Nachtdienst bij bijna 26 weken

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Jelske1978, Mar 24, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. He meiden!

Ik zit met een probleem, waar ik het graag met jullie over wil hebben.
    Ik werk als psychiatrisch verpleegkundige in de ouderenzorg. Nu draaien wij als team sinds 1 januari zelf de nachtdiensten en heb ik er inmiddels 2 keer 5 dagen in gezeten.

Dit is tot nu toe prima gegaan, ik voel me goed en het omdraaien van mijn ritme gaat me ook goed af.
    Nu heb ik echter mn rooster van mei gekregen en ook daar ben ik weer 4 dagen ingepland. Nu weet ik dat het vanaf 3 maanden zwangerschap wel mag, maar niet meer hoeft. Bij de afgelopen nachtdienst heb ik met mijn teamleider afgesproken dat we ervan uitgaan dat het goed gaat en ik altijd kan ruilen als het niet gaat lukken. Maar in mei ben ik alweer bijna 26 weken zwanger. Ik twijfel of het handig is om het weer volgens dezelfde constructie zal doen of om nu al aan te geven dat iemand anders die nachtdienst maar kan doen...

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat het wel duidelijk is nu.

Groetjes Jelske

2. Jooze

Jooze Fanatiek lid

Oct 25, 2007
    1,570
    0
    0
    Hi Jelske,

Ik zou het als ik jou was inderdaad gaan "weigeren"nu. Nachtdiensten zijn niet altijd geliefd en op het laatse moment ruilen is minder handig, dan nu al je grenzen aan geven!

Ik denk ook vooral vanuit de collega's ik zou ook niet blij zijn als ik een week van te voren gevraagd wordt voor een nachtdienst (dit had je toch kunnen voorzien)...

En voor jezelf is een vast ritme zo langzamerhand ook wel handig. Je bent zwanger hoor, dit soort dingen zijn de voordelen (naast het misselijk zijn etc)..

Jooze

3. Niet meer actief

Mmm... ik zou niet gelijk weigeren... misschien voel je je wel harstikke goe joh maar ik zou het wel bespreekbaar maken en iemand in de achterwacht extra opnemen. Je kent je rechten en je moet even zeker weten dat je baas en je collega's ook weten wat jouw rechten en dus de consequenties kunnen zijn.

(nachtdiensten leveren toch extra geld op neem ik aan?)

4. Happy1980

Happy1980 Fanatiek lid

Jun 14, 2007
    2,015
    0
    0
    verpleegkundige
    Gelderland
    Ik zou ze wel ruilen. Maar ja ik kon met 8 weken de nachtdiensten al niet meer aan!
    Was echt te zwaar. Hield het gewoon niet vol. Viel echt in slaap!

Maar als je je goed voelt en het lukt allemaal, waarom niet. Het is vaak wel rustiger als de dagdiensten!

5. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

May 21, 2007
    2,779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik heb tot ongeveer 25 weken nachtdiensten gedraait en was erg blij dat die laatste erop zat. Ik vond het echt giga zwaar terwijl ik er eerst nooit moeite mee had.
    Zou dit op je werk even overleggen met collega's wat zij ervan vinden. misschien kan je met iemand afspreken dat je het even afwacht en als het gaat dat je de dienst zelf draait. Mocht het dan tegen die tijd niet meer gaan hoef je je daar zelf niet vervelend over te voelen en kun je je collega inschakelen.

6. Dank jullie wel voor de tips inderdaad. Het gaat nu ook hartstikke goed, dus ik wil ook liever niet bij voorbaat al afhaken, maar ik zou het ook niet netjes vinden als je op het laatste moment iemand moet gaan zoeken die de nachtdienst in gaat. Het is dan voor veel mensen ook vakantie....

7. anna mamma

anna mamma Actief lid

Feb 8, 2008
    179
    0
    0
    Verpleegkundige
    Hoi,

Ik draai volgende week mijn laatste nachtdiensten.
    Gelukkig twee, dat is redelijk goed vol te houden.
    Ik weet dat je niet verplicht bent om nachtdiensten te draaien. bij mij op het werk weten ze nu dat ik ik blijde verwachting ben en plannen ze me automatisch al niet meer in voor de nachten.
    Heb wel gezegt op het werk dat als het eens zo uitkomt door ziekte ik best wel eens wil inspringen.
    Voel me tenslotte prima.
    Volgens mij is het zo dat je na je 20e week zwangerschap niet meer adviseren om nachten te draaien. Niet verandwoord.

8. Jacqueline1984

Jun 29, 2006
    22
    0
    0
    Sittard
    ik ben nou 21 weken en draai ook nog steeds nachtdiensten.
    Bevalt me prima hoor.
    heb er nu vandaag en morgen weer 1.

Tja idd nachtdiensten krijg je ort op berekend en hoe meer ort hoe hoger je zwangerschapsuitkering is straks :D

9. Mvj

Mvj VIP lid

Mar 22, 2007
    8,623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    :confused: huh ...dan al? weet je toevallig waar je dat gelezen hebt ? dat is wel erg vroeg ...

10. anna mamma

anna mamma Actief lid

Feb 8, 2008
    179
    0
    0
    Verpleegkundige
    ergens gelezen op een site over zwanger zijn en werken en wat je rechten en plichten zijn

11. Dragoddess

Dragoddess Actief lid

Dec 9, 2007
    112
    0
    0
    Eindhoven
    Ik zou geen nachtdiensten meer draaien (maar ben zowiezo nooit een fan geweest ivm verveling en pijnlijke vermoeidheid). Zelf ben ik zelfs (door overbelasting) van het begin af aan regelmatige diensten gaan draaien. Voor mijn salaris maakt het overgens niks uit, ik krijg een bepaald percentage over alle uren die ik werk.

Share This Page