Hallo dames, Ik ben sinds gister begonnen om de stoppen met de speen bij mijn zoontje. Hij had nog een speen met slapen. We hebben samen zijn spenen in een zakje gedaan met een verhaal dat hij nu een grote stoere jongen is en zijn spenen nu naar de kleine baby's gaan. Gisteravond dus voor het eerst zonder speen naar bed. Hij is wel later in slaap gevallen, daarna werd hij om 0.30 uur wakker en heeft 20 min gehuild maar is met wat troosten daarna weer gaan slapen, verder heeft hij nog 3x urmend naar zijn speen gezocht maar is dan toch met nog meer troosten weer verder gaan slapen. Hij heeft dus wel voor het eerst heel de nacht zonder speen geslapen!!!! Ben toch wel trots hihi. Maar hoe ging dat bij jullie? Is de eerste nacht het ergste? Of komen de moeilijke nachten juist nog?
wij zijn gestopt met de speen toen onze zoon 2 jaar en 3 maanden was, hij sliep smiddags nog dus we hebben hem gezegd dat hij in de avond de speen nog mocht hebben maar overdag met slapen niet meer overdag was de eerste 1,5 week drama, maar in de avond ging het heel goed, maargoed in de ochtend moesten we natuurlijk de speen wel weghalen anders zag hij de speen liggen met slapen overdag en dan werd de drama nog groter, na 2 weken waren wij vergeten de speen in de avond aan hem te geven, en hij zelf was het ook vergeten, en sindsdien maalt hij er eigenlijk niet meer om, niet echt coldturkey dus, eigenlijk best omslachtig hoe we het gedaan hebben en het heeft dus 2 weken geduurd... maar het werkte wel.
Wij hebben de spenen van de ene op de andere dag gewoon weg gehaald uit bed. Dus toen ze naar bed ging waren ze ineens weg. Slapen ging meteen prima maar ze heeft het er nu nog wel eens over dat haar spenen zijn weg gelopen
We hebben er geen 'ding' van gemaakt. Ik merkte al dat ze de speen steeds minder pakten in bed. Op gegeven moment heb ik gevraagd of ik de speen aan de baby mocht geven, omdat hij/zij al groot is. Dat mocht. Mijn zoontje zei dat hij dan een boekje wil lezen in bed. Nou, prima. Ik heb ze er nooit meer over gehoord.
Hier is het ook van de een op de andere dag gegaan. In de ochtend zeimik tegen madelief, spenen zijn voor baby'tjes. Zullen we de spenen weggooien, want jij bent al groot. Vervolgens is ze zelf haar spenen bij elkaar gaan zoeken en heeft ze zo de prullenbak in. Gegooid. ze heeft daarna ook nooit meer om een speen gevraagd. Nu alleen nog het afleren van de duim van onze oudste dochter, dat is een grote uitdaging... Succes met het afbouwen van de speen en hoop voor je dat het net zo makkelijk gaat als bij ons.
Onze dochter was een echte verslaafde. Ze vond het ook altijd grappig om de speen in mijn mond proberen te stoppen. Ik zei steeds dat ik dat vies vond. Met 2.5 jaar liep ze ineens met het ding naar de prullenbak en zei dat de speen vies was. Ze is op bed gegaan en is gaan slapen. Wel een beetje onrustig de eerste nacht en ze was ook nog een beetje verkouden. De volgende dag heeft ze nog wel weer in de prullenbak gekeken. Hier had ik m gelukkig al uitgehaald. Nooit meer naar getaald!
Mijn dochter was haar speen, die ze toch wel veel in haar mond had, kwijt op een dag, ze was toen 2 jaar en 5 maanden. Ik heb haar gezegd dat we geen nieuwe hadden en dat we ook geen nieuwe konden kopen. Verbazingwekkend makkelijk ging ze hiermee om, het gekke was, overdag vroeg ze er een paar keer om, toen ze naar bed ging helemaal niet Vind het nog steeds bijzonder maar het ging heel makkelijk, na een paar dagen heeft ze er nooit meer over gepraat. Succes!
Mijn zoon toen 3,5 jaar en zowat getrouwd met dat ding, ik had er nooit zo'n probleem mee maar wilde wel dat hij voor zijn vierde van de speen af was. Wij hebben hem afgespakt en gezegd dat hij kwijt is, sindsdien heeft hij er bijna niet meer om gevraagd.
Net deze week zijn we begonnen met geen speentje meer. Eerste avond was drama met nog een huilbui om 3 uur 's nachts. Tweede avond was ook nog een beetje drama, maar duidelijk minder dan avond 1... hele nacht doorgeslapen, gisteravond ging het verbazingwekkend goed... 1x gewezen naar de plek waar haar speentje voorheen lag, maar geen woord over gerept of een huilbui echt gehad. Ze heeft zelf haar speentje weggegooid toen deze stuk bleek. Hier kwam alleen pas naderhand het besef dat ze dus echt geen speentje meer kreeg! Ze is echt verslaafd! Ze mist haar speentje wel ook echt aangezien ze het er veel over heeft in het algemeen. Ik herhaal nu wel regelmatig dat ze een grote meid is, dat spenen voor baby's zijn etc.We hebben ook een plaksysteem dat ze elke dag een sticker mag plakken omdat ze een grote meid is en na een week zonder speen krijgt ze een mooi cadeau. Dat vind ze wel heeeeeel leuk!
