Stoppen met werken.. dus een ander inkomen per maand..

Discussie in 'De lounge' gestart door Nala010, 8 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik heb per maand 600 euro 'huishoudgeld'. Hier gaat zo'n 100 euro ler week vanaf voor de boodschappen en wat ik overhoud gaat op aan de andere dingen zoals tanken, cadeautjes, kleding, verzorgingsproducten... Dus ja, het is zeker te doen! Wel handig om een spaarpotje te hebben voor onverwachte dingen, mocht er bijvoorbeeld wat kapot gaan.

2. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    #22 kiki80, 9 okt 2016
    Laatst bewerkt: 9 okt 2016
    - foutje -

3. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Bij ons geef ik gemiddeld per maand het volgende uit (2 volw, 2 kids (2jr, 4jr)):

boodschappen: €550
    verzorgingspr. incl luiers: € 70
    schoonmaak/was: € 15

Aan overige dingen zoals speelgoed, kadootjes, uitjes, abbo dierentuin enz. gemiddeld € 200 per maand (omdat het kan). Kleding heb ik los begroot.

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Heb je bij de vaste lasten echt alles meegeteld? Dus zorgverzekering, alle andere verzekeringen, abonnementen en dergelijke? Want 900 euro alleen voor boodschappen en kleding en een beetje benzine is riant.

Let in ieder geval op dat je ook nog spaart, ik zou zeker zo'n 200 euro per maand sparen. Je moet 2 auto's kunnen vervangen en de inboedel in je huis en als je 1 inkomen hebt en dus maandelijks niet zo cash dit soort dingen af zou kunnen rekenen zou ik me gerust voelen bij een spaarrekening van zo'n 10.000 euro.

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Makkelijk.

Boodschappen ( geen luiers meer) : 70/80 euro per week is ongeveer 300 euro.
    Drogist : 10 /40 per maand( scheermessen maakt het verschil)
    Tanken: 200 per maand maar dit is voor iedereen verschillend.
    Cadeautjes : ene maand 100 andere maand 0 .

Dan zit ik als ik een dure maand reken op: 640,-.

6. muis26

muis26 Fanatiek lid

"Gewoon weer aan het werk kunnen " is niet altijd het geval , bedenk je dat ook goed.
    Als jij jaren thuis bent geweest ( gat in je CV) kan het denk ik best lastig zijn om weer aan werk te komen. Kan je niet een baantje voor 8 uur zoeken ofzo ? Als je kinderen straks naar school zijn zit je wel veel alleen thuis . Geen collega's meer etc, het is natuurlijk voor iedereen verschillend maar ik zou daar niet aan moeten denken.
    Kan best eenzaam zijn lijkt mij.

7. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Als je het geld puur gebruikt voor huishoudgeld zal het wel lukken. Maar hier zijn ook veel dames die er een sport van maken om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen. Dat is keuze, ik probeer het ook wel eens maar lukt mij nooit Haha. Wii geven ongeveer 650 euro uit aan boodschappen, verzorgingsproducten e.d. kapper hoeven we niks aan te besteden, kleding ongeveer gemiddeld 200 per maand? Gemiddelde voor 3 kinderen en 2 volwassenen. En dan nog eens een verjaardag..

Als je naast die 900 euro nog spaart dan zou het moeten kunnen. Doe je je best op bezuinigingen dan moet het makkelijk kunnen, dat is dus een keuze.

8. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.866
    3.501
    113
    Denk je ook aan het eigen risico van de zorgverzekering, de gemeentelijke belastingen, de kapper, evt de ANWB, evt schoonmaken van de cv ketel elk jaar, kadootjes voor sinterklaas/kerst, enz enz. Allemaal van die rekeningen die maar eens af en toe komen maar wel aantikken.

Ik weet niet of je een koophuis hebt met recht op hypotheekrenteaftrek maar hoe meer je verdient hoe meer je terug krijgt. Dus als jij stopt met werken krijg je waarschijnlijk ook minder hypotheekrente terug.

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit dus. Als je 900 euro echt over hebt voor boodschappen en benzine dan is dat best riant. Maar kinderen gaan wel steeds meer geld kosten. Zo ben je straks aan twee kids op zwemles weer een hoop aan geld kwijt, daarna andere sporten enz.

