Goedenavond, Ik ben op zoek naar advies, ik weet alleen niet zo goed waar ik dat krijgen kan. Veel adviezen zijn vaak zo tegenstrijdig. Dus probeer ik t hier. Onze tweede dochter is nu bijna 5 weken oud. Ze krijgt borstvoeding maar al sinds de kraamweek gaat dit niet vlekkeloos. Onze eerste dochter heb ik 14 maanden kunnen voeden, graag zou ik het nu ook weer een mooie tijd volhouden, 6 maanden zou toch wel fijn zijn. Waar ik nu vooral nog tegenaan loop, is een pijnlijke rechter tepel. Links heeft t enigszins. Het steekt bij het aanhappen heel erg. Het blijft licht steken gedurende de voeding. Maar ook na de voeding blijft het eigenlijk constant licht steken, soms jeuken. Op beide tepels is een wit puntje te zien. Het is geen glad bolletje zoals voor een blaar wel omschreven wordt. Onze dochter wordt steeds onrustiger bij t drinken. Veel trekken aan de tepel zonder los te laten. Ik zie geen witte vlekken in haar mond. Ik voel regelmatig haar kaak over de tepel gaan bij het drinken, erg naar gevoel. Verder lukt het haar vaak niet de tepel goed vast te houden en laat ze net even los. Ik hoor dan zo n klak geluid. In verband met krampjes heb ik al een lactatiekundige gezien. Zij zegt dat ze wat spanning voelt bij de kaak en dat haar tong niet volledig over de onderkaak komt bij het drinken. Kort samengevat, ik ben nog niet blij met hoe het nu loopt. Zou het toch spruw zijn, heeft het zin om naar de huisarts te gaan? Of ligt het aan haar drinktechniek? Heeft het wellicht zin om een osteopaat te gaan? Van de lactatiekundige had ik al een flinke factuur. Maar zou het toch beter zijn nogmaals contact op te nemen? Is het iets anders? Ik heb echt geen zin om tijden te tobben. Maar ik weet ook niet zo goed wat het alternatief is... Alvast bedankt voor het lezen en antwoorden.
Hoi, Wat heeft je lactatiekundige aangegeven als mogelijke vervolgstappen voor de spanning in kaakje? Je kunt je voorstellen dat wanneer je kindje inderdaad hier spanning vasthoudt het voor haar moeilijker is om de borst vast en op haar plek te houden. Het kan ook maken dat de mondmotoriek niet helemaal loopt zoals gewenst. Hier kun je ook veel in oefenen met je kindje wanneer dat nodig is. Maar dan moet je dus wel weten wat de oorzaak is. Is spanning de oorzaak: en komt hierdoor haar motoriek in gedrang, dan is het zaak de spanning op te lossen. Iets van bodywork is dan een logische stap. Dit kan een haptonoom, kinderfysio of osteopaat zijn met ervaring bij jonge baby's. Is mondmotoriek het probleem, los van kaak, dan naar de pre-logopedist. Wanneer mondmotoriek en of kaak niet lekker bewegen kan je kindje ook niet zo ver komen met haar tong, niet de juiste beweging maken en kan dit leiden tot bijvoorbeeld pijn, tepelkloven, niet goed legen van de borst of zelfs spruw. Wanneer je kindje een kort aangebonden tong heeft dan is het zaak om te kijken wat haar mogelijkheden zijn en of er al dan niet gekliefd dient te worden. Ook een kort aangebonden tong kan leiden tot pijn, kloven, spruw en niet volledig legen van de borst. Tja, ik zou denk ik even bellen met lactatiekundige voor overleg of waar ze jou het best naar doorverwijst. Ik weet natuurlijk niet wat ze heeft geconstateerd en wat haar adviezen waren daarin Maar waarschijnlijk heeft ze wel kennis om te zien waar jullie eerste stap het best genomen wordt! Succes! (ps: even zeker weten dat het een lactatiekundig consult was en geen borstvoedingscoach is wel belangrijk!)