Voor de avond hebben we gewoon de speen niet meer aangeboden. Heel af en toe vraagt hij er nog om. Hij mag er nu 's middags nog wel mee slapen, zonder speen kostte me het minstens een uur hem in slaap te krijgen. En hij heeft het echt nog nodig dus we zijn dus voor overdag maar even weer overstag gegaan. Over 1,5 maand gaat hij weer naar de oppas als ik weer ga werken en daar slaapt hij altijd zonder. Ik denk dat het dan ook gelijk helemaal gebeurd is omdat hij hier natuurlijk 's nachts al geen een meer heeft.
Bedankt voor jullie reacties dames. Hier afgelopen nacht dus nacht 2 zonder speen. Het duurder wel weer wat langer voordat hij sliep maar hij is verder niet wakker geworden. Wat kun je dan trots zijn hé hihi. Het valt me dus eigenlijk reuze mee (even afkloppen). Ik herhaal inderdaad ook dat hij nu een hele grote jongen is en de spenen naar de kleine baby's zijn en laat hem zelf aan oma etc zijn verhaal vertellen, dat doet hij vol trots. Op naar nacht 3!!
Wij zijn er 2 weken geleden mee gestopt maar het is mij bijzonder tegengevallen!! Als een afkickende verslaafde lag ze in bed te kronkelen, ik vond het zo erg. Na een paar nachten stond het huilen mij ook nader dan het lachen... Maar toch... op den duur viel ze probleemloos in slaap. Totdat ze weer 3 dagen later (ik noem het maar) plan B uit de kast trok en zo mogelijk nog harder tekeer ging. Ik heb contact opgenomen met het CJG omdat ik niet wist wat ik ermee aan moest, en weet je wat het meest opmerkelijke was : De fout lag bij ons!! We probeerden vanalles om haar stil te krijgen, eventjes op schoot nemen / over haar rug aaien / zachtjes een liedje zingen, ben zelfs de halve nacht op een matras naast haar gaan liggen maar steeds als ik de kamer verliet begon ze te gillen, krijsen, tot kokhalzen toe... ze had geen stem meer over, zo erg was het. Ze had gewoon door het missen van die speen een slaapprobleem gekregen wat wij vervolgens in stand hielden door haar niet op een juiste manier te helpen. Het CJG adviseerde ons het boekje 'slaap kindje slaap' te lezen en consequent haar te zeggen dat ze lekker moet gaan slapen en nog wat meer geruststellende woordjes, MEER NIET! Niet eruit, niet op schoot, geen vragen stellen (ga je nu lekker slapen? FOUT!) en ze moet in haar eigen bedje blijven. Dat duurt echt een paar nachten en je moet over stalen zenuwen beschikken en goed geisoleerde muren. Maar het resultaat is er echt!! Een week geleden was ik absoluut nog niet van deze theorie overtuigd maar inmiddels weet ik echt dat het werkt. Succes!! Ik vind het persoonlijk een beetje onzin als ouders zeggen 'ze hebben het gewoon nog nodig' als het gaat om het stoppen met de speen. Ik ben ook bijna overstag gegaan hoor, dat moet ik eerlijk toegeven maar dan denk ik 'ik als ouder bepaal toch zeker of jij een speen nodig hebt of niet'! Ik hoop dat deze buien je bespaard zullen blijven...
Wij zijn sinds drie dagen aan het stoppen. Tenminste voor overdag. Onze dochter slaapt al heel lang niet tussen de middag, dus wij deden met de speen niet al te moeilijk. Nu vroeg ze er gelukkig niet al te veel om. Alleen als ze echt rustig op haar stoeltje ging zitten aan het einde van de dag. Of na de gym in de auto. Sinds drie dagen zijn wij overdag gestopt met de speen en dit gaat eigenlijk heel goed. Ze mag van ons aan het eind van de dag een sticker plakken, als een soort van beloning. Onze dochter is weg van stickers, dus vandaar dat idee. De nacht gebruikt ze de speen alleen om mee in te slapen en verder de nacht niet meer. Dit willen we straks ook stoppen, ik hoop dat dat net zo makkelijk gaat als dat het tot nu toe gaat! Maar goed, wij zijn pas drie dagen bezig, je weet nooit wat morgen brengt!
Onze dochter heeft zelf bepaald dat ze wilde stoppen toen ze 4 jaar werd. Het jaar daarvoor mocht ze hem alleen in bed om in slaap te komen. Dus geen gedoe gehad. De meest natuurlijke manier.
We zijn begonnen met de speen zelf in zijn bed achter te laten: alleen voor het slapen. En toen...toen kreeg Mareau een herpes infectie in zijn mond. De speen kon hij niet meer in hebben. Dus dat hebben we met beide handen aangegrepen om 'm de deur uit te doen.. Nou ja... ik heb 'm wel bewaard. Soms, weet ie 'm te vinden. Even een sabbeltje mama