Als echt alle vaste lasten er al af zijn, dan moet het opzich te doen zijn. Wij moeten het in ieder geval met heel veel minder doen op het moment. Wat ik me afvraag, heb je nu jouw salaris over? Ik weet niet wat je verdient, ga even uit van 1000 Pm. Als je dat nu helemaal opmaakt zul je een flinke omslag moeten maken. Dan is het niet kunnen we leven van 900 want dat zou in theorie natuurlijk mogelijk moeten zijn. Maar kunnen we onze uitgaven met 1000 euro inkrimpen. Dat is een flinke uitdaging.

Zelf zou ik nooit stoppen. Er voor je kinderen willen zijn klinkt leuk maar beperkt je ook. Daarnaast, als ze straks naar school gaan is het ook weer mogelijk onder schooltijd wat dingen te doen. Ik werk onder schooltijden, kids hebben er dus geen kast van. Heb het wel lastig gevonden zo af en toe. Werk huishouden en kleine kids... Maar nu zoveel profijt van dat ik door ben blijven werken.

10. bianca1374

bianca1374 Fanatiek lid

5 mrt 2012
    1.221
    74
    48
    Dit dus, wij leven absoluut niet luxe, maar met 2 pubers en 1 peuter vliegt het eruit en vind ik 900 euro geen overdreven hoog bedrag.

11. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.193
    1.858
    113
    Ik zou voor nu eens opletten wat je in een maand uit geeft.
    Dus bonnen bewaren en een kas boekje maken.
    en dan eens kijken wat je wekelijks uitgeeft.
    en na die maand doelen maken stel je hebt in een week 300 aan boodschappen uitgegeven dan maak je een doel 250.
    het hoeft niet in een keer maar het zou moeten kunnen.

hier gemiddelt 50 aan alleen booschappen buiten alles om.
    benzine wat we kunnen net zoals kleding elke maand kopen ken ik niet dus waneer nodig en dan is het nog van ja of nee.
    schoenen daar in tegen wel gelijk maar dat is niet boven de 50.
    spparen waar we kunnen.
    t is geen vet pot als bij jou maar we redden het wel.
    en ja ook wij halen fruit koekkje of gewoon eens makkelijk een kaddetje met knakworst.

dus mijn tip hou vanaf nu bij wat je uitgeeft.

12. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.151
    3.183
    113
    Kun je niet ouderschapsverlof opnemen?

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Je vergeet vaak dingen als je gaat verzinnen wat je in theorie uitgeeft. Denk er eens anders over na: wat verdien je nu netto en ga dan wegstrepen welke uitgaven je bereid bent te laten vallen tot je volledige salaris (eventueel verrekend met voordelen die je krijgt als je minder verdient) is bereikt. Dan weet je precies hoe je je geld kan uitgeven in jouw specifieke situatie. Natuurlijk is het mogelijk van minder geld rond te komen, maar ben je bereid de nodige offers daarvoor te maken?

Ik ben zelf in april zo goed als gestopt met werken (werk nog een halve dag) en van wat ik nu nog verdien betalen we precies wat we niet willen missen: halve dag kdv en wekelijks hulp in de huishouding. Verder missen we niets voor ons gevoel. Dat gevoel moet wel goed zijn voor jullie allebei. Jij kan het prima vinden om jaarlijks en week in een vakantiehuisje te bivakkeren, terwijl je man zijn luxe resort in de Malediven niet zou willen missen. Ik verzin maar wat.

Het bevalt mij fantastisch, maar ik merk wel dat het lichamelijk, mentaal en emotioneel zwaar kan zijn. Ik vond de combinatie werken en gezin zwaarder, dus ik sta volledig achter mijn keuze, maar het achter kinderen aanrennen is zwaarder dan een kantoorbaan, een rotdag op je werk kan je achter je laten maar je rotdag thuis blijft 24/7 bij je en een lastige klant kan je na het ophangen van de telefoon bij wijze van spreken uitschelden tegen je collega terwijl je thuis de beheersing moet hebben om ter plekke je emoties te verwerken en constructief verder te gaan. Ik vind het een ontzettend fijne liefdevolle uitdaging, maar het moet wel bij je passen. Hier moest ik aan denken toen je schreef dat je gedeeltelijk bent afgekeurd. Denk goed na over je eigen grenzen. Het hoeft niet of/of, misschien past een andere combinatie van werk en moederschap beter. En als je je keuze eigenlijk al gemaakt hebt kom je de praktische bezwaren ook wel door. Veel plezier in dat geval!

14. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel enkele opmerkingen/vragen:

*Je schrijft dat het 900 euro exclusief sparen is. Hoeveel wordt er gereserveerd om te sparen en voor welke uitgaven is deze spaarpot? Ik vind het nogal een verschil of je 900 overhoudt en daarnaast 1000 euro spaart of dat je 900 overhoudt en daarnaast 100 euro spaart. Plus of dit sparen voor extraatjes is of bijvoorbeeld ook voor nieuwe auto, onderhoud, etc.
    *Waarom zetten jullie het bedrag dat jullie achteruitgaan per maand niet eens een paar maanden aan de kant en kijken dan hoe jullie uitkomen?
    *Mogelijk is het een optie om met ouderschapsverlof te proberen hoe het bevalt om niet meer te werken?
    *Tot slot: hoeveel uren werk je nu en heb je de mogelijkheden bekeken van flink minder werken (ipv volledig stoppen)? Als je weinig werkt, dan betaal je weinig belasting. Netto houd je dan dus verhoudingsgewijs veel over voor een paar uur werken. Bovendien heb je dan geen gat op je cv en is het waarschijnlijk makkelijker om na verloop van tijd weer meer te gaan werken (mocht je dat willen).

15. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Vind ik ook een nuttige vraag @Appeltje, aan het belastingvoordeel had ik zelf nog niet eens gedacht, maar dat scheelt natuurlijk ook behoorlijk!

16. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ik zou om te beginnen eens een kasboek bij houden als ik jou was.
    En dan vanuit daar kun jij gaan bepalen of jullie dat gaan redden of niet.

17. Ballon

Ballon Niet meer actief

Mar iedereen heeft het hier wel over het gedeelte stoppen met werken om er voor de kinderen te zijn, maar leest iedereen dan over het lichamelijke stukje heen? Ook best belangrijk.
    €900 is hier echt makkelijk haalbaar en dan hebben wij coca cola, Becel ect. Ik bestel mijn boodschappen altijd online. Tussen de €45 en €60. Ideaal, geen impuls aankopen, beetje neuzen voor kortingscodes helpt ook! Luiers en voeding van de kruidvat, net zo goed en de luiers zelfs beter dan pampers ( vind ik, daarom ben ik overgestapt ) wat betreft kleding voor de kinderen, elk kwartaal de kinderbijslag. Dit is ong €200. Ik hou zelf van wat duurdere merken, dit combineer ik met goedkoper. Wibra shirtje op een tumble broekje. Kleding bestel ik online, zelden betaal ik de volle mep omdat ik hier ook weer speur naar kortingscodes. Je moet hier wel zin in hebben natuurlijk haha. Ik zeg; goed te doen! Ik zou van die €900 zelfs nog €200 extra opzij kunnen zetten om te sparen :)

18. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Goeie tip!

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik denk dat het helemaal afhankelijk is welke baan ts heeft. Mijn werk is lichamelijk minder zwaar dan het zorgen voor twee kleine kinderen. Het kan dus ook zo zijn dat ts lichamelijk meer klachten zal gaan krijgen door thuis te blijven. Het voor 24/7 voor de kids zwaarder is dan gedacht.

Zelf heb ik een wiplash door een auto-ongeluk 13 jaar geleden. Mijn zoontje was net 1, hierna hebben we nog twee kinderen gekregen. Ik heb altijd pijn, maar de dagen dat ik thuis was met de kids waren 10x zwaarder dan de dagen dat ik werkte.

20. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ben ik met je eens, maar ik neem aan dat ts hier van te voren over na heeft gedacht voordat ze deze post opende. Vervelend voor je zeg! :(

Deel Deze Pagina