Goed dat je een besluit hebt genomen waar je achterstaat. Ik werk zelf 3 dagen en ik herken het gevvoel dat je iets mist van de ontwikkeling totaal niet. Mijn zoon gaat 1 dag in de week naar het kdv, dat vindt hij leuk en hij geniet van de andere kindjes. De andere twee dagen passen de oma's op en mijn man ook eens per 2 weken. De oma's genieten er enorm van, en hij krijgt zo een hele goede band met oma, zoveel liefde van zoveel mensen lijkt mij een verrijking van zijn leven. Natuurlijk zorgen zij op een andere manier voor hem, maar echt niet minder goed dan dat ik dat doe. Ik zie het daarom ook niet als een gemis als ik niet 24/7 bij hem ben. @Assi, ik kan me voorstellen dat zoveel reistijd er naast je uren. echt wel inhakken. Ik reis elke dag zo'n 2 uur en dat vind ik echt de max. Hopelijk vind je tzt een leuke baan dichter bij huis
Grappig dat ik dit topic tegen kom, want ik wilde er net een openen over stoppen met werken. Ik ben 5 weken geleden bevallen van een prachtige dochter. Als ik weer ga werken, ga ik minder werken nl 2 dagen p/week. Afgelopen week kreeg ik van P&O zwart op wit wat ik straks ga verdienen (natuurlijk had ik zelf al een berekening gemaakt) en tegelijkertijd kreeg ik van het kinderdagverblijf alvast de allereerste nota. Toen ben ik ff goed gaan nadenken. Onze ouders zijn geen optie om straks op te passen,want die wonen hier ruim 175 km vandaan, dus zijn wij aangewezen op het KDV. Ik ging het uitrekenen en denk dat ik straks alleen werk om het KDV te betalen, want veel krijgen we echt niet vergoed. Nu zit ik in dubio, want ik heb het al lang niet meer naar mijn zin op het werk en zou heel graag thuisblijven voor m`n kindje. Weten jullie of het financieel gezien nog voordelen heeft als mijn man van 2verdieners naar 1verdiener gaat? Dan komt hij toch in een andere belastingschaal terecht? En hebben jullie enig idee waar ik verder op internet de voor- en nadelen kan vinden van stoppen met werken financieel gezien? Of dat jullie me dat kunnen vertellen? Liefs, Amy.
Je krijgt nog aardig wat geld terug van de belasting en 1/6e deel van jouw werk en 1/6e van het werk van je man. Dit komt totaal nog op een aardig bedrag. In principe komt het erop neer dat je zelf 1/3 van het bedrag van het kdv moet betalen. Als jullie minder terugkrijgen dan dat verdienen jullie te veel en loont het ook niet helemaal te stoppen met werken. Je verdient dan nl ook te veel voor alle toeslagen.
Ik overweeg ook om straks te stoppen met werken, deels ook om wat Amy zegt financieel lijkt het niet veel uit te maken, man verdient veel en ik verdien weinig, dus we krijgen weinig terug en het verschil tussen wat kvd kost en wat ik verdien is wel heel erg klein. Daarnaast ben ik ook niet heel blij met mijn baan het is ver weg rottijden en ik heb geen collega's (mijn wereldje is niet bepaald groter alleen op kantoor) Grootouders wonen ook ver weg. Ik heb denk ik eigenlijk al besloten om een tijdje niet te werken en te kijken hoe dat bevalt, toch vind ik het lastig blijven en heb ik moet ik denk ik nog 3 keer slikken voor ik het mijn baas ga vertellen. @ Amy Ik geloof dat het een belansting voordeel geeft als je man iemand heeft die financieel afhankelijk van hem is, maar ik geloof niet dat dat heel veel uitmaakt.
