Stoppen met roken!! Wie nog meer?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Bloem1989, 22 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Thanks voor je verhaal sommerfugier! Hier heb ik echt wat aan :)
    Ik wil oohook niet meer roken! (Typt dit terwijl rokend)

2. Sommerfugler

Sommerfugler Actief lid

27 sep 2013
    127
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee joh, nicotine wordt niet door ons lichaam gemaakt :p

Nicotine roken heeft wel effect op ons "beloningssysteem" in ons lichaam, dat geregeld wordt door neurotransmitters (die informatie door de zenuwcellen heen kunnen doorgeven, vandaar dat ze zo heten) dopamine en serotonine o.a.

Als je stopt met roken, dan is de nicotine binnen 3 dagen uit je lichaam en daarom stoppen de lichamelijke ontwenningsverschijnselen dan ook die daaraan gekoppeld zijn. Maar zoals je al juist schrijft: mentaal ben je er nog lang niet vanaf. Dat komt door dat door de war geschopte beloningssysteem, je lichaam maakt te weinig dopamine en serotonine aan (of geeft het niet goed genoeg door) en daar moet je lichaam even goed van herstellen. Het verschilt van mens tot mens hoelang dat duurt..

Door nicotineoleisters te gebruiken, verleng je dus als het ware je ontwenningsperiode..dat is ongunstig. Je verzacht hem ook, door af te bouwen, voor sommigen is dat dan juist gunstig..ieder zijn ding :)

In tomaten komt nicotine ook voor, maar het is wel even heel wat anders wanneer je het verdampt en dus rookt hoor!! Niet met elkaar te vergelijken..

(Einde college over nicotine :p sorry kon het niet laten :p:p )

3. Sommerfugler

Sommerfugler Actief lid

27 sep 2013
    127
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel veel succes!!! :)

Herkenbaar trouwens, ik wilde ook altijd roken als het ging over niet-roken :p
    In de weken ervoor ging de sigaret me wel steeds meer tegen staan, omdat ik heel goed oplette hoe het nu echt smaakte enne... Hoe smaakt ie nu echt (écht hè!!) ?? :cool:

4. Humava

Humava Niet meer actief

Nee mij smaakten ze nog wel. Maar ik vind het nu en dat had ik ook bij mijn vorige zwangerschap makkelijker om te stoppen dan als ik weer eens out of the blue stopppoging deed. Het enige lastige nu is dat al mijn collega's op mn werk roken dus dan heb ik af en toe nog wel eens van ohhhh ik wil ook...Maar ik doe het niet!

5. Marriedgirl

Marriedgirl Bekend lid

13 mei 2012
    585
    2
    0
    Ik heb de dag voor m'n positieve test nog flink gerookt, volgende dag positieve test en tot op heden (ben nu bijna 13 weken zwanger) geen sigaret aangeraakt.
    Het gaat me zeer gemakkelijk af, moet sowieso niets van die lucht hebben op dit moment dus dat komt goed uit! ;)

Ik heb altijd gezegd: als er een kindje komt is het roken voor mij definitief verleden tijd. Ik hoop dit na de bevalling ook echt zo te houden. Mensen weten vaak echt niet wat voor schade het kan aanrichten bij het (ongeboren) kind. Zelfs in een rookruimte zitten als zwangere kan schade aan het kind toebrengen!

Deel Deze Pagina