Stoppen met roken voor kindje, niet voor jezelf?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Friesland90, 28 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

Bri Niet meer actief

Als niet-roker (en astma-patiënt) snap ik helemaal niks van mensen die roken, maar ik veroordeel je niet hoor. Ik doe ook dingen die niet zo heel gezond voor me zijn.

Petje af dat je er mee stopt. Misschien helpt het om er ook nog echte hulp bij te zoeken, bijvoorbeeld via je huisarts. Stoppen-met-roken cursussen en dergelijke worden door veel verzekeraars vergoed! Ik denk dat je het makkelijker volhoudt als je zo min mogelijk in situaties komt waarin je vroeger rookte. En als je zo min mogelijk bij rokers bent. Ik hoop dat je vriend er nu óók mee stopt, maar maak je daar niet van afhankelijk (als hij toch weer rookt, ga dat dan zelf niet ook doen).

Enne: ik hoop écht dat je er niet weer mee gaat beginnen, ook niet als je kindje er eenmaal is. Want het is waar: rokers stinken, dus 'even buiten een sigaretje roken' is niet echt lekker, als je daarna je kind weer gaat knuffelen.

2. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Bri, ik kan me heel goed voorstellen dat je er niks van snapt als je zelf niet rookt. haha dan zie je eigenlijk ook alleen maar nadelen van het roken. En dat is ook zo.
    Ik heb vanaf gister niet meer gerookt en het gaat nu wel weer goed. Gister avond had ik het er even heel moeilijk mee, omdat ik op het werk altijd 1 of 2 sigaretjes rook, na het eten en bij de koffie. Dus dat was even wennen.
    Toen ik de computer opstartte, had ik nog niet eens aan roken gedacht, tot ik op dit forum kwam haha. Dat is toch een goed teken. Ik denk dat ik het vanmiddag en vanavond wel moeilijker zal hebben, maar we houden vol(Y)

Kleertjes kopen van het geld wat je overhoud? Ik vind het nu nog een beetje vroeg om kleertjes te gaan kopen etc. Maar ik houd het geld wel apart..

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik ben ex-roker, maar was allang gestopt voordat ik zwanger werd.
    Doe het alsjeblieft voor de gezondheid van je kind; het wordt gewoon minder gezond geboren, dat is gewoon een feit. Ook later kan het allerlei (chronische) ziektes krijgen. Het is als moeder gewoon je verantwoordelijkheid, vind ik. Ik weet dat het moeilijk is, maar als je een paar dagen bent gestopt, zal het al beter gaan en wordt je trotser en trotser!:)

Als je het even niet ziet zitten: zoek afleiding; ga de frisse lucht in en maak een lekkere wandeling, of bel een vriendin die achter je staat en je stimuleert om door te gaan! Pak een appel of kauwgompje. Ik zelf at iedere keer een appel en nam een glas water en voelde me dan zo gezond, dat ik heel die peuk niet meer wou! Als het 's avonds moeilijk is, neem dan een warme douche of lekker bad. En beloon jezelf af en toe met iets leuks en zeg heel hard tegen jezelf hoe goed je wel niet bent en dat je dat verdient, oke?;)

4. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Of je rookt of niet moet ieder voor zich weten maar ik heb altijd gezegd ,als ik zwanger ben stop ik accuut met roken, en dat heb ik ook gedaan , ik zou mezelf nooit vergeven als ik debet zou zijn aan handicaps van mijn kind .

Zoals jullie allemaal kunnen zien is mees overleden maar wat ben ik blij dat ik niet heb gerookt , gedronken of iets wat slecht was voor de baby . Ik kan mezelf niets verwijten .
    Ik rookte toch echt een dikke 30 sigaretten per dag , iedereen kan het !

Liefs edith
    Mama van mees*

5. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
    ik ben nu ook gestopt, puur voor mijn kindje... maar verlang iedere dag opnieuw in een sigaret, vooral als we op stap gaan of zo...
    weet niet of ik zal herbeginnen.. ben er nu 3 maand vanaf...

bij mijn zoontje was ik helemaal gestopt, bij dochtertje rookte ik nog af en toe... ze was maar iets kleiner dan mijn zoon bij haar geboorte... ze woog 4050 gr en was 53 cm groot...
    ik zal ook nog borstvoeding geven en dan ook niet roken, maar garandeer niet voor wat er achteraf gebeurd :p

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dat snap ik niet! Als je namelijk langer dan een week gestopt bent, is de lichamelijke verslaving weg. Dus is er de mentale drang naar die sigaret en die komt ergens door. Misschien daar met hulp antwoord op zoeken?