Hier hetzelfde verhaal al bij Amy en Mime. Ik ben inmiddels moeder van een dochter van 6 maanden en zij gaat sinds vorige week naar het kinderdagverblijf. Ik ga 2 dagen werken, werkte er 3 en dat zijn er gelukkig 2 geworden. Voor de bevalling liep ik al te denken over stoppen, mijn man was het ermee eens. Toch besloten we om eerst eens te kijken hoe het bevalt om thuis te zijn en echt alleen mama te zijn. Moet zeggen, dit bevalt prima. Ik ben nog niet aan het werk, vanwege onderwijs,heb vakantie. Na de vakantie ga ik dus 2 dagen werken. Ondanks dat het thuis zijn prima bevalt, kozen we toch om te kijken hoe het werken erbij bevalt. Maar toen kwam vorige week en wat is mij dat zwaar gevallen zeg. Na 6 maanden moest ik ineens mijn dochter wegbrengen en de zorg overlaten aan het kinderdagverblijf. Vorige week was de wenweek, en deze vond ik niet echt lekker lopen, ze deden niet hun best om mij op mijn gemak te stellen, zwaaiden geen gedag als ik wegwilde, lieten een fles 1,5u staan en boden 'm toen nog eens aan en luisterden slecht. Vandaag weer naar het kdv en ook nu viel het me zwaar. Dus wordt nu toch het gevoel van stoppen met werken aangewakkerd, mede ook vanwege dezelfde reden als Amy en Mime, ik werk dan om het geld naar het kinderdagverblijf te brengen. Mijn man heeft een goede baan, hij verdient veel. Ik verdien minder omdat ik een dag minder ga werken en dat salaris staat bijna gelijk aan de kosten van het kdv. Omdat man veel verdiend, krijgen wij echt niet veel terug van de belasting. Wij moeten in ieder geval meer dan 1/3 zelf aan het kdv betalen. Ook hier, opa's en oma's die ver wonen en een eigen bedrijf hebben, dus geen optie. En ook hier, een baan waar ik wel plezier in heb, maar het beleid dusdanig vind dat ik eigenlijk geen zin meer heb om me er druk om te maken. @ Mime.... ik heb dat dus gedaan, ouderschapsverlof opgenomen, volledig, en dus gekeken hoe het bevalt om niet te werken, maar lekker thuis met de kleine. In het begin riep ik "kan ik al werken?" "mag ze al naar het kdv?" ,maar dat was een moeilijke periode,nu vind ik het heerlijk met haar. Maar zoals gezegd, ik ga eerst kijken hoe de combi werk-opvang bevalt en anders kan ik altijd nog stoppen. Groetjes, Mexicang
@ Mexicang ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen als het allemaal weer een beetje gewend is. Ergens kan ik me voorstellen dat het nog moeilijker is om weer aan de slag te gaan als je een tijd thuis geweest bent.
das echt mn droom ,,om te stoppen ,hellaas gaat dat bij ons niet,,hier heb ik het soms best moeilijk mee
@ Mime... daar ben ik ook heel benieuwd naar! Aan de ene kant heb ik er zin in, puur vanwege de kinderen, aan de andere kant, ik heb ervaren hoe het is om 'thuismama' te zijn en dat smaakt naar meer kan ik je zeggen! @music4life.... meid, ik heb makkelijk praten, in ons geval zou het een optie kunnen zijn. Maar als dit niet mogelijk is, dan lijkt mij dit behoorlijk zwaar,zeker als je het er moeilijk mee hebt en liever bij je kindje bent.
Hoi Simone, Wat ontzettend goed dat je de knoop hebt doorgehakt en een beslissing hebt gemaakt. Ikzelf ben nog erg aan het twijfelen. We hebben 2 kinderen en het valt me zwaar om 3 dagen in de week te werken. Op de dagen dat ik vrij ben, ben ik eigenlijk alleen maar aan het huishouden doen en echt weekend is er gewoon niet meer bij. Ik ben alleen maar bezig om het op orde te krijgen en dat lukt me al niet eens, want manlief is flink aan het klussen thuis dus ondertussen moeten de kinderen ook verzorgd worden. In gedachten heb ik de keuze eigenlijk al gemaakt, maar financieel is het best moeilijk. We zouden dan de auto de deur uit moeten doen en ja, daar zijn we toch bestwel aan gehecht, voor al me vriend kan maar moeilijk zonder. Zijn ouders wonen ook in een dorp en dat is met openbaar vervoer best lastig te bereiken. De laatste maanden ga ik ook niet echt met plezier meer naar me werk. De voldoening is weg en de hele dag zit ik op me klokje te kijken om naar huis te gaan. Maar goed, dat zijn mijn probleempjes. Nogmaals, ik vind het erg knap dat je het gedaan hebt en geniet van je momenten met de kleine! Groetjes, Kim
Fijn om te lezen dat er meer mensen twijfelen. Ik ben sinds een week weer aan het werk en vind het echt helemaal niks . Maar het zou bij ons financieel zo 'dom' zijn als ik ga stoppen met werken. Mijn moeder past op dus ik heb geen kdv kosten of wat dan ook, en van wat mijn man verdient kunnen we eigenlijk niet rondkomen met onze vaste lasten van dit moment. Maar het voelt op dit moment echt zo naar en vervelend en slecht als ik weer naar mijn werk ga! bah!
Hè gatsie, wat naar dat het helemaal niet bevalt . Ook zo klote dat je eigenlijk geen keuze hebt ivm de financële situatie. De enige manier die ik kan bedenken om lekker bij Irem thuis te zijn en toch wat geld te verdienen is door gastouder te worden...
