Wat ook scheelt is dat er in mijn omgeving bijna geen mensen meer zijn die roken, op verjaardagen ook niet meer, dus dan kost t toch minder moeite of denk ik er niet aan. Daarentegen rookt het grootste deel van mn collega's wel, dus ben heel benieuwd straks! Denk dat t wel goed gaat! 1 van mn collega's heeft ook net een kleine en heeft dus gerookt tijdens de zwangerschap (als excuus gaf ze aan dat ze veeeeel minder rookte als normaal), zal maar niet vertellen hoe licht de kleine was bij de geboorte en hoeveel opstartproblemen ze nu nog steeds hebben... Wat ben ik blij dat ik meteen gestopt ben, echt waar!
Beste Lennylen De keuze is natuurlijk helemaal aan jezelf. Elke moeder en vader wil het beste voor zijn/haar kind, maar elke ouder heeft ook zo zijn gebreken. Ik ben weer begonnen met roken na bevalling en bv. Niet veel, niet binnen en niet achter de wandelwagen. Gewoon wanneer ik trek heb. De dames van het kdv roken ook (enkele), dus al zou ik niet roken, mijn zoon komt hoe dan ook in de rook terecht. Minimaal, maar wel iets. Ik geloof niet in die third hand smoke. Toen ik baby was rookten mij ouders binnen, ook als er vrienden waren. Ik ben dus aan heel wat nicotine blootgesteld en toch ben ik gezond. Wat ik wil zeggen is dat je nog zo beschermend kunt zijn als je wilt, er is altijd wel iets of iemand die roet in het eten gooit. Dat moet geen excuus zijn om roekeloos met je gezondheid om te gaan, maar je moet je dus ook niet schuldig gaan voelen door alle succes verhalen. Jij bent jij en de keuzes die je maakt zijn goed doordacht. Want in je achterhoofd houd je altijd rekening met de kleine. Succes met je laatste loodjes!
wat heb je dat mooi uitgelegd allemaal het roken na de zwangerschap en bv is eingelijk het enige niet gezonde dat ik dan in mn leven doe. alcohol lust ik niet..zelf niet eens een wijntje. ik gebruik geen drugs, eet goed..ok sporten doe ik niet en ik zal idd ook niet achter de wandelwagen met een sigaret tussen mn vingers lopen want dan krijg ik zelfs ruzie met mn vriend. hij rookt zelf ook af en toe en toen ik em vertelde dat ik waarschijnlijk toch weer ga roken na de zwangerschap vond ie het wel jammer maar heeft er wel vrede mee. zolang we maar niet in de buurt van de baby roken.
ik rookte voor de zwangerschap, en helaas tijdens de zwangerschap ook en nu na de zwangerschap nog steeds. Hele slechte gewoonte. R ook thuis niet binnen dus op die manier komt er geen rook bij de kleine. En dat beetje dat eventueel aan mijn kleren zou zitten...ik denk dat dat wel meevalt
Mijn argument (en eigen motivatie) is en blijft: zo gezond mogelijk zijn voor mijn kleine man zodat ik zo lang mogelijk mee ga (mijn vader is gestorven toen hij 52 was... dat is voor mij over 16 jaar... Ik moet er niet aan denken dat mijn zoon op z'n 17e zonder z'n moeder moet...) Rook in kleding, roken achter de kinderwagen etc etc.. prima.. je zorgt ervoor dat je kindje er niet mee in aanraking komt maar ondertussen vergiftig je jezelf (sorry, dat klinkt hard maar het is wel waar)... Hoe leg je dat uit? Niet, dat is niet uit te leggen.
Je neemt me de woorden uit de mond... En dan kan je wel zeggen dat je zelf niet naar rook ruikt, maar dat is gewoon niet zo en dat weet je... Of niet, want je ruikt niet goed als je rookt. Nu dat ik niet meer rook, ruik ik van een kilometer afstand of iemand roker is of niet. Ook als ze net een geurtje op hebben gedaan of een smintje achter de kiezen. Je ruikt het gewoon, en uiteindelijk ruikt je kind er ook naar. Maar goed, het gezondheidsargument weegt bij mij nog wel een stukje zwaarder. Ook ik heb mijn moeder verloren toen ze 58 was en dat gun je je ergste vijand niet, laat staan je kind.