7. Nachtzon

Nachtzon Fanatiek lid

12 nov 2009
    4.847
    2
    0
    Wervik- België
    ja da geef ik ook toe dat het mentaal is... maar denk dat ik er alles aan zal doen dat ik neit erug val... mss is het tegen dan al beter :p

Weet je het zijn vooral bij dingen waar ik vaak bij rookte dat het me nu opvalt (al wordt het steeds beter ;)) zoals bvb autorijden... telefoneren... spannende film... achter dat ik volgegeten ben...enz...
    maar ja, maakt niet uit wat ik wil, ik rook niet zolang ik zwanger be of een van mijn kinderen in de buurt zijn... en denk dat dat het belangrijkste is...

8. Manon84

Manon84 Nieuw lid

20 feb 2011
    3
    0
    0
    Ik ben gestopt met roken toen we zijn gestopt met de pil. Ik vond toen al dat als je voor een kindje wilt gaan je ook moet stoppen met roken.
    Maar goed ook want we waren direct zwanger. Nu 15 weken en 4 dagen. Ik rookte gemiddeld 30 sigaretten per dag, stoppen met roken is me eerder nooit goed afgegaan maar ben ik er dus al ruim 15 weken vanaf. De eerste week had ik wel wat moeite maar viel me reuze mee, nu sinds 4 weken echt weer zin in een sigaret maar ik hou vol, voor mezelf maar vooral voor de kleine!!! Dus gewoon doen, er zullen moeilijkere dingen op je pad komen in de toekomst!!!

Succes

9. star2

star2 Fanatiek lid

16 jul 2010
    1.641
    1
    38
    Mama ;)
    Leiden
    Ik was al gestopt toen ik aan zwanger worden dacht. Daarna 8 jaar niet gerookt. Tot ik ging scheiden, weer gaan roken door de stress en alles. Nooit in bijzijn van me dochter gerookt trouwens, altijd in de keuken met de balkon deur open.
    Tot ik me nieuwe vriend onmoeten en onverwachts zwanger raakte en ben gelijk weer gestopt.

10. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik heb deze vragen niet aan mezelf gesteld..ben gewoon gestopt omdat je naar mijn mening gewoon niet hoort te roken tijdens de zwangerschap. zoveel troep voor zo een kleintje..nee bedankt.

en als ik erover nadenk van.. is het kindje belangrijker dan ikzelf? dan is mijn antwoord..ja absoluut! ik ga haar niet vergiftigen met een stomme behoefte van haar mama.

ik mis het roken soms wel hoor en ik zeg niet dat ik nooit meer zal roken maar zolang ik nog zwanger ben en straks bv geef iig niet. en nooooit waar de kinderen bij zijn. ok niet achter de kinderwagen als we op straat zijn

11. Tessa

Tessa Actief lid

6 jul 2010
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook een ex-roker, maar was allang gestopt voor ik zwanger was. Ik veroordeel mensen die roken en niet zwanger zijn ook niet..moet een ieder voor zich weten wat iemand met zijn lichaam doet.

Maar als je niet kunt stoppen als je zwanger bent, dat vind ik wel zo egoistisch.. Er bestaat geen beter doel om te stoppen met roken. Als je kindje er eenmaal is wil je het toch ook beschermen tegen dingen die je kindje kunnen schaden? Begin bij jezelf zou ik zeggen..

Niet hopen dat het lukt, gewoon doen dus..

12. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Ik kon ook niet stoppen voor iets anders dan mijn zwangerschap. Ik denk dat de gevolgen voor jezelf meer op de lange termijn lijken te liggen voor je gevoel. Krijg je dan longkanker? "Oh, ja, dat zal wel een keertje komen als ik 65 ben." Krijg je dan een miskraam? "Shit, dat kan nu elk moment zijn."
    Je wéét bovendien gewoon dat je kindje het belangrijkste in je leven gaat worden. Dat wil je niet verpesten door door te roken. Als ik mijn zwangerschap had gepland, zou ik al voor de zwangerschap gestopt zijn.

13. linnepinneke

linnepinneke Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
    Ik heb geen sigaret meer aangeraakt nadat ik een positieve test had! Mijn kinderen hoeven geen last te hebben van mama's verslaving maar da's mijn mening...

14. CarpeDiem89

CarpeDiem89 Actief lid

2 jan 2011
    234
    0
    0
    Momenteel ff niks..
    Den Haag
    Ik ben momenteel 36 weken zwanger, en heb de hele zwangerschap gerookt, ondanks ik weet dat roken slecht is en ook mijn moeder overleden is aan longkanker lukt het me niet om te stoppen.

Ik heb erg veel stress al de hele zwangerschap en daardoor lukt het niet te stoppen, ik rook laatste weken danwel bijna niks, hoogstens 3 sig op een dag en soms een dag niet maar voel me er wel enorm schuldig over, naar mezelf toe, m'n kind, m'n partner en m'n moeder..

