Mijn dochter 4 jaar kwam naar me toe en zegt mama pieten zijn nep hè ik hoezo ja ze zijn gesminkt Ik oow zijn het dan geen zwarte mensen Nee het zijn witte mensen Ik wie zijn die mensen dan Ja dat kan iedereen zijn Ik ja het klopt pieten zijn gesminkt. Zouden jullie ook "eerlijk" zijn of zeggen nee dat klopt niet. Sint is wel echt en zolang ze er niet over begint laat ik het lekker zo.
ik mis de keuze eerlijk antwoord geven, want sint vind ze zo te horen nog wel echt ik zou gewoon eerlijk vertellen, dat het verklede mensen zijn, om nu ook gelijk te gaan vertellen dat sint nep is, vind ik weer te ver gaan
Lastig. Ik had denk gezegd dat ze niet geschminkt zijn maar dat het roet vd schoorstenen is en dat het idd witte mensen/pieten zijn... ik zou het niet leuk vinden als de magie ervan op die leeftijd al weg is.
Ik zou gewoon zeggen dat het schmink is maar niet dat het nep is....want wat is er nou "nep" aan? Piet heeft ECHTE pepernoten
Toevallig hier ook het verhaal maar dan me dochter van 3.5 Ze ziet natuurlijk dat zei en haar zus zich schminken enz. Dus ze zegt kijk die hebben ook schmink op/ ik zeg oh? en meer niet zegt ze ja.. ik zeg oh.. echt waar? waarop ze niks meer zegt.. Overigens de oudste weet ook dat ze schmink hebben, maar geloof wel heilig in het verhaal. Dus zijn net als ons, alleen sinterklaas en pieten brengen wel de cadeautjes enz. Sinterklaas is wel helemaal echt de pieten net als hun verkleed omdat ze dat leuk vinden
Mijn zoon van 7 geloofd nog heilig in de Sint en zijn pieten heerlijk om hem zo te zien..en tuurlijk heeft hij wel eens zijn vragen maar zegt dan zelf dat het hulp pieten en sinten zijn.. Mijn dochter van 9 geloofd ook nog steeds..ook al geloof ik dat niet helemaal maar ben blij ze het voor dr broertje nog zo spannend houd heerlijke tijd
Gewoon eerlijk antwoord geven. Dat is in ieder geval wat wij doen. Ze weet hoe het zit, maar gelooft tegelijkertijd heilig. Maar bij vragen krijgt ze een eerlijk antwoord. Het fascineert me hoe haar kinderbrein werkt, echt geweldig. Nu is sinterklaas pas echt genieten!
Je ontkomt ook niet aan het begrip 'hulpsinterklazen' straks. Ik zou dus iets gezegd hebben dat het misschien 'hulppieten' waren.
Je kan best eerlijk zijn! Ik vind dit daarom ook zo'n leuk artikel: Hoe kinderen heilig in Sinterklaas kunnen geloven - Peuter & kleuter - Gezondheid - dokterdokter.nl
En toch, vraag ik me dan af, vooral voor de wat oudere kindjes, of ze er niet in blijven geloven omdat Sinterklaas cadeautjes brengt. Als ze zouden weten in hun gedachten dat het nep dat ze dan ook denken dat ze geen cadeautjes meer krijgen.
Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Zwarte pieten zijn zwart omdat zij steeds door de schoorstenen moeten. Het zijn ook witte mensen dus maar zwart door het roet (zie liedjes?). Dus als zij zegt dat ze geschminkt zijn: ja idd met roet. Ik vind 4 nog veel te jong om niet meer te geloven in sinterklaas.
Ik vraag altijd wat denk je zelf......meestal komen ze met een redenatie en hoef ik geen smoes te bedenken.....
hoe graag je ook soms zou willen dat die magie blijvend is vroeg of laat komt er een moment dat de kleintjes het door hebben, de een is daar eerder mee als de ander, bewust liegen tegen je kind vind ik not done zodra een kind jou als moeder/vader vraagt hoe de vork in de steel zit hoor je eerlijk te zijn, en ik geloof echt wel dat ook al weten ze dat het nep is die magie en gezelligheid wel blijft
Hier ben ik het wel mee eens...... dochter van een vriendin heeft het gewoon nooit gelooft... riep vanf het begin dat ze nep waren ( 2 jaar) met haar 1e jaar wilde ze niks van sint en piet weten......Ze is nu 4 en dit jaar was het weer dat ze zei dat sint nep was..... ze vind de cadeautjes leuk, maar die man met zijn pieten mogen wat haar betreft wel geschrapt worden haha