Nou precies dit! Moest echt even mijn mond van de vloer oprapen na het lezen van een aantal reacties. Financieel niet heel veel te klagen hier maar wat ben ik blij dat mijn dochter en bonuskinderen al snel tevreden zijn en de simpelste dingen weten te waarderen.
Ik vind het bos of de kinderboerderij of even naar het strand (hier om de hoek) ook geen uitje. Maar meer een activiteit. Mijn kids vinden het fantastisch dus we doen het vaak, maar echt een uitje nee. Ik vind Efteling, dierentuin, zwembad en andere dingen die echt wat verder uit(je) buurt zijn en over het algemeen wat meer geld kosten wel een uitje. Maakt dat mijn kinderen verwend? Nee hoor, want ze waarderen de gratis activiteiten ook enorm, maar soms wil ik gewoon net iets meer dan de dagelijkse gang van zaken. (Buiten de uitjes met kinderen, lijkt het mij erg vervelend om nooit te kunnen stappen, uit eten gaan, waterskiën. Dingen die geld kosten dus. Maar op zich 800 is te doen, wel flink aanpassen, maar het is te doen. Wat is jouw meer waard, de luxe dingen in het leven, maar dat je daarvoor heel lange dagen van huis bent, of niet meer zoveel reizen en lange dagen maken, maar wat minder financiële vrijheid? Houd je wel rekening met dat ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting zal vervallen? Maar misschien heb je wel nog weer recht op extra toeslagen?
Ik heb 500 euro per maand waarvan ik boodschappen moet doen, kleding, kadootjes, luiers, benzine, uitjes, alles. En we gaan nog steeds niet dood van de honger.
Zoiets hebben wij ook daarvoor: genoeg voor gezond eten, maar ook 'luxe' dingen zoals een wijntje en lekker biertje, chippie, toastje, keertje zwemmen met zijn allen of schaatsen. Is goed te doen voor ons. 800,- zou echt 'wow' zijn haha. Maar het is net wat je gewend bent: wij begonnen net boven de bijstandsgrens als student en onverwachtse tienermoeder in een huurflat, nu een koophuis met drie kindjes, ik studeer en man werkt 32 uur in de zorg: wij hebben het echt prima zo.
Nou ik eerlijk gezegd ook, maar zo zijn mijn man en ik ook allebei opgevoed: Disney is een soort once in a lifetime-ding. Misschien twee keer. Maar het als gewoon uitje zien.. Wow. Voor onze kids is het een droom, die we hopelijk binnenkort kunnen verwezenlijken.
Dit zie ik om me heen gebeuren! Kids die de levensstijl van thuis niet kunnen evenaren en in vervelende situaties terecht komen als schulden of sociale uitsluiting omdat ze niet meeliften in het milieu waarin ze zijn groot gebracht met oa depressies als gevolg. Het is fijn als je ouders goed bij kas zitten maar nog fijner als ze je opvoeden met de waarde van geld en hoe ermee om te gaan.
Denk dat iedereen een uitje anders ziet. Mijn dochter hoor ik niet klagen als we naar een bos gaan of gaan ontbijten bij de ikea. Je heb natuurlijk ook weer kinderen die zoiets voorschut vinden en/of stom, maar misschien ligt dit er ook weer aan als ze gaan puberen? wij proberen wel 1x per jaar naar een pretpark te gaan. Maar ook daarvoor hoef je de volle mep niet meer te betalen want via marktplaats of fb groepen worden ook weleens kaarten voor weinig verkocht. Verder vind ik wel dat je op moet letten als je goed kunt blijven sparen voor eventuele tegenvallers. Er komt gewoon minder binnen waardoor je waarschijnlijk minder kunt sparen. Ik zelf vind het belangrijk om wel wat geld achter de hand te hebben voor een kapotte auto, koelkast etc.
Leuke discussie weer... ik denk dat als je 800 per maand heb je t makkelijk moet redden... ligt eraan waarvoor t ook is,is t voor boodschappen kleding en luiers dan moet je dat heel makkelijk halen! Als je overhoud kan je een dagje extra leuke dingen doen of sparen... sommige mensen doen te luxe dure dingen terwijl ze t eigenlijk niet kunnen betalen en raken daardoor in de schulden... kids leren dan ook met geld omgaan en een dagje strand kost hier ook geen 100,we wonen vlakbij en wat is er mis met je eigen koelbox meenemen? Kids hebben de tijd van hun leven,tenminste die van mij wel... succes ts met je beslissing!
Mijn kinderen moeten straks prima werken voor hun eigen geld hoor! Dat probeer ik ze mee te geven. Zo vlug ze straks mogen werken mogen ze een eigen zaakje beginnen in whatever ze leuk vinden. Hopelijk hebben ze ondernemersgeest en vinden ze dat leuk. Wij kunnen heel veel dingen financieel doen, maar het is niet zo dat mijn kinderen alles krijgen wat ze willen. Maar ik ben wel blij dat ik financieel dit soort dingen voor mijn kinderen kan doen, dat is ook de reden waarom ik wel parttime werk. Zodat we deze uitjes allemaal kunnen doen.
Houd je naast de vaste lasten inderdaad ook nog geld over om te sparen en om je kinderen naar zwemles, voetbal, enz te laten gaan? Uitjes kun je inderdaad zo duur maken als je zelf wil. Wij werken allebei en hebben financieel echt niets te klagen maar onze jongens gaan misschien 2 x per jaar naar balorig, dierentuin of pretpark doen we misschien 1 x per jaar. Zwemmen wel regelmatig maar vooral ook omdat we het belangrijk vinden dat onzevjongens het zwemmen goed bijhouden naast de zwemles. Uitjes zijn hier ook lekker naar het bos, strand of even de stad in en na het winkelen nog even wat drinken.
Kunnen en willen zijn twee verschillende dingen. Ik denk TS dat je met Eur 800,- in de maand wel (krap) kan leven, maar wil je dat ook?! Als het maar heel kort is geen probleem, maar als je niet zeker weet of je weer aan de bak komt dichterbij huis moeten jullie dus je levensstijl aanpassen. En voor langere tijd iedere cent om moeten keren, geen of weinig 'echte' uitjes kunnen doen, laat staan onverwachte (grote) uitgaven kunnen opvangen...tja persoonlijk zou dat mijn keuze niet zijn en is dat voor mij dan die twee (!!!)) dagen werken dubbel en dwars wel waard. Je moet ook incalculeren dat kinderen een hoop meer gaan kosten naarmate ze ouder worden en er de komende jaren vast nog wel het eea aan toeslagen e.d. weg bezuinigd zullen worden. Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik dus blijven werken en in de tussentijd gewoon stug doorgaan met solliciteren dichterbij huis en niet je baan opzeggen voordat je dus wat anders hebt. 💡😊
Ik vind dit echt knap met een gezin van 5! Vraag me echt af hoe je dat doet (en wat wij verkeerd doen ) ik probeer elke maand weer zuiniger te leven maar pff het lukt ons gewoon niet
Wij proberen vooral heel bewust boodschappen te doen (300-350 inclusief luiers: gelukkig nog maar eentje alleen 's nachts, verzorgingsproducten etc. per maand) en wij zijn niet zulke shoppers wat betreft kleding etc., dus dat scheelt wel heel veel. Man heeft ook geen game-hobby of iets, hij is redelijk handig en klust dus enorm veel zelf/eigenlijk alles in huis (ook grote klussen en dat scheelt natuurlijk ook enorm). Schoenen voor de kids kocht ik bijv vrijwel altijd bij scapino als het tweede paar 1 euro was en er dan nog een kortingscodes bij: had je zo twee paar voor 30euro of minder. Het is goed kijken naar aanbiedingen, kortingscodes etc., maar ik vind het ook heel leuk om te doen En eerlijk is eerlijk drie meiden is wel ideaal: kleding kan vaak echt nog wel door zo hard als ze groeien, ledikant, peuterbed etc schuift allemaal door of ik koop iets leuks om marktplaats en knap het op.
Maar niet iedereen woont daar zo dichtbij he Wij wonen zelf vlakbij Scheveningen, half uurtje met de auto. Maar als jij verder van het strand woont moet je wel benzine rekenen. Dan kost het nog geen 100,- natuurlijk, dat vind ik ook overdreven. Ikea vind ik zelf dan ook geen uitje, maar bijv Intratuin vind mijn zoontje heel leuk of gewoon ff met de bus naar opa en oma of idd het bos e.d Disney is leuk en speciaal om 1x in de zoveel tijd heen te gaan, maar geen wekelijks terug kerend ding. Bij mijn zoon op school zit ook zo'n verwend kind wat bijna elke week wel naar het theater, bios of ander duur uitje gaat Gaan 4x per jaar naar Disney en kind krijgt alles wat hij wil... Ach ooit lopen dat soort mensen tegen de lamp (of niet), maar het is in ieder geval niet iets wat ik mijn kind mee wil geven. Of je het red met 800 is écht aan jezelf. De 1 zou het kunnen de ander niet. Ik las iets dat een bijstandsgezin 900 euro heeft plus toeslagen. Dat is meer dan dat ik verdien met mijn 12 uurige baantje..wij hebben een koophuis en krijgen geen toeslagen en werken allebei. Weet natuurlijk niet of dat dan 1 persoon is die dat krijgt, want heb geen idee hoe de bijstand werkt (gelukkig).
Zo wat een reacties allemaal! Ik ben mij er zeker van bewust dat er gezinnen zijn die het met veel minder in de maand moeten doen. Ik denk ook zeker wel dat we het zullen gaan redden. Alleen komt er nu gewoon meer binnen per maand. Dus we zullen moeten omschakelen. Er is genoeg geld dat de kinderen kunnen sporten en er wordt voor hun ook gespaard. Toeslagen hebben wij nu al geen recht meer op, dus die kunnen we ook niet kwijtraken . Wij hebben wel 2 auto's voor de deur. Mijn man rijd een leaseauto en ik mijn eigen auto. Kan daar ook echt niet zonder want onze oudste moet ik 2x in de week naar hydrotherapie en dat is hier niet in de buurt. (30 km hier vandaan) Helaas niet dichterbij. Hier in de buurt doe ik alles met mijn bakfiets Qua uitjes zijn wij niet van die grote uitgevers. Wij wonen 5 min. van het bos af en hebben een hele grote tuin waar de kinderen zich prima vermaken op de trampoline e.d. Kids vinden Ikea ook erg leuk om naartoe te gaan. Met een lekker ijsje aan het eind. ML werkt ook met een bonussysteem, die zit nu nergens bijgerekend omdat die natuurlijk nooit vaststaat. Dus er komt wel regelmatig nog extra geld binnen. Kbs gebruik ik nu ook al voor kleding. Hier kan niet alles doorgegeven worden. Tussen de jongens zit 6 jaar verschil. Maar ik koop veel bij de Primark, Zeeman e.d. Ook voor onszelf zijn wij geen grote uigevers. Denk dat het allemaal dus wel goed moet komen, maar vind de stap best wel heel erg spannend!!
Als ik dit zo lees geloof ik dat het zeker wel kan. Tuurlijk een hele omschakeling, kan ik me goed voorstellen. Je kan misschien eerst ook even 'oefenen'. Succes, welke keuze het ook gaat worden
Nadat ik eruit ben gegooid 6 jaar geleden heb ik mij eerst een jaar suf gesolliciteerd wel met ww maar daarna de stap gemaakt voorlopig voor de kinderen toen nog 1 te zorgen, en dit is tot op het moment van vandaag de juiste keuze geweest, hier voelen wij ons beiden goed bij en inderdaad wij kunnen niet 2 keer per jaar met vakantie en de nieuwste auto rijden maar zijn toch gelukkig en kunnen de kinderen voldoende geven. Hier houden wij 500 in de maand over en dat gaat prima sterker er gaat nog minimaal 100 euro van extra naar de spaarrekening bovenop hetgeen wij standaard sparen en mijn man is echt geen grootverdiener, Boodschappen alles vers moet wel met de voedsel intolerantie van onze dochter en daardoor heb ik ook duurdere boodschappen nodig maar met 50 euro heb ik alles in huis voor de hele week ook vlees groente fruit alles, en dan ook een wijntje of een toostje als wij daar zin in hebben, eens in de maand bestel ik een voordeel door of aanbieding van de pampers ben er nog nooit meer dan 35 euro voor kwijt geweest. (ze kan tegen niets anders) Dus het kan echt weel heel erg goed en uitjes wij gaan zeker eens per maand een uitje doen met de kinderen en dat kan zoals in de kerstvakantie 2 keer dierentuin zijn maar ook een ochtend spelen in een indoor speelhal zwemmen of een lekkere bos of strand wandeling. Het was voor ons ook wennen maar was zeker wel goed te doen, nu zijn wij niet anders meer gewend.
Zo doe ik het hier ook,en dat hoeft kwa finaciën niet eens,maar vind het leuk om de aanbiedingen te kopen en te jagen en zo houden we geld in onze zak voor andere leuke dingen Mijn mannetje is ook handig en hier komt er alleen een klusbedrijf oid als het hem écht niet zelf lukt en daar maakt ie ook een sport van Al met al geen klagen TS,wens je succes met je beslissing maar als ik het zo lees zal het je zeker wel lukken!