stoppen met roken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door nathascha, 7 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Wil je in ieder geval even heel veel succes wensen!
    Weet hoe moeilijk het is.

Na verschillende stoppogingenben ik nu wel eindelijk al een poosje echt gestopt!

Hoe groter mijn buik werd, hoe meer ik me er schuldig over voelde.

Helemaal toen ik het kindje voelde, misschien komt dat omdat je verstandelijk gezien wel weet dat het slecht is. Maar je ziet niet meteen de gevolgen.

Ben nu helaas wel veranderd in zo'n irritante ex roker, haha!
    Als mijn man heeft gerookt wil ik het liefst dat ie gaat douchen, zo vind ik het stinken.

2. Humbly89

Humbly89 VIP lid

15 apr 2008
    9.716
    3.151
    113
    Vrouw
    Ik heb door gerookt tot week 13.. toen werd ik misselijk van alleen de gedachte aan een sigaret.. dit werd zo erg dat ik er later zelf van over moest geven.. dus stoppen was voor mij daarna heel makkelijk..

Succes! stoppen is beter voor je kindje..

3. henkie24

henkie24 Niet meer actief

niets meer aan toe te voegen

4. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    @ zogelukkig

Ik vond jouw mening erg ongenuanceerd. Ik weet niet of je zelf nooit gerookt hebt, of al gestopt bent.
    Maar stoppen met roken is gewoon heel erg moeilijk en wordt door heel veel mensen onderschat. Ik werk zelf in de verslavingszorg en het stoppen met roken staat gelijk stoppen met middelen als heroïne en cocaïne.
    Het is net zo moeilijk, alleen denken veel buitenstaanders dat je dat sigaretje zo even aan de kant legt.

En of roken slechter is als stress, daar ben ik het niet mee eens. Stress staat ook heel hoog in de dingen die de gezondheid kunnen schaden.

En dat rokers over het algemeen een hogere bloeddruk hebben; is heel erg individueel bepaald. Mijn bloeddruk was bij de 1e controle 120-75. Denk dat er ook veel niet-rokende vrouwen zijn die dit hoger hebben. Bv door te zout te eten...

5. Elpro22

Elpro22 Lid

1 sep 2008
    6
    0
    0
    Ik rookte een pakje per dag, en ben toen in een posi test in handen had (toen was ik 4weken en 5dagen zwanger) gestopt. Nu dik 4weken gestopt en heb er totaal geen moeite mee. Vind het belachelijk als je tijdens een zwangerschap blijft roken, Im sorry. Als ik een vrouw met een dikke zwangerschapsbuik zie staan roken, vind ik dat echt asociaal en egoistisch. En het stressverhaal is gewoon een slap excuus! Mijn mening...

6. Laika

Laika Fanatiek lid

23 jul 2006
    2.334
    3
    38
    Wees sterk en gewoon stoppen. Dat is het beste voor je kindje, als er iets gebeurd, dan vergeef je het jezelf nooit. Wat is nou 9 maanden gezond leven (niet roken, niet drinken en en goed eten). Daarna mag je weer doen en laten wat je wilt. En ga geen domme excuses zoeken over stress enzo.......gewoon kappen ermee!

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

JA! Ik heb ruim 20 jaar gerookt, op het laatst 30 sigaretten per dag!
    Moeilijk om te stoppen? NEEN! Ik wou het, ik kon het, ik voelde me meteen beter! (Ik ben overigens ruim voor de zwangerschap al gestopt).

Ik kan wel zeggen: "Moeilijk he, je kan het hoor", maar dat heeft geen zin! Je kan het pas als je het wilt en als je excuses voor jezelf blijft verzinnen, dan gaat het niet lukken!
    Zachte heelmeesters maken stinkende wonden in dit geval, want die zwangere vrouwen weten allemaal donders goed dat het niet goed is voor hun kindje!

Weet je waar ik zo van baalde: dat nooit iemand tegen mij had gezegd dat het zo makkelijk was! Je wordt gewoon bang gemaakt dat het zo moeilijk is, terwijl als je wilt het dat helemaal niet is!

Neem dus die verantwoordelijkheid en stop, vandaag nog!

Het is trouwens algemeen bekend dat roken voor een verhoogde bloedruk kan zorgen en daarmee wordt het risico op hart-en vaatziekte vergroot.

