stoppen met roken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door 1992, 16 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

gerookt tijdens zwangerschap?

1. ja

2. ja maar wel minder

3. nee ben gestopt

4. nee ik rookte daarvoor ook niet

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik ben eerst geminderd met roken; maar ik voelde mij steeds meer schuldig over het feit dat ik mijn baby zat te vergiftigen met nicotine en zijn gezondheid in gevaar bracht, dat ik het niet meer kon verkroppen en gestopt ben. Mijn partner is toen ook direct gestopt. Ik heb er nog steeds dagelijks zin in; wanneer je mij een sigaret aan bied, zal ik hem hoogstwaarschijnlijk nog oproken ook omdat ik er zo naar verlang - echter ga ik nooit meer een pakje sigaretten of shag kopen en weiger ik pertinent om mijzelf met kettingrokers te omringen zodat ik niet in de verleiding kom :D

2. Pietel

Pietel Actief lid

21 mrt 2013
    385
    31
    28
    Goed zo! Wil je er toch 1 opsteken...Google dan eens op plaatjes op pakjes sigaretten....dan stop je wel....:D....

3. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ik ben op het moment dat ik dacht dat ik zwanger was gestopt. Niet eerst geminderd maar meteen gestopt. Heb eerlijk gezegd weinig tips voor je.. Gewoon stoppen :)

Ik kan maar weinig begrip opbrengen voor vrouwen die roken tijdens de zwangerschap.. Kan me gewoon niet voorstellen dat, hoe moeilijk het ook is, je niet voor je kindje kunt opbrengen om per direct te stoppen..

Succes, het gaat je vast wel lukken! :)

4. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Ondanks wat iedereen hier zegt gewoon stoppen, rook ik ook nog steeds. Ik ben pas met 20 weken achter de zwangeschap gekomen en ik rookte echt veel. Nu rook ik iedere week 1tje minder, deze week zit ik op 4 per dag. Afbouwen is beter dan opeens zoveel stress voor de baby. Mijn schoonzus hebben ze trouwens aangeraden om te blijven roken omwille van reuma, ze ontspant bij een sigje. Uiteindelijk doet iedereen wat hij wilt.

Mijn moeder heeft altijd gerookt en we wijn met 4 en niemand heeft ook maar iets van problemen.

Maar gelijk ik al zei, ieder voor zich uiteraard.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Ik vind het mooi dat je bezig bent met afbouwen, maar dat stoppen stress zou veroorzaken die slecht is voor de baby is echt een fabeltje. Dus als dat de enige reden is waarom je geleidelijk afbouwt in plaats van in één keer te stoppen... Iedere sigaret die je neemt is slecht voor je baby.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Bambi.. jammer dat je kindje geen boodschap heeft aan jouw verhaal. De rook die je inademt of het er nou 4 per dag zijn, is veel slechter voor je dan enkele dagen stress hebben omdat je niet rookt. Wat jij doet is een exuus aandragen... en niet alleen voor jezelf.

Vervelend voor je schoonzus maar roken is alleen maar slecht en zeker als je reuma hebt. Het is een autoimmuun ziekte en daar is roken en nicotine zo niet nog slechter voor (ik kan het weten.. heb zelf reuma).
    Roken ontspant niet, het geeft alleen maar stress. De noodzaak om te moeten roken is de stressfactor. Als je stopt is na 3 dagen al de lichamelijk stress verdwenen.

En je moeder en jullie hebben gewoon geluk gehad... geluk.. niets anders dan dat!

Roken is slecht.. .altijd Geen exuses!

7. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Dat jij jezelf die dingen wijs wilt maken moet je zelf weten (hoewel ik het diep triest vind voor jou kleintje en die van je schoonzus) Maar verkondig geen onwaarheden op een forum vol zwangeren die wel hun best doen om te stoppen.

Mijn moeder heeft altijd gerookt, wij zijn ook zover we weten gezond. Maar wie weet krijgen wij wel makkelijker kanker op latere leeftijd. Want dat is ook een gevolg van meeroken en roken tijdens de zwangerschap. Je weet helemaal niet of het niks heeft uitgehaald.

8. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Gelijk ik al zei, moet iedereen voor zich uitmaken. Maar jij gaat al meteen lopen dat het zielig is voor mijn kindje.. En ik geef alleen maar mijn mening, niet gezegd dat iemand dat moet volgen.

9. geranium32

geranium32 Niet meer actief

Toen wij vorig jaar maart besloten voor ons eerste kindje te gaan ben ik ook van de ene op de andere dag gestopt. Dat was best moeilijk de eerste tijd! Gelukkig rookt vl niet, dus dat scheelt al een heleboel. Ik moet eerlijk bekennen dat ik, voordat ik daadwerkelijk zwanger was, heel af en toe nog een sigaret heb opgestoken.

Begin augustus heb ik op vakantie nog een paar sigaretjes gerookt. Toen we weer thuis waren, kwamen we erachter dat ik zwanger was. Ik voelde me vreselijk schuldig over die paar sigaretjes! Daarna nooit meer een peuk aangeraakt en dat bevalt erg goed. Ik voel me echt stukken beter!

Dus heel goed dat je doorpakt en gaat stoppen! Heel veel succes, ik weet hoe moeilijk het is!

10. Keepsmiling03

Keepsmiling03 Niet meer actief

Ik zou stoppen.

Zelf rookte ik ook tot 20 weken tijdens mijn zwangerschap.
    Wel minder als normaal maar toch teveel.
    Ik kreeg s'nacht opeens zo een pijn dat ik echt dacht dat het foute boel was en ben dan ook direct gestopt met roken.
    Toevallig moest ik die dag naar de verloskundige voor de 20 weken echo en daar zei de verloskundige dat het waarschijnlijk bandenpijn was.

Gelukkig maar.

11. ikkie124

ikkie124 Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.695
    0
    0
    Mijn haren gaan overeind staan van zulke topics maar ik moet er gewoon op reageren!!!! GEWOON METEEN STOPPEN.. dit moet niet eens een discussie punt zijn.. Denk aan je kindje... Als je het als moeder zijnde niet eens kunt opbrengen omdat voor je kindje te doen..

12. Bodien

Bodien Fanatiek lid

15 mrt 2013
    1.615
    169
    63
    Mee eens

13. Bodien

Bodien Fanatiek lid

15 mrt 2013
    1.615
    169
    63
    Btw ik denk ook dat roken juist stress geeft omdat je eigenlijk wel weet dat het schadelijk is voor het kind. Dus je kan beter stoppen en weten dat je iets goed hebt gedaan voor het kind. Ik ben zelf ook gestopt naar 10 jaar gerookt te hebben, een pakje per dag. Alleen de aller eerste week had ik het moeilijk, maar er is geen betere motivatie dan dat je in verwachting bent van een kindje.

Ik had laatst een verhaal gehoord van iemand, die kreeg nog een zusje.....de moeder van haar zusje heeft de hele zwangerschap door gerookt. Toen haar zusje te vroeg was geboren, zat zij ook nog met rare stuiptrekkingen af te kicken van de nicotine in de couveuse.........Zoiets wil je toch niet ><

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je mag je mening hebben maar dat het zielig is voor je kindje is een FEIT.. aangetoond en wel... en jij mag vinden dat dat niet erg is maar ik denk niet dat het raar is dat bijna alle andere mensen op deze aardkloot dat wel vinden.

15. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Kwam er zelf laat achter dat ik zwanger was en heb zeker de eerste 10 weken van mijn zwangerschap flink gerookt, 1 pakje per dag.

Met 11.4 weken kreeg ik de eerste echo en toen ik dat kleine mensje daar zo lustig zag rond springen voelde ik me daar zo rot over dat ik na de echo nooit meer een sigaret meer opgestoken heb.

Heb als een achterlijke gesnoept tijdens de zwangerschap, tussen de 30 en 35 kilo aangekomen, maar heb nooit meer gerookt en die kilos zijn er weer af.

