stoppen na 6 weken fulltime kolven..moeilijk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door grl1980, 16 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grl1980

grl1980 Actief lid

3 aug 2014
    219
    2
    18
    NULL
    ...vandaag is het zover. Ik ga afbouwen.

Ik ben nu 6,5 weken fulltime aan het kolven. Mijn tepels zijn heel erg ingetrokken. Mijn productie is de afgelopen week pas genoeg geweest om geen kv bij te hoeven geven, maar vandaag is het weer waardeloos. Ik vind het moeilijk kolven wanneer mijn ventje wakker is, dus het is altijd een heel gedoe om het goed in te plannen.
    's Nachts hoort de procductie hoog te zijn, maar bij mij is dit het tegenovergestelde. Ik moet een half uur kolven om een voeding te hebben (100-120ml). Behalve in de ochtend was het de afgelopen tijd 200ml.

Maar vandaag is het dus weer hopeloos. Mijn tepels doen sinds 2 dagen pijn tijdens het kolven. Behalve als ik de stand bijna op zijn zachts zet. Waardoor er ook minder melk uitkomt. Ik heb 3 kolfapparaten, verschillende maten schelpen maar ik heb het idee dat geen enkele maat schild meer echt goed past.

Kortom vandaag is een rotdag, en zit ik met huilend te kolven...
    Ik vind het alleen zo ontzettend moeilijk om te besluiten over te gaan naar kunstvoeding...

Iemand ervaring met zich hier beter over voelen? Ik weet dat elke dag goed is geweest voor mijn kindje, maar dat ik het niet eens kan volhouden tot mijn verlof voorbij is vind ik zo ontzettend moeilijk. Maar zo kan ik ook niet van mijn verlof genieten. pfff ik denk dat ik het gewoon even kwijt moest ergens.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    Welke hulp heb je gehad?

3. grl1980

grl1980 Actief lid

3 aug 2014
    219
    2
    18
    NULL
    Lactatiedeskundige ziekenhuis, lactatiedeskundige in mijn kraamweek, verpleegkundige CB
    2 maten tepelhoedjes (die ik nu nodig heb uit Duitsland besteld maar is gewoon re groot en eerlijk gezegd heb ik de puf niet meer om aanleggen te proberen). Oja ook een soort van uitziuigding geprobeerd....

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    Mhhhh...
    Stoppen = oke! Als jij er klaar mee bent,prima.
    Ik heb zelf 4/5 weken gekolfd bij de oudste,vermoeiend!
    Maar...met hulp van een top lactatiekundige,is het wel gelukt om
    baby aan de borst te krijgen! Hier was het een combi van wat te vroeg (36 weken) komen en ingetrokken tepels.
    Echt waar,ik spreek uit ervaring,live voeden is zoveel minder intensief!
    Je hebt hulp gehad,maar dat is weken gekeden..ondertussen is je kindje niet meer de pasgeborene. Het mondje is ontwikkeld.
    Dus met goede hulp is de kans best groot dat je weer zelf kan voeden.

Wat betreft kolven,pijn is niet goed.
    Dan gaat er iets niet goed! Ook daar is hulp van een LK handig.

Nogmaals,als je wil stoppen,prima,die goede start heb je toch mooi meegegeven! Daar mag je trots op zijn!

Wil je wel verder,zoek hulp, die is er! ��

5. grl1980

grl1980 Actief lid

3 aug 2014
    219
    2
    18
    NULL
    Dankje voor je reactie. Maandag laat ik nog een keer een lactatiedeskundige langskomen...dan heb ik er alles aan gedaan.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier duurde het langer hoor. Eerste tien weken vrijwel alles gekolfd voor dochter. Aanhappen lukte haar alleen met een tepelhoedje die eerste 10 weken. Ze kon het gewoon nog niet allemaal tegelijk, én happen, én melken, én slikken. Ze was krap 37 bij haar geboorte, en dan hebben ze daar wel meer moeite mee.
    Ik had gelukkig contact met lactatiekundige die net als ik kunstvoeding simpelweg niet als optie voor ons zag. Dus ik ging gewoon door: 10-12 keer per dag aanleggen, kolven en dan de opbrengst via vingervoeding aan kind geven. Was er inderdaad vrijwel de hele tijd mee bezig. Maar ik had al ervaring, oudste had al jarenlang gedronken. Ik zag het dan ook als een langetermijnsinvestering. En het was de moeite waard. Want na 10 weken kon ze het opeens wel. Hoefde ik niet meer te kolven en ging alles makkelijker (OK en toen ze 12 weken was ging ik weer fulltime werken...zat ik weer te kolven :( ).

Mijn tip: beslis nooit om te stoppen als het tegenzit. Kijk het altijd nog een week aan. En zoek een goede lactatiekundige (zonder -des-) eentje die IBCLC is, en het liefste eentje die vanuit een organisatie als VBN of LLL is gekomen. Die snappen er meer van en kunnen je beter helpen.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    Belangrijk inderdaad.
    Er is echt verschil!
    Bij jongste dochter stond ik (ondanks hulp van
    LK in ziekenhuis)op punt van stoppen.
    Toch hulp van IBCLC Lk gezocht,en voila, door kunnen voeden.

8. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Ja. Ik weet wat je voelt. Mijn oudste dochter wilde niet aanhappen. Ben daarom gaan kolven. De eerste 2 maanden zeker 10x per dat aan de kolf gehangen. Vaak met een huilende baby. Dat werkt aardig op je zenuwen. Na die 2 maanden werd het iets beter en met 3 maanden hoefde ik maar 5-6 x per dag te kolven met flinke overproductie wat het veel makkelijker maakt. Uiteindelijk 10 maanden volgehouden.

Mijn jongste is nu 11 weken. De eerste dagen ging het aanleggen goed. Daarna bloeden mijn tepels keer op keer. Daarom weer gaan kolven. Toen ze weer genezen waren wilde mijn dochter niet meer live drinken. Ben nu 4x per dag aan het kolven en heb genoeg.

Bij mij is het sochtends ook het meest. Dat is normaal hoor.

Met de juiste maat borstschild mag het geen pijn doen. Voel ecen aan de binnenkant van het borstschild of er geen beschadigingen in zitten. Dit kan namelijk door de wrijving erg pijn doen.

9. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Nog een tip. Als je baby huilt tijdens het kolven. Hoofd tussen je benen keggen zodat hij aan je pink kan sabbelen.

10. HipHopHooray

22 dec 2013
    61
    0
    6
    NULL
    NULL
    Je bent heel goed bezig hoor! Kolven voor je kleine! Wel erg vervelend dat je tepels pijn doen, bij mij was dat ook omdat ik een te hoge stand gebruikte. Ik kolf ook fulltime. Ben nu fenegriek supplementen gaan slikken en dit heeft de productie wel omhoog gegooid! Misschien als je een paar dagen op de laagste stand kolft, dat je daarna weer wat hogere stand kan doen. Ik gebruik ook lanoline zalf elke keer na het kolven, zodat de tepels soepel blijven. Misschien ook een idee? En fijn dat er een lactatiekundige langskomt, hopelijk kan die jou helpen. Veel succes!

11. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hoe gaat het nu?

Deel Deze Pagina