Nieuwe baan en zwanger worden. Wat zouden jullie doen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nicci1982, 14 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Ik ga binnenkort met een nieuwe baan starten maar we zijn sinds oktober bezig voor een tweede.
    Deze baan kwam toevallig voorbij en is ook direct een vaste aanstelling. Het was een grote procedure met 850 sollicitanten en ongeveer 125 mensen die aangenomen zijn. De gesprekken waren dus ook vooral afgestemd op wat zij zochten en dus geen persoonlijke vragen daarbij. Als ze mij het hadden gevraagd had ik eerlijk antwoord gegeven dat we voor een tweede bezig waren.
    Toch nu in dubio; wel of niet verder gaan voor een tweede? Moeten we het een paar maanden uitstellen? Wat zouden jullie doen?
    Normaal zou ik denken even wachten maar nu met een vaste aanstelling en omdat ze er niet eens naar gevraagd hebben...
    Ik vind het lastig.

2. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Gewoon lekker doorgaan, misschien duurt het nog een tijdje voordat je zwanger bent.

Ik kwam een week nadat ik begonnen was met nieuwe baan erachter dat ik zwanger was. Contract is inmiddels niet verlengt omdat ik niet meer flexibel inzetbaar was. Maar was in een zonnestudio en ik ben eigenlijk secretaresse, dus goede motivatie om weer verder te zoeken.

Gefeliciteerd iig, vaste aanstelling is een zeldzaamheid tege woordig.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ze MOGEN er NIET eens naar vragen...wettelijk geregeld. Dus jij had er ook geen antwoord op hoeven geven wanneer ze er wel naar hadden gevraagd!!! Dat ten eerste.

Met direct een vaste aanstelling en twee maanden proeftijd.... je zou evt nog een a twee maanden kunnen wachten en dan er weer voor gaan. Anderzijds... je weet toch nooit hoe lang zwanger worden duurt.

4. Nicci1982

Nee dat mag ook geen grond zijn maar had er wel op geantwoord. Dat vind ik wel zo eerlijk. Ik ben er altijd voorstander van dat een werkgever weet waar hij aan begint.
    Denk dat we er toch maar voor gaan. Misschien niet heel gericht de komende maanden maar ook niets om het tegen te houden.
    Bedankt voor jullie reacties dames.

En bedankt vlinder. Ik had mijn vaste baan ook nooit opgegeven voor iets anders. En deze kans kon ik dus niet laten schieten. Gelukkig ken ik de direct leidinggevende al van mijn huidige werk. Dat maakt het wel wat simpeler om te vertellen als het raak zou zijn op korte termijn. Ze weet hoe ik werk en hoe ik ben.

5. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik was zo ongeveer 3 weken op mijn nieuwe baan bezig toen ik zwanger bleek. We waren pas net begonnen, ook onder het mom 'je weet nooit hoe lang het duurt', en toen was het dus meteen raak ;). Had meteen ook al aardig wat klachten, maar met hangen en wurgen heb ik mijn proeftijd volgemaakt en pas daarna verteld op het werk :).

Helaas werden de kwaaltjes al snel zo erg dat ik daarna volledig in de ziektewet raakte en mijn bevallingsverlof zou eindigen zo ongeveer op het moment dat mijn jaarcontract af zou lopen... Ik had me er dus al helemaal mee verzoend dat het niet verlengd zou worden en dat ik in mijn verlof op zoek zou gaan naar iets anders.

Tot mijn verbazing wilde mijn baas me toch houden, die eerste paar maanden had ik goed werk verricht en voor mij geen 10 anderen, dus... Nog een jaarcontract gekregen en daarna vaste aanstelling.

Mijn baas heeft altijd gezegd dat hij met een dergelijk scenario wel rekening had gehouden, tenslotte nam hij een vrouw aan van 28 jaar met 1 kind van 15 mnd :D... Maar goed, ik heb ook echt een schat van een baas ;) (EN hij heeft zelf 6 kinderen, ha ha!)

6. Nicci1982

Dat s super en ook zoals het zou horen natuurlijk. Helpt hier ook wel mee dat ik in de maatschappelijke sector werk.

7. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik heb ook een nieuwe baan aangenomen tijdens het proberen zwanger te worden. Waren vanaf mei/juni bezig, in november ging ik op sollicitatie door mooie vacature, en in december contract getekend. In januari begonnen, en uiteindelijk in mei weer goed zwanger geraakt. Precies een jaar kunnen werken dus voor ik met verlof ga. Had er wel heel duidelijk in mijn cv bij gezet dat ik een dochter uit 2012 heb en heb haar ook nog eens genoemd tijdens het gesprek. Ik dacht, dan weten ze in ieder geval waar ze aan beginnen, vrouw van 30 met een kind van 1.5 - do the math ;). Wilde niet stiekem erover doen, dat zou niet goed voelen. Gelukkig reageerde iedereen ook heel leuk toen ik hen vertelde van de zwangerschap!

8. famke80

famke80 Bekend lid

2 aug 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik zou misschien een paar, max 4 maanden wachten. Stel je bent direct zwanger, kotsmisselijk en zit nog in je proeftijd is dat niet zo fijn.

9. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Zelf wacht zelf een halfjaar maar dat is omdat mijn contract dan afloopt en hopelijk verlengt word.
    Ik zou als ik jou was gewoon doorgaan, misschien duurt het nog even.

10. Dandelion87

Dandelion87 Actief lid

30 aug 2014
    185
    7
    18
    Ik zat met hetzelfde dilemma en heb er uiteindelijk voor gekozen om het uit te stellen totdat ik een vast contract heb. Ik heb er nu een paar maanden opzitten en over enkele maanden wordt mijn contract wel of niet verlengd, maar het voelt allemaal zo goed dat ik er eerlijk gezegd niet zo bang voor ben. Vlak na mijn contractverlenging gaan we trouwen en niet lang daarna stop ik met de pil.

Maar ik denk dat het per functie of baan verschillend is wat je keuze moet zijn. Ik kreeg toen ook heel wisselende reacties maar uiteindelijk mijn gevoel gevolgd..

11. Nicci1982

Ik heb besloten om het rustig aan te doen maar ook niet echt te voorkomen. Dat wil zeggen niet gericht klussen en zien waar het schip strand. Nu toevallig al 2x ziek geweest in de vruchtbare periode (eerst mijn vent en toen ik). Merk dat ik het zwanger worden wat meer uit mijn hoofd gezet heb.
    Ik zie wel hoe het komt. Mijn nieuwe teamleider ken ik van mijn huidige baan dus dat scheelt wel als ik jet zou moeten vertellen. Weet zeker dat ze heel positief zou zijn namelijk.

12. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ik ben net een stap verder dan dat: ik had ongeveer tegelijk een positieve test als het bericht dat ik de baan had.
    Eigenlijk wilden we, door omstandigheden, vanaf nu het zwanger worden op een lager pitje zetten. Dat gesprek met mn vriend vond nét een paar dagen te laat plaats, zal je altijd weer zien!!
    Ik begin volgende week, dan ben ik 9 weken, dus 17 weken tegen het einde van mijn proeftijd (mocht het goed blijven gaan).

Ik vind het allemaal een beetje spannend:
    1) gezien hoe het het laatste 1,5 jaar gaat qua zwanger worden ben ik niet heel positief over het verloop van de zs
    2) ben vrij beroerd de hele tijd, dus hoop dat ik het een beetje volhoudt op het werk
    3) het moment dat ik het zal moeten vertellen en de reacties op het nieuws

Allemaal redenen waardoor ik niet bepaald enthousiast kan zijn over de situatie, maar goed, we gaan het zien!

13. Dracaena

Dracaena Fanatiek lid

27 dec 2014
    1.462
    187
    63
    NULL
    NULL
    In april getrouwd en in maart begonnen met een nieuwe baan. Wel gewacht met spiraal verwijderen tot ik een contract verlenging zou krijgen, heb nu een jaar contracm en we zijn bezig met ronde 4. Beetje afhankelijk of jij er vertrouwen in hebt of ze het accepteren en je fijn zwanger laten zijn.

Deel Deze Pagina