De meeste rokers zijn stessgevoelig dat klopt en zij zullen dan ook na het stoppen andere manieren moeten vinden om met hun stress om te gaan en die manieren zijn legio!
    Het is gewoon geen excuus om zo'n stinkstaaf in je mond te stoppen als je last hebt van stress! Roken veroorzaakt stress, helemaal als je je steeds schuldig voelt als je nog niet gestopt bent: ik moet roken, maar ik wil niet, want het is slecht voor de baby: STRESS!
    Als je gestopt bent, heb je die stress niet meer: SIMPEL!
    Ga lekker sporten of wandelen in de frisse buitenlucht, ga lekker shoppen of spreek af met mensen die achter je staan.

Ongenuanceerd? Nee, eerlijk.

Ik vind de vergelijking van stoppen met roken en die van stoppen met vreselijke drugs als cocaine en heroine pas ongenuanceerd! Een sigaret valt ook niet onder drugs, het maakt je wel geestelijk afhankelijk maar maakt je geest en je lichaam niet kapot zoals harddrugs dat doen!
    Ik heb ook in de zorg gewerkt en ook met verslaafden, dus ik weet ook waar ik het over heb, alleen delen we niet dezelfde mening, helaas.

8. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Amen. Niks meer aan toe te voegen.

9. 2009mama

2009mama Niet meer actief

hier ook meteen gestopt toen ik wist dat ik zwanger was....

okee niet meteen de volgende dag pas... maar toch redelijk meteen ;)

ik vind het onzin dat hier sommigen zeggen dat het niet moeilijk is... want dat is het voor sommigen wel degelijk.... mijn man rookte net zoveel als ik ( pakje per dag) maar die heeft er weinig moeite mee gehad( mijn man is gestopt voor mij en ons ongeboren kindje:D) maar ik heb er wel degelijk moeite mee gehad,

ik had zovaak zin aan die ene sigaret.... daarbij mag ik niet werken en volg ook geen studie, dus ik zit hele dag thuis en doe het huishouden.... maar als je maar weinig kunt is afleiding zoeken in bijv werk ook moeilijk, dus ik had echt wel hele moeilijke momenten ertussen zitten...
    daarbij vind ik het wel zo dat als je wilt stoppen dan kun je ook stoppen hoe moeilijk je het ook hebt... want je weet waar je het voor doet....je hebt een kindje in je buik...en die wil je zo gezond mogelijk ter wereld brengen....dus het is onzin om te zeggen ik heb het er heel erg moeilijk mee en het lukt me niet... want dan vind ik persoonlijk dat je wilskracht niet groot genoeg is....
    het is even doorbijten.. hoe moeilijk ook.... maar het word steeds makkelijker.... ik heb nog maar zelden dat ik denk,, hierbij was een sigaretje lekker geweest.... ( ik moet eerlijk zeggen dat ik dat nog wel heb af en toe als het echt ergens gezellig is:( ) maar ik vergrijp me er niet aan...

daarbij heb ik wel heel erg veel steun gehad aan mijn man die voor ons gestopt is... en daarbij scheelt het ook nog wat in de maand :D:D
    ondertussen zijn we beiden al vanaf begin juli gestopt :D
    ook vind ik de geur van sigareten en shag ontzettend goor tegenwoordig,

ook vind ik in veel situaties stress een k*t smoes of dat ze er anders depressief van worden of weet ik veel wat voor smoesen er nog meer zijn....

tegen roken kan een arts niets doen... je kunt kauwgom nemen en pleisters plakken maar ook dat geeft nicotine en is dus schadelijk voor de baby (in mijn ogen, of dit echt zo is durf ik niet met zekerheid te zeggen)
    maar tegen stress kun je een stressballetje kopen en als dat niet helpt kan de arts een medicijn voorschrijven waardoor je rustiger in je vel zit,dat niet schadelijk is voor de baby , :)

dus denk zelf persoonlijk dat artsen liever medicijn voor schrijven dat niet schadelijk is voor de baby voor een paar dagen misschien weken, dan dat de artst zoiets heeft gedurende de zwangerschap: nouuuuu weet je wat... blijf jij maar 9 maanden lang roken.....anders schiet je in de stress

pff ik schiet al in de stress als mijn man 10 minuten te laat is van zijn werk en ik hoor de ambulance........en als ik dan bel dat ie zijn tel niet opneemt want hij is nog even in gesprek met collega :S

ambulance vragen om niet meer sirene aan te zetten want ik ben zwanger en schiet anders in de stress en dat is niet goed voor mijn kindje :)

stress vind ik gewoon een smoes... maar dat is mijn mening....

