Dagloon hoger dan maximale dagvergoeding UWV

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door 23022009, 1 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 23022009

23022009 Lid

13 jul 2008
    33
    0
    0
    Goedemorgen dames,

Wellicht een beetje een " luxe " probleem: Ik ben zwanger en heb een brief ontvangen van het UWV aangaande mijn zwangerschapsuitkering. Er wordt in die brief geschreven dat ze voor de hoogte van mijn uitkering uitgaan van mijn dagloon (het loon dat ik gemiddeld per dag verdiende in de maand voor mijn verlof). Mijn dagloon is echter hoger dan het maximale bedrag dat het UWV per dag uitkeert en in de uitkering van het UWV zit dan ook nog eens vakantiegeld.

Is het nu zo dat ik er in de maanden dat ik recht heb op zwangerschapsverlof minder loon krijg door het bovenstaande of wordt het verschil aangevuld door de werkgever en behoud ik dus mijn normale loon? Ik weet overigens ook niet of het UWV de uitkering uitbetaald aan de werkgever en de werkgever mij gewoon loon uitbetaald, of dat ik rechtstreeks geld ontvang van het UWV. Dames die hier meer van weten en deze vragen kunnen beantwoorden?

Alvast bedankt!

2. acnaib

acnaib Bekend lid

19 mei 2008
    560
    1
    0
    Moeder
    Dongen
    Je behoud volgens mij gewoon jezelfde loon.
    En het is volgens mij ook zo dat de werkgever van het uwv krijgt en de werkgever weer gewoon stort na jou. Mits de werkgever anders aangegeven heeft.
    Maar je kunt dit natuurlijk altijd navragen bij je werkgever.

3. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Het kan zijn dat je werkgever er voor gekozen heeft dat UWV direct aan jou stort (gaan ze bij mij ook doen).

'normaal' zou je werkgever geld van het UWV krijgen en gewoon jouw standaardsalaris aan jou overmaken. Dan kan het dus zijn dat je werkgever minder ontvangt dan hij jou moet betalen!

nu krijgt je werkgever waarschijnlijk bericht met het bedrag dat UWV direct aan jou heeft overgemaakt en zal de rest aan moeten vullen bij jou (dus apart nog overmaken)

4. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    idd je krijgt gewoon uitbetaald van je werkgever en hij ontvangt een bedrag per maand voor jouw.
    Ik heb vorige keer gewoon vakantie geld apart gekregen

5. Bri

Bri Niet meer actief

UWV betaalt je werkgever een uitkering, je werkgever betaalt jouw je loon door.
    De uitkering van UWV is in jouw geval lager dan je loon, de meeste werkgevers vullen het verschil aan. Ik weet niet of ze dat verplicht zijn, wel als het in de CAO staat natuurlijk.

6. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Bij mij was/is het ook heel raar. Ik ben namelijk met verlof gegaan op 1 november en per die datum was ik ook twee jaar in dienst en zou ik dus een beetje in loon omhoog gaan. Maar in de brief die ik kreeg stond dat het UWV mij zou betalen en dat dat inderdaad gebaseerd was op het dagloon dat ik verdiende voor mijn verlof.

Dus ik begreep dat ik door het UWV betaald zou worden en hetzelfde zou krijgen als voor mijn verlof.

Uiteindelijk werd ik door mijn werkgever betaald op basis van mijn nieuwe salaris. Dus ik ging wel omhoog.

Vaag dus allemaal! Want volgens mij klopt daar niets van. Niet dat ik wat ga zeggen natuurlijk...

Maar ik zou het dus maar even aan je werkgever vragen. Misschien vullen ze het wel aan, en gebeurt dat dus bij mij ook.

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het UWV baseert je zwangerschapsuitkering op de laatste 4 weken die je voor je verlof gewerkt hebt. Dat is dan ook wat je baas vergoed krijgt. Dat je baas je dan wel je nieuwe salaris geeft is alleen maar super!

Deel Deze Pagina