Ik rook weer. Minder als daarvoor, maar ik rook wel. Altijd buiten en nooit in bijzijn van Kyra (wel als we buiten zitten, maar dan komt de rook niet bij haar). En over dat third hand smoke. Ach, zal best wel iets van waarheid in zitten, maar wat denk je van al die uitlaatgassen enzo. Die zijn nog wel schadelijker en daar kan je je kind toch ook niet van weg houden. Daarbij valt het third hand smoke in het niet (als daar al iets van waar is).
sorry, maar ik vind dat je een beetje overdrijfd. Als je dat tegen mij zou zeggen dan hoefde ik je baby al niet eens meer vast te houden. Handen wassen snap ik...en als je net een minuut geleden gerookt hebt, dan ook even niet. Maar gaan douchen en andere kleren aandoen...nee dat gaat te ver Ik ben trouwens zelf een dik half jaar voor ik zwanger raakte gestopt met roken. Dat ging heel goed en miste het ook niet. Tot mijn dochtertje een maand of 5 was...Toen begon ik weer af en toe te roken, op een terasje of als we lekker met vrienden gegeten hadden. En helaas ben ik daarna steeds meer gaan roken. Ik baal ervan want ik vind het geen goed voorbeeld voor mijn dochtertje. Ik wil nu dan ook weer stoppen, maar dat lukt niet zo makkelijk (uiteraard roken we niet binnen, maar dat lijkt me vanzelfsprekend)
Ik ben gestopt met roken toen en 2 weken later gestopt met de pil. Was vrij snel daarna zwanger. Het niet roken viel me minder zwaar dan ik dacht. Tuurlijk heb ik ook momenten dat ik zin heb in een sigaret, maar dat duurt maar een paar seconden... Die momenten zijn op hele onverwachtte momenten. Het scheelt dat er bij mijn in de omegeving weinig mensen zijn die roken. Mijn man probeert er ook af te blijven (dat maakt het mij al veel makkelijker). En in kroegen en tijdens concerten mag er ook niet meer gerookt worden (en bij bruiloften ook niet). Dat scheelt ook, dan zie je de mensen niet roken. Toch vraagt mijn omgeving wat ik zal doen als ik ben bevallen. En eerlijk gezegd ik weet het niet. Ik zal niet bewust een dag na de bevalling een pakje gaan halen. Probeer gewoon zo door te gaan, ben al zover gekomen!!! Allemaal suc6 met het niet roken en idd het blijft een "strijd" voor de rest van je leven... Gr. Rianne!!!
Ik ben gestopt toen ik de positieve test in handen had. En heb er de hele zwangerschap geen behoefte aan gehad. Wel steeds gezegd dat ik niet wist of ik het vol zou houden na de bevalling. Maar nu nog steeds geen sigaret aangeraakt en heb er ook helemaal geen behoefte aan gelukkig. Mijn man rookt wel maar dan buiten.
sommige doen net of je alleen MOET stoppen vanwege je kindje maar houden jullie niet van je eigen dat je OOK geeft om je eigen gezondheid (dan nog niet te spreken over dat je OOK goed voor je zelf moet zorgen zodat je er hopelijk langer en gezonder kan zijn voor je kids) ik snap dat niet JIJ zelf zou je ook net zo belangrijk moeten vinden om voor te stoppen, je gaat toch ook niet aan een uitlaat hangen of een korrel rattegif in je thee doen? net zo slecht als je het mij vraagt.. ik heb zelf ook gerookt en ook heel veel (vooral in, en net na mijn pubertijd toen ik volwassen werd ben ik me gaan realiseren wat ik mezelf elke dag aandeed en vroeg me toen af wat ik nu echt wilde en vooral wat mijn lijf verdiende.. je hebt niet alleen de verantwoordelijkheid voor een gezond kindje maar ook voor een gezondere mama die er in elk geval alles aan doet, het hoeft niet te helpen maar je kan in elk geval zeggen dat je het geprobeerd hebt.. dat is ook wat waard vind ik..