Ik heb tot 8 juli een tijdelijk contract en ze gaan nu kijken of er na de zomervakantie nog uren vrij zijn. Ik werk in het onderwijs. Ben nu bijna 7 weken zwanger en weet dus nu even niet wat ik moet doen. Als ik niets zeg en na de zomer terug kan komen ben ik ongeveer 15/16 weken zwanger. Om dan nog eens te zeggen dat ik zwanger ben vind ik erg raar. Een andere optie is dus om het alvast maar te zeggen maar het is nog zo vroeg en heb al eerder een mk gehad. Hebben jullie advies?
Ik zou niets zeggen hoor......je bent ze toch niets verplicht...en als je terugkomt na de zomervakantie en ze zeggen er iets over dan zeg je gewoon dat je het voor de vakantie nog niet wist. Ik ben bang dat ze je misschien niet inroosteren als ze weten dat je zwanger bent...dan ben je verder van huis toch?
Je bent niet verplicht iets te zeggen tot 5 maanden ofzo. Ik heb naar mijn werk toe ook niets gezegd, terwijl de rest van mijn omgeving het al wist. Had al een vaste baan... maar vond nog even het bij mijn werk mijn zaak ipv die van mijn baas. En je hoeft geen reden op te geven hoor waarom je pas later aangeeft waarom je zwanger bent en waarom je het niet eerder zou hebben gezegd. Zo lang je je werk gewoon kan doen lijkt me het sowieso allemaal geen probleem...
Je bent dacht ik wettelijk verplicht om zwangerschap te melden 3 maanden voor de uitgerekende datum. Dat is niet voor niets natuurlijk, zoals je zelf al aangeeft kan er altijd iets mis gaan. Dus ik zou zeker niets erover zeggen.
ik zou ook niets zeggen denk ik. Je kunt altijd zeggen dat je eerst de 12 weken echo af wilde wachten.
Dat vind ik ook een goed idee, is ook heel normaal om te wachten tot na die echo. Zelf zou ik het gewoon vertellen. Ook als het toch misgaat is het misschien wel fijn als je directeur ervan af weet. Dan kan hij/zij rekening met je houden. Ik zou het niet aan het hele team vertellen.
Heb ook in een vergelijkbare situatie gezeten, na 2 eerdere miskramen. Bedenk even voor jezelf; Als heel dit contract-gedoe niet zou spelen (bijvoorbeeld je weet zeker dat je kan blijven), wanneer zou je het dan willen delen met je werk? Nu meteen al,of had je dan ook willen wachten tot je wat meer zekerheid had? In het laatste geval zou ik het zeker niet vertellen nog, en doen zoals jij het anders ook gedaan had. In het eerste geval zou je het wel kunnen vertellen, maar je moet je wel realiseren dat je een risico loopt. Succes!
Bedankt voor jullie reacties! De meningen zijn toch verdeeld lees ik. Blijf het moeilijk vinden. Ben zo bang dat als ik niks zeg ik met zo'n rotgevoel de vakantie doorga zeg maar. Raar he? dat ik het dan niet kan loslaten blijkbaar.
Ik herken het want ik zit zelf ook in een soortgelijke situatie. Ik werk ook in het onderwijs en heb nog geen vast contract. Ik val nu telkens in op verschillende scholen. Bij komt het probleem er bij dat ik in staat ben 2 dagen te werken, ze willen het liefst full-timers. Ik wacht zelf voorlopig nog even met vertellen, omdat ik het zelf nog maar net weet. En ik hoop stiekem dat ik toch nog voor het einde van de zomervakantie een vaste baan kan krijgen. Maakt het allemaal een stuk makkelijker. Weet één van jullie misschien welke rechten je hebt wat betreft zwangerschap als je als invalkracht werkt? Groetjes Micha
je bent het niet verplicht en ik vind 7 weken nog vrij vroeg ook om 't te zeggen. Heel wat vrouwen zullen het zeggen met zo'n 13 /14 weken en dat is ook niet verplicht. de vakantie valt er voor jou tussen dus ja dan erna. Dat is in jouw situatie gewoon ook gunstiger. Bovendien als je de uren krijgt, dan is dat toch geen probleem omdat je dan ook nog gewoon een aantal weken werkt? En als je uren krijgt dan is dat voor jou gewoon super, werk je tot je verlof en ga je daarna weer aan de slag.... zoals iedereen dat kan/mag die zwanger is! Na de vakantie kun je dan aangeven dat je zwanger bent, en dat je eerder een mk hebt gehad dus het nog even niet wilde zeggen, en dat je bovendien de intentie hebt om gewoon aan t werk te blijven? En misschien krijg je je vakantie doorbetaald als je meteen erna weer in dienst bent? Je moet gewoon ook proberen wat zakelijker te kijken denk ik.... wat je al aangeeft misschien gaat er (hoe erg ook) wat mis, en dan zou je naast dat verdriet ook zonder uren zitten. Als het je een rotgevoel blijft geven dan zit er niets anders op, mar realiseer je dan wel watvoor nadelige gevolgen het voor jou kan geven+ dat je het niet verplicht bent. Misschien valt de reactie mee en krijg je de uren wel, misschien nemen ze liever iemand anders aan.... @ Micha Je rechten e.d. staan misschien in de cao, en anders kun je de aob bellen (als je lid bent?)
Bedankt! Ja ik ben nu zelf ook wel van mening dat het misschien beter is om de wereld nu eens om mij te laten draaien dan andersom! haha..heb volgende week na mn eerste echo nog een gesprek met leidinggevende, eerst dacht ik ok dan kan ik het dan misschien wel zeggen als de echo goed is maar ga het denk ik toch niet doen! Dan zie ik na de vakantie wel weer!
Ik denk dat het de juiste keuze is om nog niks te zeggen. Je bent het niet verplicht! En het is al moeilijk genoeg om een vaste aanstelling te krijgen in het onderwijs. (tenminste in onze regio) Zonde om deze kans aan je voorbij te laten gaan. En als je na de vakantie toch niet die uren krijgt, weet je in ieder geval zeker dat het niet is vanwege je zwangerschap.