(even off-topic
    ik heb even mijn bericht terug gelezen.... ik zeg wel heel erg vaak het woordje "daarbij " :oops: haha ziet er best stom uit haha )
    on-topic

anyway... ik hoop echt dat het je lukt om morgen te stoppen:)
    succes !

10. nathascha

nathascha Actief lid

19 mei 2007
    218
    0
    0
    ja ik ga het ook echt doen morgen en misschien nu al want ik merk als ik rook nu word ik misselijk en duizelig dus het begint me tegen te staan! ben net bij een vriendin geweest en die steunt me ook heel goed dus we gaan ervoor!

11. Hypnose

Hypnose Bekend lid

26 dec 2007
    737
    0
    0
    Wat denk je dat er morgen anders is dan vandaag? Stop ermee! Succes.

12. Niet meer actief

Wat nu word jij misselijk? Denk eens aan je kindje ipv aan jezelf!
    De reden dat je stopt moet dat wondertje zijn in je buik en niet het feit dat je er nu zelf misselijk van wordt! En waarom morgen stoppen, wat is morgen anders dan vandaag? Is het morgen makkelijker? Onzin.
    Als je WILT stoppen dan stop je meteen.

13. nathascha

nathascha Actief lid

19 mei 2007
    218
    0
    0
    sorry hoor maar je hoeft me niet zo aan te vallen de enigeste reden dat ik dat zei van het misselijk bedoelde ik mee dat het stoppen dan makkelijker is!
    Ik stop juist voor mijn kindje want anders was ik niet gestopt dus!

En de reden dat ik morgen wou stoppen was omdat ik vandaag al had gerookt en dat heb ik al meerdere keren uitgelegd!
    Maar val me niet aan dat ik voor me eigen misselijk heid stop want ik stop zoiezo 100 procent voor mijn KINDJE!

14. mandytjuuu

mandytjuuu Actief lid

18 jul 2007
    439
    0
    0
    beveiliger en zorg
    zuidholand
    het woord kankerstaaf gaat echt te ver! hou die woorden aub voor je! er zijn namelijk ook mensen die bijvoorbeeld long kanker krijgen zonder ooit een sigaret aangeraakt te hebben.. en somige woorden kunnen kwetsend zijn

ik ben ook toen ik wist dat ik zwanger was gestopt... maar dat is ieder zijn eigen keuze mijn gyn zei idd ook sommige vrouwen beter kunnen minderen als stoppen..

15. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Prima dat je er misselijk van wordt! Dat zal helpen. Misschien moet je niet stoppen maar je voornemen NU niet te roken (en nu is natuurlijk altijd ;) )

16. Hypnose

Hypnose Bekend lid

26 dec 2007
    737
    0
    0
    Ja dat hielp mij ook echt heel erg. Ik steek hem NU gewoon niet op. Zo denken in plaats van het je meteen te ontzeggen. En dan idd gewoon niet roken.
    Een beetje je hersenen foppen dus ;)

17. Pioen

Pioen Fanatiek lid

11 jun 2008
    1.903
    0
    0
    Ik ben ook gestopt! Al twe dagen :D

Als je echt wil dan kan het heus! Helemaal voor zo'n klein mensje in je!

Succes!

18. supershiva

supershiva Actief lid

9 jul 2008
    172
    0
    0
    flevoland
  19. Hypnose

Hypnose Bekend lid

26 dec 2007
    737
    0
    0
    Moet je ervan huilen? :)

20. speransa

speransa Actief lid

30 okt 2008
    333
    0
    16
    Amsterdam
    Hoi Natascha

Ik vind het moedig van je dat je deze topic durfde te openen,want je had kunnen verwachten dat je zou worden aangevallen door bepaalde.

Het is natuurlijk niet goed voor de baby,maar ik begrijp ook dat je er moeite mee hebt,ik zelf ben/was een roker.

Ik ben nu 3 dagen gestopt en het word steeds makkelijker.
    De eerste dag was ik echt superrr chagarijnig.
    Maar denk aan je baby en dan heb je opeens een enorme kracht.
    Dit is me derde zwangerschap ,bij de eerste 2 ook gestopt en helaas daarna weer begonnen.
    Maar nu stop ik helemaal .

Veel succes

Deel Deze Pagina