Wazo en WW

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door christacloots, 26 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. christacloots

4 sep 2011
    93
    0
    0
    Geachte

Sinds 1 december 2010 heb ik een contract voor onbepaalde tijd bij een kdv. Nu heb ik op 30 juli 2012 een einde arbeidsovereenkomst getekend bij mijn baas en krijg ik per 1 oktober 2012 mijn ontslag. Nu heb ik me voor de maand oktober nog ingeschreven bij een uitzendbureau voor leerkrachten basisonderwijs, maar dit is dus op oproepbasis en het is niet te voorspellen of ik wel of niet ingepland ga worden de komende maand.

Ik ben op 3 december uitgerekend en wil graag op 5 november, 4 weken van te voren, met verlof gaan. Moet ik dan voor die tussenliggende maand WW aanvragen of kan ik dan ook pas mijn WW in laten gaan na mijn verlof? Ben ik dan nog op tijd met mijn WW aan te vragen?

Heb ik recht op een Wazo en over welk salaris of welke termijn word mijn wazo dan berekend? Krijg ik dan 100% mijn salaris van het kdv doorbetaald of wordt dat een gemiddelde met de maand oktober erbij?

Ik hoop dat mijn ingewikkelde situatie een beetje duidelijk is en wacht uw antwoord af.

Met vriendelijke groet,
    Christa Cloots

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Christa,

Of je recht hebt op een WW-uitkering hangt ervan af hoelang je hebt gewerkt. Dat wordt uit je vraag niet helemaal duidelijk. Heb je in de afgelopen 36 weken minstens 26 weken gewerkt? Dan heb je waarschijnlijk recht op WW. Hoe lang je daar recht op hebt, hangt af van je totale arbeidsverleden.

Voldoe je na je verlof nog aan de voorwaarden voor het recht op WW?
    Dan kun je ervoor kiezen het dan pas aan te vragen.

Recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) heb je sowieso, ook als je geen recht op WW hebt. Je uitgerekende datum ligt namelijk binnen 10 weken na je laatste werkdag. Het verlof duurt in totaal 16 weken. Tijdens deze periode wordt je WW onderbroken. Na afloop van het verlof kun je het resterende deel van je WW-uitkering laten voortzetten.

Heb je in de periode voor je verlof zowel werk als WW-uitkering?

Dan vraag je voor het WW-deel zelf je verlof aan, van uit de werkzaamheden regelt je werkgever dat.
    Hiervoor bel je 2 weken voor de ingangsdatum van het verlof met UWV Telefoon (0900 - 9294).

De hoogte van de zwangerschapsuitkering(en) wordt berekend over de laatste volledige inkomensperiode van één maand of vier weken.

Op onze website vind je actuele informatie over WW en WAZO.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina