Ik heb een mooie vacature gezien. Er stond geen ingangsdatum bij. Toen ik belde zeiden ze dat dit 'in overleg' was, omdat sommige mensen ook een opzegtermijn hebben van hun huidige baan 'en dit soms wel 2 maanden was'. Ze zei ook dat ze natuurlijk voor de beste kandidaat gaan. De eerste gespreksronde is op 2 december. Ivm met zwangerschapsverlof zou ik pas 1 mei daar kunnen beginnen. Stel ze nodigen me uit: ik ben dan 30 weken zwanger als ik op het gesprek zou komen. Het lijkt me dat ik sowieso maar een brief moet schrijven, toch? Of hoe schatten jullie dat in? Maar dan: wel/niet vermelden zwangerschap in brief of bijvoorbeeld als ik uitgenodigd wordt het telefonisch melden. Of gewoon komen met dikke buik.
Ik zou gewoon komen met een dikke buik. Aangeven dat je gebeld had over de ingangsdatum en dat die in overleg was en dat je er dus gewoon voor wilt gaan. Die gespreksrondes duren soms ook eindeloos, dus volgens mij maak je dan net zoveel kans als de rest...
Als ik even terug denk dan ben ik eens voor een job al in mei begonnen met solliciteren, juni/juli waren de sollicitatie rondes en gesprekken op het heftigste. En in september ben ik begonnen, uiteindelijk gingen er dus wel wat maanden overheen. Je moet maar zo denken, andere mensen hebben vaak ná tekening nieuw contract nog een opzeg termijn van 2 maanden bij hun huidige werkgever. Dat is dus niet 2 maanden na start sollicitatieprocedure. Gewoon ervoor gaan en idd niet melden dat je zwanger bent, ze zien het wel als je uitgenodigd wordt en dan kan je ze ook direct bewijzen dat je geschikt bent. Let er wel op of de uren van de functie aansluiten bij wat jij in gedachte hebt voor na de geboorte. Niet dat ze 40 vragen terwijl jij graag max 32 wilt werken.
Ik zou er ook gewoon voor gaan en verschijnen met een dikke buik. Ik zie vaak zat op mijn werk dat als ze iemand echt graag willen hebben dat die ene maand of 2,3 ook niet uitmaakt.
Ik ben ook zwanger aan het solliciteren geweest. Met een dikke buik op het gesprek verschenen en twee weken voor mijn bevalling getekend. Vier maanden later pas begonnen. Mijn ervaring is dat, wanneer jij de beste kandidaat bent, ze wel willen wachten!
Heb eergister de brief gestuurd en ik ben uitgenodigd voor een gesprek maandag! Nu is dus echt de kwestie: voor het gesprek de zwangerschap (en dus late startdatum) melden of niet!?
Ja joh gewoon gaan met een dikke buik. Wat voor nut zou het hebben om het van tevoren te melden? Als je eenmaal daar zit heb je in ieder geval kans jezelf te laten zien en toe te lichten hoe jij het voor je ziet, met de startdatum enzo.
Familie en vrienden die ik het vraag reageren heel tegengesteld..de een zegt echt van je moet het melden van te voren dat je dan pas kunt starten en de ander zegt juist gewoon gaan. Ik neig nu het meeste naar gewoon gaan. Misschien wel wat ongemakkelijk gevoel, maar ik denk dat als ik het van te voren zeg en ze zeggen dan dat ik niet hoef te komen, dat ik me dan altijd blijf afvragen hoe het was afgelopen als ik gewoon was gegaan en ze me hadden gezien.
In de onderste alinea geef je al zelf antwoord op je twijfels.. Gewoon gaan dus en ter plekke kun je je motivatie toelichten! Succes maandag!
Gefeliciteerd en spannend! Ik ben zelf ook zwanger aangenomen, 3 maanden gewerkt en dan met verlof gegaan. Toen ik terug kwam kreeg ik meteen de vraag of ik mijn baas wilde vervangen omdat hij tijdelijk bij een klant zou gaan werken
Got it!!! �� Ben dus heel blij dat ik t er op gewaagd heb. Zwangerschap was geen issue voor hen, geen akward gevoel gehad en ik was " gewoon de beste kandidaat" vonden ze unaniem.