Ik vind het zo frapant in 2008 ben ik ongepland door de pil heen zwanger geraakt van m'n ex, toen ik dat wist lukte het me wel om in 1 keer te stoppen... Helaas is deze zwangerschap in een mk geëindigd op 9,5 weken.
    Ik zat toen in een hele andere situatie, en voelde me toen veel beter als nu ook qua relatie..
    Waarom toen wel en nu niet? Terwijl het kindje nu juist wel gepland is!!! Het frustreert me enorm..

15. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Dit vind ik een beetje een gekke uitspraak. Je doet nu net alsof het iets is wat buiten jou om gebeurt, zonder dat je er iets aan kunt doen. Als het je ECHT erg had gefrustreerd was je wel gestopt denk ik dan.
    Begrijp me niet verkeerd, je moet het helemaal zelf weten maar ik vind het altijd een beetje apart als mensen doen alsof het ze overkomt in plaats van dat het iets is wat je zelf doet.

16. CarpeDiem89

CarpeDiem89 Actief lid

2 jan 2011
    234
    0
    0
    Momenteel ff niks..
    Den Haag
    Ik kan je reactie begrijpen!

Maar het is ook op het moment iets wat me overkomt, en door alle stress en rottigheid die ik momenteel om me heen heb, lukt het gewoon niet. Ik heb van alles geprobeerd, maar zolang ik in deze situatie zit lukt het me gewoon niet, hoe graag ik het ook wil.

En het frustrerende eraan is dat ik bij een ongeplande zwangerschap wél kon stoppen, en bij een geplande niet..

17. judithvdc

judithvdc Bekend lid

1 dec 2010
    836
    0
    0
    Gelderland
    Ik ben zelf een ex-roker en snap dit dus echt niet.
    Iedereen kan stoppen, als je ook maar echt wil! Ik ben wel eens eerder gestopt, maar in m'n hoofd wilde blijkbaar niet graag genoeg.
    Je moeder is overleden aan longkanker... ik bedoel het niet lullig, maar je wil het je kind toch niet aandoen dat hij/zij hetzelfde door moet maken en jou verliest.

Ik ben ineens gestopt. Ondanks dat mijn vriend wel rookt heb ik er geen moeite mee. ik ben er nu ruim 9 maanden mee gestopt en het is heerlijk.
    Als jouw kindje bijna geen lucht krijgt door bijv. asma, dan voel je je als moeder machteloos, maar ook schuldig want misschien komt het wel omdat zijn/haar moeder zo nodig moest roken tijdens de zwangerschap.

18. CarpeDiem89

CarpeDiem89 Actief lid

2 jan 2011
    234
    0
    0
    Momenteel ff niks..
    Den Haag
    Ik snap het, en er is ook geen excuus voor.. ik probeer het ook maar heb momenteel zoveel aan mijn hoofd dat een sigaret pakken wel erg makkelijk is, ik rookte tevens mee met mijn vriend, nam van hem een sigaret.. heb zelf nooit een pakje of iets..

En aangezien hij sinds vandaag de benen heeft genomen is er ook niks meer te roken, en ik ga zelf niet kopen, dus misschien dat het nu wel eindelijk lukt te stoppen! :)

19. Gravid

Gravid Niet meer actief

Ik rookte voor zwangerschap ook, maar vanaf dat ik wist dat ik zwanger was, ben ik van de ene op de andere dag gestopt, en mijn vriend met zn peuk buiten neer gezet ;)
    Heb toen ik week of 16 zwanger was wel weer gerookt, kreeg ineens zin in sigaret.
    Maar de schuldgevoelens tegenover de baby waren zo groot, dat ik na die 2 sigaretjes acuut weer gestopt ben.

20. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    Stoppen met roken dagboeken

hopelijk kun je hier wat mee!!!!!
    zit zelf ook op deze site ben sinds 2 en halve week van het roken af en hopelijk nu voor altijd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! wil niet meer roken!!!!!!!!!!!!!
    bij de eerste zwangerschap wel gerookt de eerste weken niet en toen kwam mijn vader te overlijden dus weer begonnen ik kon het niet!!! (veroordeel me maar, moet je zelf weten, ik weet dat het niet goed is)
    de tweede zwangerschap na 2 weken afbouwen gestopt!!

ik ben weer begonnen met roken 4 weken na de bevalling, mijn man rookte ok en ik kon er niet voor me zelf afblijven!

het verschil, kwa kinderen 1 heel duidelijk bij de tweede was mijn placenta erg dik/rood en zeer goed doorbloed terwijl bij de eerste er verkalkingen opzat
    (bij onze oudste rookte ik wel maar zeer weinig en alleen savonds dat mijn man thuis was kreeg dan een trekje of ik draaida 1a2 sigaretten toen mijn vader net was overleden heb ik even meer gerookt ook overdag maar ben snel overgestapt op savonds , en dat terwijl ik voordat mijn vader overlijde eraf was)

Deel Deze Pagina