Voeden blijft pijnlijk

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door nelta, 24 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Beste lactatiekundige,

Sinds een maand geef ik weer borstvoeding aan ons derde kindje. De andere twee hebben ook borstvoeding gekregen, zonder veel problemen.

Maar nu blijft het voeden pijnlijk, iets wat ik van de andere twee niet zo kan herinneren. Dochter heeft vanaf het begin moeite met goed aanhappen, maar als hem heeft, drinkt ze wel goed. Ze groeit ook goed.
    Ze sabbelt vaak eerst wat en gaat daarna pas goed drinken en vaak laat ze na een minuut nog even los, omdat ze alle melk niet weg krijgt.

Het moment dat ze aanhapt, doet nog steeds behoorlijk pijn. Ik denk zelf door een combinatie van de toeschietreflex en hoop spanning op de borst. Dit wordt wel minder tijdens het voeden, maar het blijft gevoelig. Ook na het voeden. Verder voel tegen de tijd dat ik weer moet voeden vaak de toeschietreflex; iets wat ik bij de andere twee niet had.

Ik heb verder geen kloven of spruw.

Gaat dit nog minder worden of heb je tips om het minder pijnlijk te laten worden?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Het lijkt dat je lichaam nog aan het afstemmen is: bij ieder volgend kindje kan je lichaam met meer enthousiasme beginnen met productie. De eerste 4-6 weken tellen dan om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Het kan dus zijn dat je langer dan je vorige keren gewend was stuwt naar een voeding toe, dat je tussendoor toeschiet en dat je kindje wanneer het voor een voeding komt aan een erg volle borst begint.
    Wanneer je kindje er last van heeft (volle borst) dan kun je eerste melk af laten lopen en dan drogen. Nu opnieuw aanleggen, zodat je kindje op haar gemak kan drinken zonder verslikken, overlopen, langs de mond laten lopen.
    Wanneer je tussentijds een toeschietreflex voelt, kun je lichte tegendruk geven met de muis van je duim. Houd het even tegen de tepels gedrukt en het toeschieten zal stoppen.

Kijk of je kindje zo wat makkelijker kan drinken. Blijft ze van de borst afglijden ook als deze minder gestuwd of vol voelt, dan kan het zijn dat ze of de borst niet goed vast kan houden, (zwaar? grote borst?) of dat ze het vacuum nog niet goed vast kan houden.
    Laat dan even meekijken op cb of schakel een lactatiekundige in om jullie verder te helpen!

3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Bedankt voor de reactie.
    Het klopt inderdaad dat ik meer voeding heb deze keer, want ze drinkt al vanaf het begin maar 1 borst en daar doet ze het goed op. De stuwing viel daardoor mee.
    Als ze begint met drinken laat ze idd regelmatig los, omdat het te snel gaat en ze zich verslikt. Ook al voelen mijn borsten op dat moment vaak niet heel vol aan.
    Verder heb ik een afspraak gemaakt met een lactatiekundige, zij komt van de week een keer meekijken.

Deel Deze Pagina