Heb voor morgenavond een heerlijk recept. Prei roerbakken met roomkaas, bieslook en gerookte zalm. Nu is mijn vraag, mag ik gerookte zalm als dit verwarmt is geweest???
Ja hoor, goed verwarmen = is niets aan de hand. Trouwens, gerookte zal die niet vacuumverpakt is mag ook gewoon. Het gaat niet om het feit dat de zalm gerookt is, maar dat het vacuumverpakt is.
Verse Zalm van de visboer mag altijd, is zelfs een aanrader! Voorverpakte zalm, dus inderdaad vacuum, mag niet. Dus als je het bij de visboer haalt, zit je altijd goed
Nou dat is dus niet waar he.. Heel veel visboeren verkopen ook gewoon gerookte zalm die uit een vaccuum verpakking komt, het is niet altijd vers. Daarbij mag je de vaccuum verpakte gerookte zalm wel eten wanneer het goed verhit is geweest.
Ik vertrouw het van de visboer ook niet. Daarbij weet je nooit hoelang zo'n visboer het heeft liggen. Bij verhitten kan het geloof niet zo een kwaad omdat de bacterieén dan gedood zijn.
Zover ik weet mag je juist geen vaccuum verpakte zalm eten. Wel als je het uit de verpakking haalt en dan verhit: VRAAG & ANTWOORD: Alle soorten vis eten? Vraag: Mag een zwangere vrouw alle soorten vis eten? Antwoord: Nee. Vis is heel gezond tijdens de zwangerschap maar sommige soorten vis kan een zwangere vrouw beter niet eten. Rauwe vacuümverpakte vis zoals gerookte zalm en gerookte haring kan besmet zijn met de listeriabacterie. Deze vis kan vaak lang worden bewaard en juist tijdens het bewaren kunnen de bacteriën zich sterk vermenigvuldigen. Voor alle zekerheid is het beter deze vis niet koud te eten tijdens de zwangerschap. Gerookte vis die in een warm gerecht is verwerkt is veilig; door verhitten worden de bacteriën gedood. Ook zoute haring en haring uit blik kan wel gewoon gegeten worden. Zoute haring wordt kort bewaard waardoor bacteriën vrijwel geen kans krijgen zich te ontwikkelen. En vis uit blik of pot is verhit, iets wat bacteriën niet overleven. Ook met roofvissen moet een zwangere vrouw oppassen. Roofvissen zoals zwaardvis, en (verse) tonijn kunnen verontreinigd zijn met zware metalen (met name kwik). Deze stoffen kunnen nadelig zijn voor de ontwikkeling van de baby in de baarmoeder. Twee porties tonijn uit blik per week is overigens geen probleem, omdat die afkomstig is van kleine (jonge) vissen.
Ja maar dat zeggen we toch ook mamavanjuul.. alleen is het dus zo dat de zalm van de visboer niet altijd 'oke' is omdat het soms dus wel gewoon uit een vaccuumverpakking gehaald word en verkocht wordt als 'vers'.. dus je zit niet altijd goed bij de visboer.
Nu gaan wij volgende week zaterdag naar scheveningen, naar "de visafslag". Ik ga er eigenlijk gewoon vanuit dat alle vis hier vers is. Maar misschien halen zij ook wel de zalm gewoon uit een pakje. Zullen ze het eerlijk zeggen als je hier naar vraagt! Geen idee hoor Denk dat ik de zalm maar gewoon laat liggen.
Hoi, Vaccuum verpakte vis word vaak al op de boot vaccuum verpakt en ingevroren. Gerookte Noorse zalm bij de visboer bijvoorbeeld heeft al een hele reis afgelegd, vaccuum verpakt én ingevroren. Ik zou het risico niet nemen. Gewoon net als ik, direct na de bevalling (nou ja de dag erna) je man op pad sturen om een lekker broodje gerookte zalm te halen, of in mijn geval, een groote pizza met gerookte zalm...mmmm xxx
En vacuumverpakte gerookte zalm uit de diepvries mag weer wel (o.a. Digros, Bas, Dirk). Bacteriegroei gaat namelijk een stuk langzamer als het diepgevroren is. Nu nog een oplossing voor filet americain en ik ben helemaal blij! Eet ze!