ervaring gevraagd gastouder en zwangerschapsverlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Linnepinn, 3 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnepinn

Linnepinn Bekend lid

11 okt 2007
    552
    4
    18
    Als ik zou gaan werken als gastouder, weet iemand dan hoe dit zit met zwangerschapsverlof?
    ik kan het antwoord niet op het internet vinden...

Edit Moderator: Volgende keer graag goed kijken waar je een onderwerp neerzet!

2. Selmama

Selmama Fanatiek lid

20 okt 2005
    1.766
    0
    36
    Noord Brabant
    Ik ben gastouder en ik heb zwangerschapsverlof gehad voor een tijd die ik zelf fijn vond.
    Het zwangerschapsverlof is onbetaald.
    Als je als gastouder werkt krijg je van de ouders per uur uitbetaald voor het oppassen op hun kind.
    Als je met zwangerschapsverlof gaat pas je niet op het kind, dus kun je geen geld vragen aan de ouders.
    Van het gastouderburo krijg je ook geen vergoeding.

3. miss anita

miss anita Bekend lid

22 jan 2006
    796
    0
    0
    mischien dat je een uitkering kunt aanvragen

4. Bri

Bri Niet meer actief

Als je niet in loondienst bent (en dat ben je als gastouder denk ik niet) bestaat er nu nog geen uitkering voor zwangerschapsverlof. Die komt er wel, volgens mij vanaf 1 juli 2008. Ik zou even contact opnemen met het UWV hierover, daar zou je die uitkering ook moeten aanvragen.

5. Linnepinn

Linnepinn Bekend lid

11 okt 2007
    552
    4
    18
    Bedankt voor al jullie informatie,

ik heb het volgende op het uwv gevonden,

Kan ik als gastouder een zwangerschapsuitkering en zwangerschapsverlof aanvragen?

Dat hangt ervan af.
    Bent u in dienst van een gastouderbureau? Dan kunt u zwangerschapsverlof en een zwangerschapsuitkering krijgen.
    Bent u in dienst van de ouders? Dan krijgt u ook zwangerschapsverlof en een zwangerschapsuitkering.
    Bent u niet in dienst van een gastouderbureau en ook niet bij de ouders? Dan bent u zelfstandige en krijgt u geen zwangerschapsuitkering.

Dus als je ingeschreven staat bij een gastouderbureau,
    kom je wel in aanmerking voor een uitkering tijdens je verlof!

6. Bri

Bri Niet meer actief

Wat gek dat ze nog niets zeggen over de nieuwe wetgeving die ook verlof voor zelfstandigen regelt?! Dat gaat per 1 juli in. Als je daarvoor al met verlof gaat, geldt natuurlijk wel wat hiervoor al gemeld wordt: alleen betaald verlof als je in dienst bent bij een gastouderbureau of bij de ouders.

Ik heb ook even op uwv.nl gekeken en vind in elk geval dit:

Kan een zelfstandig ondernemer een zwangerschaps- en bevallingsuitkering krijgen?
    Ja, dat kan als u een vrijwillige Ziektewet-verzekering heeft bij UWV. Als u zwanger bent, kunt u dan een uitkering krijgen voor uw verlof of als u ziek wordt door uw zwangerschap.

Op szw.nl staat echter een berichtje dat je geen verzekering hoeft af te sluiten en dat de uitkering maximaal het minimumloon bedraagt. Als je het voorlichtingsnummer van uwv of szw (ministerie van sociale zaken) belt, krijg je vaak wel goede en begrijpelijke informatie. Ik hoop dat ze je kunnen helpen!

Deel Deze Pagina