Mijn dochtertje is overigens kerngezond geboren, het is nooit te laat om te stoppen.
    Laat je motivatie het kleine nog zo pure leventje zijn in je buik.

16. Kaatje87

Kaatje87 Fanatiek lid

2 dec 2011
    2.602
    125
    63
    + 1

17. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Zodra ik wist dat ik zwanger was ben ik ook gelijk gestopt (samen met mijn man) .. Het idee dat je je baby aan het 'vergiftigen' bent omdat je zelf "niet kan stoppen" is gelul.. Sorry voor mijn taalgebruik.. Maar je wilt toch het beste voor je kindje.. Wij rookte ook best veel (zware shag) en zijn van de een op andere dag gestopt.. wilskracht..
    Al die pleisters, supersmokers en troep is alleen maar om geld te kunnen verdienen..

Alsjeblieft stop gewoon.. voor je kindje.. al begin je daarna gelijk weer!

18. Wonder88

Wonder88 Lid

23 apr 2013
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben gestopt toen ik er achter kwam dat ik zwanger ben. Terwijl ik 12 jaar heb gerookt (echt de helft van mijn leven nu) en ook echt stevig heb gerookt. Ik ben van de een op de andere dag gestopt. Maar kan inderdaad niet zeggen dat het makkelijk is. Wat ik doe is een beetje uit de buurt van mensen die roken te blijven. Want anders biets ik toch een hijsje en voor ik het weet sta ik dan toch nog even een sigaretje te roken.

Een oud collega van mij moest stoppen omdat zij ernstig ziek was. Zij heeft dit gedaan door elke keer als zij zin had in een sigaret een hijs te nemen van een half opgerookte sigaret. Wat ze zo vies vond dat ze dat op een gegeven moment echt niet meer wou en er dus niet meer aan durfde te denken.

Wat mij ook wel helpt is als ik denk ow ik heb echt zin in een sigaretje gelijk te denken wat doe ik nou raar, ik rook toch helemaal niet? Wat het al iets makkelijker maakt.

19. Brabantsmeisje

Brabantsmeisje Bekend lid

13 jul 2012
    923
    46
    28
    Vrouw
    honden gedragstherapeut
    Noord Brabant
    Zelf ben ik gestopt met roken toen we besloten hadden dat we voor een kindje gingen. En hoewel de eerste 3 weken hel waren heb was mijn kinderwens groter dan mijn wens om een peuk.

Het is in mijn ogen niet goed te praten als je rookt terwijl je zwanger bent. We weten immers allemaal hoe slecht het is voor je eigen lichaam, maar als je dan kiest om een kindje op de wereld te brengen moet je ook daar je verantwoordelijkheid voor nemen.
    Dat eventuele schade niet direct zichtbaar is betekent niet dat die er niet is.

Dat gezegd te hebben weten wij, alle ex-rokers ook hoe moeilijk het is. Het is wel een verslaving en je lichaam doet er alles aan om te zorgen dat jij zo'n ding op steekt. Ik zie het nut van wijzende vingertjes of elkaar afbekken omdat iemand er veel meer moeite mee heeft om er vanaf te komen dus ook helemaal niet.

Ik wil juist alle gestopte mama's en zwangere dames liever een applaus geven, want het is en blijft ongelooflijk zwaar. En voor de dames bij wie het nog niet helemaal gelukt is, dat je de poging waagt om er vanaf te komen is al heel erg dapper! Ik wens jullie heel veel succes en sterkte en weet zeker dat het jullie gaat lukken om er helemaal van af te komen.

Als de door de eerste dag heen bent lukken de tweede, derde, 40ste en 200ste ook! Geef niet op!!

20. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    de meiden die roken die krijgen ook nog " privileges' onder andere omdat ze by de gyn.lopen,krijgen meer echo's,controles etc. je word eigenlijk beloond voor je slechte daden!
    de vrouwen die alles volgens het boekje proberen te doen, mogen blij zijn met 1 echo bij de vk!
    schandalig

Deel Deze Pagina