Stoppen met vitamine d bij 4 jaar?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sillies, 4 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Ik vergeet het nooit, want het is voor haar inderdaad als een snoepje. Maar waarom zou je het nooit geven? Kunnen ze uren buiten spelen, maar als de zon niet schijnt krijg je toch geen vit d binnen?
    Ik blijf het voorlopig ook maar geven.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Zonlicht is er de hele dag, niet alleen als je hem fel ziet schijnen. Als er nl geen zonlicht was dan was het donker;)
    Daarbij zit vitamine d ook in voeding, veel in vette vis en iets minder in vlees en eieren.
    Met dat samen krijgen wij voldoende vitamine D binnen.

3. Koon

Koon Niet meer actief

Niet iets minder, maar veel minder in vlees en eieren.
    En ook is de zon in de herfst en winter vaak niet krachtig genoeg om voldoende vitamine D aan te maken.

4. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Dat denk je of heeft een arts dat gezegd? Volgens mij is dat echt niet waar, je hebt zon nodig voor vit d niet alleen zonlicht en met eten krijg je het niet voldoende binnen. Het wordt niet voor niets geadviseerd.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Die conclusie heb ik getrokken nav verschillende informatiebronnen. Er wordt tegenwoordig ook geadviseerd om met 4 maanden te gaan bijvoeden en om een kind te laten huilen in bed. Dat vind ik ook domme adviezen.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Dat je uit zonlicht icm met voeding niet voldoende vit d kan halen ben ik het niet mee eens.

7. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113

Maar dat jij het er niet mee eens bent wil nog niet zeggen dat het zo is ;), dat kan je toch niet onderzoeken.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Ik kan dat niet ondezoeken, maar net als alle andere dingen is daar wel onderzoek naar gedaan en dat kun je opzoeken.
    Hoe kom jij anders aan je info? Volg jij klakkeloos alles wat je 1 keer hoort?
    Ik zoek meerdere bronnen op. In dit geval werd mij meermaals bevestigd dat kindjes die elke dag meer dan een uur buiten zijn en 1 a 2 keer per week vette vis eten en verder gezond zijn geen extra vitamine d nodig hebben.

9. Koon

Koon Niet meer actief

Dat zeg ik ook niet.

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nou, dat blijkt toch niet uit de officiële adviezen van Kind&gezin: http://www.kindengezin.be/img/vitamineDsuppletie130423.pdf

Zeker in de wintermaanden krijgen kinderen in België (en ik neem aan in Nederland dus ook) geen vitamine d via de zon.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Kind en gezin heeft met meerdere dingen wel andere richtlijnen

12. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Ik ook niet.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar het gaat niet om Kind&gezin. Het gaat om de wetenschappelijke bronnen die zij citeren en waar jij naar verwees.

14. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Op internet is inderdaad genoeg te vinden, maar wie zegt dat dat echt onderzocht is? Iedereen kan er van alles opzetten. Ik luister dan liever naar mensen die er verstand van hebben. En het is toch algemeen bekend dat je zon nodig hebt voor vitamine d, dat geldt voor kinderen en volwassenen. En dan nog geef ik het liever overbodig, dan niet geven omdat ik denk dat het niet nodig is. Maar denk dat we nog lang kunnen discussiëren, begrijp jouw redenering toch niet.

15. tuc

tuc Niet meer actief

En toch vraag jij in je topic hoelang iedereen het gegeven heeft. Ik geef je een ander inzicht.
    Ik baseer mijn beslissing niet alleen op wat ik online lees en weet dat niet alles wat daar staat waar is.
    Hier is het ook mijn eigen huisarts die adviseerde en een bevriende kinderarts die haar eigen kinderen ook geen extra vitamine D geeft. Ik ga ervan uit dat zij er ook verstand van hebben.

16. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik geef elke dag vitamine D.

Ik ben zelf elke dag buiten, ik hou van de zon en eet gezond. Toch had ik in februari een tekort. Ik slik nu sowieso vanaf oktober t/m maart extra bij.

Deel Deze Pagina