Ja of ander thuiswerk (maar er is eigenlijk geen goed betalend thuiswerk volgens mij of je moet echt een freelancer zijn die vanuit huis opdrachten kan doen). Gastouder lijkt me best leuk maar is helaas echt geen optie omdat we in een klein appartementje wonen, wat prima past met z'n drietjes, maar waar ik geen horde kinderen kwijt kan. Ik kijk het nog wel even aan...komt tijd komt raad, hoop ik!
ik heb het geluk om partime te werken en das 12 uur pw nu zit ik in de vakantie piek heel druk dus en ik werk 6 uur meer per week! ik geloof dat het in sept weer minder druk is,, ik werk op een pg-somatische afdeling geestelijk/lichamelijk zwaar!!
Gastouder zou inderdaad een hele goede optie zijn, gezien dat hetgene is wat dan nog wel aardig verdiend. Maar de regels voor gastouder zijn veranderd, je moet een opleiding hebben en anders volgen, je huis ervoor inrichten en een ehbo diploma hebben. En nog wat meer wat betreft aantal kinderen, aantal gezinnen(buitenshuis) Ik zou het zelf kunnen doen, ik heb een volwaardige opleiding die het mogelijk maakt, maar moet dan hier allemaal aanpassingen doen en mijn ehbo halen. Dit is te doen hoor,duurt in ieder geval geen jaren Wij hebben een grote zolder, soms denk ik weleens, hup dakkapel erin, muren opknappen, andere vloer erin, traphekje, wat andere aanpassingen en gaan. Voorlopig hou ik het toch nog even op 2 dagen naar mijn werk, en aankijken hoe het gaat. Mijn dochter vindt het tot nu toe leuk op het kdv, ook iets voor te zeggen, maar ik vind het minder... (ben nogal kritisch...schaam...) En ja, welke overweging maak je dan?
Hoi hoi, Na er veel over te hebben gehad en berekeningen hebben wij ook de knoop doorgehakt. Ik ga ook stoppen met werken en wel per 1 januari. Ik heb nog geen ontslagbrief ingediend. Dat doe ik pas in november. De auto staat wel te koop, want we willen toch het zekere voor het onzekere dus dan gaat die eruit. Mochten we toch geld overhouden, kunnen we altijd kijken voor een andere. Het gaat ons gewoon rust geven en misschien hebben we dan ook het gevoel ons eigen leven te kunnen leiden. Op dit moment hebben we het gevoel dat we geleefd worden en dat is niet prettig. Het duurt nog wel even, maar het is wel definitief. Groetjes, Kim
Ik stop na mijn verlof ook met werken. Ook hier is het financieel niet de moeite om twee dagen te blijven werken. Wij krijgen heel weinig vergoeding KDV omdat mijn man te veel verdiend, daarnaast waren de openingstijden van het KDV niet toereikend omdat ze maar tot 18 uur open zijn en ik tot 18 uur moet werken. Daarnaast heeft mijn man een eigen bedrijf en werkt dus 6 dagen per week, op doordeweekse dagen van 8 tot 8. De complete huishouding en een groot deel van de verzorging/opvoeding van ons kind (en eventueele broertjes/zusjes straks) komt op mij neer, ik vind het niet erg maar zag het niet zo zitten om daarnaast zelf ook nog te blijven werken hoe leuk ik mijn werk ook vind! Ik ben blij dat we het ons kunnen veroorloven dat ik kan stoppen ook al moeten we natuurlijk wel bezuinigen op een aantal dingen..
bij alyssa had ik het ook heel erg. zeker omdat alyssa alle bijzondere dingen (gaan staan, loslopen ed) precies op de dagen deed dat ik moest werken en ze bij oma was of bij papa thuis. haar eerste echte lachje had ik ook al gemist want die deed ze bij papa. vond het absoluut niet leuk. toen ze eenmaal kon lopen en steeds meer ging kletsen vond ik het makkelijker worden. iedere dag zei ze een nieuw woordje dus had iedereen wel een primeur. nu met daymian vind ik het heel dubbel om over een aantal weken weer te gaan werken. ik heb bij hem wel zn eerste lachje gezien en misschien gunt hij het me om bij al die bijzondere eerste keren te zijn. eerlijk gezegt moet ik er niet aan denken om de hele week thuis te zijn met mn kinderen. ik ben een vrolijkere mama als ik ook mn eigen ding kan doen al betekend het in het begin weer veel stress om een ritme te vinden. kan je niet een paa maanden onbetaald verlof opnemen? dan houd je je baan en kan je kijken of het voor jou beter is om te stoppen met werken. als je er dan achter komt dat je toch liever werkt kan je altijd weer terug gaan. succes met het maken van je keuze. liefs doris