Ik zit er even doorheen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Wup, 9 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Lieve meiden,

Ik heb even jullie advies nodig want ik zit er even helemaal doorheen. Ik denk er zelfs over om te stoppen met de bv.

Al vanaf het begin heb ik redelijk veel melk. 1,5 week terug leek dit eindelijk een beetje onder controle maar het is nu weer een drama met voeden. Mijn zoontje verslikt zich echt elke drie slokken. En dat de hele voeding lang. Ik laat hem constant uitboeren/uithuilen tot hij weer rustig is. Doordat hij zo onrustig drinkt blijft hij ook na de voeding lang onrustig. We houden hem al een hele tojd rechtop maar hij blijft vaak heel lang voeding wegslikken. Ook is hij na een voeding nooit echt lekker tevreden, hij blijft vaak wat huilerig en mopperig. Ook s nachts gebeurt dit waardoor ik twee keer per nacht weet ik hoe lang bezig ben voor hij weer slaapt. Met als resultaat dat ik inmiddels helemaal op ben. Ik slaap 4 uurtjes per nacht max.

Ik heb in het begin al een lactatiekundige gehad wegens niet goed groeien en het teveel aan melk, maar alle tips lijken niet te helpen. Ik doe al aan blokvoeden. Afkolven voor de voeding helpt niet genoeg.

Na de bevalling heeft het 1,5 week geduurd voor ik weer wat op de been was, mede door een blaasontsteking. En drie weken terug ben ik met spoed gecurreteerd omdat ik een hele heftige nabloeding kreeg. Ik heb een bloedtransfusie gehad en ben nog steeds aan de ijzerpilen.

De bv breekt me momenteel gewoon ontzettend op, en ik denk dat fv heel veel rust zal geven. In het zkh heeft hij noodgdwongen een fles gehad en die dronk hij zo lekker rustig en ook na de voeding was hij zo lekker tevreden. Mijn oudste zoon heb ik 8 mnd zonder problemen gevoed.

Ik hoop dat iemand van jullie de gouden tip heeft, want op deze manier ben ik er wel een beetje klaar mee. Ik ben ontzettend pro-bv en zou iemand niet zo snel adviseren om ermee te stoppen. Dus dat ik er zelf zo sterk aan denk zegt wel wat.

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

O wat lastig zeg! Ik begrijp hoe je je voelt en hoe vermoeiend het is. Ik had zelf ook enorm veel voeding en blokvoeden plus afkolven/afnijpen hielp ook niet altijd. Mijn dochter verslikte zich heel vaak en werd dan enorm boos. Al met al duurde een voeding zo 1,5 uur.

Hier werd het langzamerhand beter toen ik haar liggend ging voeden. Dus ik onderuit gezakt op mijn rug, halfzittend/halfliggend eigenlijk, en zij op haar buik op mijn buik. Ze kon de melkstroom beter controleren en ook sneller loslaten. Ik heb tot 3 maanden vrijwel altijd zo gevoed, toen werd het beter. