jajaja heb ik gezegt ,het is echt bewezen hoor dat kindjes vaker een leerachterstand hebben als de moeder heeft gerookt en ook een groeiachterstand ,maar daar kom je nooit achter he .... Ik snap dat andere mensen anders beweren voor hun eigen gemoedsrust ,maar sorry hoor heb geen begrip voor mensen die roken tijdens de zwangerschap,en ik denk dat al die artsen het beter weten dan de mensen op dit forum die mensen hebben er voor geleerd en maken er hele studie,s van .. maar goed als die mensen zich goed voelen bij dat peukie wie ben ik om te zeggen dat je dat niet moet doen ,maar ze moeten wel begrijpen dat er veel mensen hier zwaar op reageren ...
O, is dat zo? Weten ze/jij dan ook om hoeveel procent het gaat? Ik ben zelf geen roker, maar hier klopt heel weinig van. Als het bewezen is dat de kindjes waarvan de moeder gerookt heeft vaker een leerachterstand krijgen dan hebben de meeste mensen die in de jaren, 20, 30, 40, 50, 60 en 70 zijn geboren een leerachterstand. Want in die jaren was niet bekend dat roken slecht was en rookte bijna iedereen! Het zal heus wel bewezen zijn maar zoals met de meeste dingen gaat het misschien maar om een fractie van mensen. 1 is al teveel, daar ben ik mee eens, maar om dit zo breed uit te meten is het gewoon niet relevant genoeg. Uiteraard heeft het roken andere schadelijke effecten die veel meer voorkomen dan een leerachterstand.
Risicos voor foetus en kind Gedwongen meeroken begint vaak al in de moederschoot. Als een moeder tijdens de zwangerschap rookt of vaak in een rokerige omgeving verblijft, rookt de foetus sowieso mee. Met alle gevolgen van dien. De kankerverwekkende stoffen van de omgevingsrook kunnen via de placenta kankerverwekkend zijn voor de foetus. Door het roken krijgt de foetus meer koolstofmonoxide binnen en minder zuurstof. Dit remt de groei van de vrucht, waardoor babys van rokende en meerokende moeders gemiddeld 200 gram minder wegen bij de geboorte. Bij rokende moeders worden meer babys geboren met een gewicht van minder dan 2.500 gram. (dysmaturiteit) De kans op zgn. perinatale sterfte dit is het overlijden van de foetus of de baby tussen de 28ste week van de zwangerschap en de eerste week na de geboorte is bij deze babys groter dan bij babys met een normaal geboortegewicht. Het risico op wiegendood is 5,97 keer groter bij babys als de moeder rookt tijdens de zwangerschap en 5 keer groter als de moeder rookt na de geboorte. Het meeroken van de moeder tijdens de zwangerschap verhoogt het risico eveneens (risico x 2,3). Uit onderzoek blijkt dat in 48% van de gevallen van wiegendood er een verband is met roken. Bij kinderen van rokende moeders is het risico ook groter op problemen bij de ontwikkeling van de hersenen , wat later tot hyperactiviteit en leerproblemen kan leiden. Hoe lager het geboortegewicht hoe meer kans op leerachterstand. Babys van rokende en meerokende moeders lopen meer risico te vroeg geboren te worden. zie ook artikel : Vroeggeboorte of prematuriteit Bij rokende en meerokende moeders is het risico op een late miskraam groter. Ze hebben vaker last van bloedingen, het loskomen van de placenta en het vroegtijdig breken van de vliezen. Ook voor babys en jonge kinderen vormt de omgevingsrook van rokende ouders een groot gevaar. Babys van rokende moeders zijn rustelozer en zuigen minder sterk. Kinderen van rokende ouders hebben twee tot drie keer zoveel kans om verkoudheden, bronchitis, longontstekingen en astma-aanvallen te krijgen. Ze krijgen ook vaker te kampen met steeds terugkerende middenoorontstekingen. Bovendien hebben kinderen van rokende ouders meer kans op hart- en vaatziekten en kanker, waaronder leukemie en hersentumoren
na dat ik mn pil weg deed, gingen de sigaretten ook weg, met hulp van nicotine kauwgum was ik er in 2 mnd vanaf, ik heb in die periode zat stress gehad o.a een miskraam en toch was mn wil niet te roken erg groot, hou op met smoesen verzinnen dan kan je voor alles wel weer beginnen met roken, blijft wel dat het ontzettend moeilijk is !
ik ben gestopt vanaf de moment dat ik wist dat ik zwanger ben (was met 6 weken!) en voelde me erg schudig dat ik die 6 weken gerookt heb (ongeplande verassing ) de dag dat ik wist dat ik zwanger was ben ik gewoon gestopt , en nu kan ik zelfs niet meer tegen de geur van sigaretten! meeroken dat doe je hier sowiso (ik woon in istanbul -turkije) en zo goed als iedereen rookt hier overal! als je op straat loopt krijg je gewoon een walm van sigarettengeur over je heen,en een kalme plaats om te wandelen heb je hier spijtig genoeg niet! ook in restaurents mag er gewoon gerookt worden!
Hallo allemaal, Ook hier iemand die probeert te stoppen, maar wat ook nog niet helemaal lukt. Heb al een dochtertje van vijf en tijdens mijn zwangerschap van haar had ik geen enkele moeite, maar nu....Tussen je oren weet je ook wel dat het beter is voor je kindje, maar het valt niet altijd mee en geef ik me eraan toe. Soms rook ik 2 dagen niet en daarna weer 4 a 5 sigaretjes, omdat ik er dan ook weer zo'n zin in heb. pfff... blijft altijd wat ook na 3 dagen of na een jaar etc.
ja ik begrijp je heel goed ingrid! Weet hoe moeilijk het is ook al zeggen sommige mensen van niet maar voor iedereen is het anders! Sterkte xxxxxx nathascha
ik ben gestopt zo gauw we hebben besloten om zwanger te worden. tijdens mn eerste 2 zwschappen heb ik ook de hele periode niet gerookt. het belangrijkste is dat je denkt om de gezondheid van je kindje, daar heb je zoveel invloed op. veel succes aan iedereen!
Ik heb niet alles gelezen, want zoals al gezegd dit is het zoveelste onderwerp hierover. Wat ik alleen niet begrijp is dat we tegenwoodig voor alles het hele internet af struinen om antwoorden te zoeken (al gaat het maar om een rood plekje op je vinger, of hoe we een biefstukje moeten bakken), maar als het om stoppen met roken gaat niet. Dan luisteren we opeens allemaal naar die vk van een kennis van een vriendin die gezegd heeft dat je beter kunt blijven roken ivm stress, terwijl als je het op google zou intypen je echt duizenden berichten en onderzoeken vindt die ondersteunen dat je beter niet kunt roken. Maar dat zal de struisvogel mentaliteit van de mens wel zijn. Alleen zien wat we willen zien. En ja ik heb pakjes per dag gerookt, maar inmiddels al weer een paar jaar geen stress meer of ik nog wel genoeg sigaretten in huis heb en of mn aansteker het wel doet!
Dan vraag ik me af waarom je op dit onderwerp reageerd...en ja het ging jouw misschien wel makkelijk af het stoppen met roken, maar er zijn zoveel mensen die dit niet kunnen, dat is per mens verschillend en ik denk dat het alleen maar goed is als je hierover praat met andere, waardoor je misschien toch de steun vind om wel te stoppen.
Het is mij ook niet makkelijk af gegaan hoor, het stoppen met roken. Ik heb 6 jaar een pakje per dag gerookt. Ik ben nu inmiddels 3 jaar gestopt, na misschien wel 15 stoppogingen. Maar ik vind het heel raar dat als mensen zwanger zijn, ze dan nog niet kunnen stoppen met roken. Een grotere reden om te stoppen komt er nooit meer. Wel eens foto's gezien van placenta's van vrouwen die rookten tijdens de zwangerschap? Echt te vies voor woorden.
Er is nog wel een verschil tussen roken en roken, je hebt er die blijven een pakje per dag roken en ja dan ziet je placenta er inderdaad niet meer uit (ook niet bij iedereen) Maar als je 4 a 5 sigaretjes rookt kan ik me niet voorstellen dat dat er zo uit komt te zien. Ik rook al 25 jaar een pakje per dag bij mijn 1e zwangerschap ben ik meteen gestopt, terwijl dat me nu niet lukt en ik 2 sigaretjes per dag rook. En tuurlijk het is nooit goed maar als ik met mijn auto door de binnenstad rij met het raampje open wil je niet weten wat je dan allemaal binnen krijgt. En het is inderdaad altijd beter om te stoppen
En wat heeft dit ermee te maken? Daar kan je niks aan doen en aan roken wel. Jíj beslist dan om je kind te vergiftigen, niemand anders.
nou ik kan nou ook niet zeggen dat het nu makkelijk is voor me! Me man en ik zijn net uit elkaar dus ja dan is zo'n sigaretje toch echt wel nodig en ik begrijp dat sommige mensen het laf vinden maar ik kan nu echt effe niet zonder mijn peukie!
Kan me voorstellen dat het je nu meer stress opleverd om te stoppen als dat je af en toe een peukie rookt en dat heeft niet meteen schade aan je kindje hoor, als je maar niet een pakkie per dag weg rookt. Sterkte!
het lijkt erop of dit forum is om elkaar meer af te zeiken etc. als elkaar te steunen in moeilijkere tijden. Ik weet roken is slecht en zeker voor je kindje en het zit ook tussen de oren, maar alles wat tussen de oren zit is hardnekkig te behandelen en heb je daar niet zomaar vandaan, maar ondertussen lijkt het wel of je een misdrijf pleeg als je wel een sigaretje rook.
hoi hoi ik ben nu zeven weken zwanger en ben sinds ik weet dat ik zwanger ben,geen sigaretje aan geraakt je doet het voor jezelf en je baby ofcorse, groeten koos
jeetje wat een vetten exuses over een ''sigaretje'' NODIG hebben,tss dat is wel een van de domste redenen die ik tot nu toe gehoord heb sorry hoor , kijk dat je niet kunt stoppen ok maar dat je het dan gaat goedpraten NEE je rookt of je rookt niet maar ga niet vertellen dat zoiets nodig is ... En 4 a 5 ''sigaretjes '' is ook niet goed te praten je rookt of je rookt niet..
Iemand steunen is iets anders dan met iemand meepraten. Ik wil best iemand steunen door iedere keer op nieuw desnoods 20x per dag peptalk te blijven geven. Ik wil niet iemand steunen door roken goed te praten. Tuurlijk kan ik begrijpen dat het moeilijk is, ben zelf ook gestopt en ja je moet het toch echt zelf doen. Maar dat wil niet zeggen dat je dan dus maar moet meelullen van `oh ja goh je hebt het zo moeilijk, rook maar lekker door´. Want hoe vervelend ook: ze krijgt haar man echt niet terug door een peuk op te steken. Dus nu heeft ze 2 problemen: de 1e is dat ze rookt terwijl ze zwanger is, de 2e is dat de relatie over is.
Wil overigens niet zeggen dat ik het niet enorm rot voor je vind hoor Natascha! Dat vind ik (uiteraard) wel, ik hoop dat alles toch nog op z´n pootjes terecht komt, sterkte in elk geval!