen blijven gebruiken. Enige bijwerking die ik toen had, en nu trouwens weer, zijn immens heftige dromen en wel meerdere dromen per nacht terwijl ik me dromen normaal niet kan herinneren. Man stopte toen gelijk met mij, ook met champix en had ook zo veel gekke dromen. Wat jij zegt over de therapie zit wel wat in. Zodra er een datum bekend is om te starten moet ik namelijk ook redelijk snel de andere medicatie gaan afbouwen omdat de therapie anders misschien niet aan zal slaan.

9. GossipGirlxoxo

Dank je wel voor je reactie. Van een geagiteerde depressie heb ik nog nooit gehoord. Zal er eens op googelen zodat ik dat extra in de gaten kan houden.

frummelke86 vindt dit leuk.
  10. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    Jaren terug gestopt met behulp van Champix. Ik werd er inderdaad zwaar depressief van. De kuur heb ik dan ook nooit afgemaakt. Het werd ook niet beter naar mate ik het langer gebruikte maar juist erger. Weet het niet precies meer maar volgens mij ben ik 1 a 2 weken (zeker niet later) na het stoppen met roken gewoon gestopt met de pillen. Ondanks de bijwerking, die overigens bijna direct verdween na het stoppen, nog altijd heel blij dat het bestond. Nu inmiddels al weer 10 jaar rookvrij. Overigens wist ik niet dat het begeleiding van een huisarts nodig had. Mijn huisarst heeft het toen gewoon voorgeschreven maar verder is er nooit enige begeleiding geweest.

11. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Ik heb er geen verstand van (geen ervaring met roken, depressie, AD of wat dan ook), maar als ik dit zo allemaal lees in de reacties zou ik die Champix gauw laten staan (met huisarts dan evt) en nog even accepteren dat je rookt tot je beter in je vel zit óf een andere manier van stoppen proberen.
    Maar dit lijkt me geen goed uitgangspunt icm de oxacepam. Stoppen met roken in een lastige periode lukt sowieso bijna nooit (Ben je ook weer begonnen met roken vanwege stress?)
    Maak een afspraak bij je huisarts en bespreek daar de mogelijkheden. Veel succes!

12. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.171
    4.482
    113
    Het is niet handig om zomaar met medicatie te beginnen als je al andere medicatie gebruikt. Alles kan een wisselwerking op elkaar hebben. De huisarts en apotheek kunnen je hierbij helpen. Zomaar weer stoppen zou ik ook nu niet doen. Maar zo snel mogelijk bij een arts langsgaan, voor het juiste advies!

Deel Deze Pagina