Eind sept wwb beëindiging verplicht school maar net zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door sunshine92, 15 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    Hallo dames een vraagje misschien weten jullie hier meer over
    Ik zit vanaf juni in de bijstand maar nou ben ik verplicht in september naar school te gaan want ik heb nog recht op studie financiering maar nou weet ik net dat ik zwanger ben, mogen ze mij dan zo uit de bijstand zetten en verplichten naar school te gaan? Kan het nergens vinden

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ook wanneer je zwanger bent, ben je in staat om een opleiding te volgen, in ieder geval voor een deel van het schooljaar. Dus ze mogen wel van je vragen dat je een opleiding gaat volgen.
    Hoe het dan zit met StuFi en WWB, dat durf ik je niet te zeggen.

3. ahaa

ahaa Lid

12 feb 2013
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    in principe wel ja.

Ook zwanger kun je gewoon studeren.
    Daarnaast geldt dat in de WWB er alleen extra rekening wordt gehouden met zwangerschap gedurende de wettelijke periode van zwangerschapsverlof. Daarbuiten gelden gewoon de algemene verplichtingen. Op zich niet zo gek natuurlijk: als je werkt kun je ook niet thuis gaan zitten omdat je zwanger bent

4. ahaa

ahaa Lid

12 feb 2013
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je als alleenstaande ouder trouwens studeert kun je extra toeslag krijgen op de stufi, dus ook financieel is er rekening mee gehouden

5. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Volgens mij moet je gewoon alle verplichtingen nakomen tot je met verlof gaat.

6. xBLOEMPJE

xBLOEMPJE Bekend lid

15 mrt 2013
    896
    1
    0
    Zuid Holland
    Ik start in september ook weer met een opleiding en in een redelijk zwaar beroep volgens de docent. Maar ik ben nu al verder in de zwangerschap als dat jij bent dus ik snap het punt niet echt. Ik ben er van de herfstvakantie even tussen uit en doe wat ik moet doen.

Ja, ik praat nu wel makkelijk maar je moet er ook positief tegen aankijken.

Ik heb al 2 diploma's in een ander vakgebied en wil uitbreiden en daar staat dit nu wel even tegenover. Ik heb liever dat ik mijn kind kan onderhouden op latere leeftijd kan ik niet meer naar school. Ze deden nu al moeilijk en op een uitkering leven wil ik niet.
    -------------------------
    Of ze je eruit mogen zetten, ja als het goed is wel want als je stufi krijgt heb je geen recht op een uitkering. Je moet zelfs als je wajong hebt delen terug betalen als je te veel krijgt. Had een oud klasgenoot van me.

7. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Lijkt mij ook dat zodat wel kunnen doen zolang je nog niet met verlof gaat. Normaal zou je toch ook werken. En lijkt mij toch fijner om door opleiding weer kans te vergroten op baan in toekomst ipv thuis te blijven afhankelijk van bijstand.

8. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou er juist van profiteren dat je nog een opleiding kan doen nu, zoals eerder gezegd vergroot het je kansen om later een goede baan te vinden! In Duitsland krijgen de meeste vrouwen hun kinderen tijdens hun studie, perfect want dan hoef je er daarna niet meer tussenuit en kan je vol aan je carrière beginnen.

9. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    Nou inmiddels heb ik werk gevonden gelukkig
    Het ging er meer om als ik geen werk zou vinden dan moest ik naar school met studiefinanciering ik zou dus geen cent hebben om iets voor de kleine te kunnen kopen, nou woon ik wel samen maar met zijn loon zouden we het niet redden om de extra kosten te dekken, ik heb eerder in een schooljaar in het ziekenhuis gelegen 6 weken en toen mocht ik niet verder met de opleiding ivm te weinig uren, zou ik er dus even tussenuit moeten rond m'n verlof mag ik daarna niet verder van school heb ik al nagevraagd, daarom vond ik het krom ik zou dan 1000 euro uit moeten geven aan een opleiding waar ik het jaar niet van mag afronden en vervolgends word het krab om een baby kamer te gaan kopen etc, ook hadden wij niet verwacht zo snel al zwanger te zijn

10. xBLOEMPJE

xBLOEMPJE Bekend lid

15 mrt 2013
    896
    1
    0
    Zuid Holland
    Een babykamer kan ook tweedehands? Is vaak goedkoper.

Maar ik mag gewoon met verlof hoor dit gaat niet om te veel uren missen. Als je spijbelt mogen ze je wel schrappen van de opleiding. Ik heb ook nog een geluk dat ik met twee vakanties ertussen nog zit dus moeilijk kunnen ze niet doen.

Je moet in april bevallen, dus eigenlijk heb je niet een groot schooljaar gemist. Het belangrijkste heb je al geleerd voor het tweede jaar. Dus nee ze mogen je niet verwijderen van de opleiding.

Genoeg vrouwen in Nederland raken zwanger in hun opleiding of beginnen er zwanger aan. Dus vind het een beetje krom als ze jou wel verwijderen ervan. Ik zeg niet dat je erover liegt maar klopt in ieder geval niet. Nja raar in iedergeval maar wel goed dat je al werk heb, is het een vast contract?

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom zou je een babykamer kopen?

Als je zwanger bent kun je gewoon werken en dus ook gewoon naar school. Voor onvoorziene omstandigheden bestaan allerlei regelingen. Je bent pas 5 weken zwanger, dat is nog veel te pril om je nu al zorgen te maken over het einde van het schooljaar dat je zou missen.

12. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    Het ging erom als ik niet aan werk zou komen en alleen naar school zou gaan ;) dan word het voor later moeilijk om een baby kamer te kopen voor 180 euro studiefinanciering per maar wat naar de opleiding gaat

Maar ik heb nu een jaar contract voor 24 uur per week

Bedankt in iedergeval

Deze kan gesloten worden!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gut, ik heb nooit een babykamer gekocht. Vind ik zonde van het geld.

14. sunshine92

sunshine92 Fanatiek lid

11 feb 2013
    2.227
    1
    36
    En kleding etc ook niet??? Eten luiers ?? Maakt ook niet uit iedereen verschilt en ik heb nu werk dus er is geen probleem meer ;)

Deel Deze Pagina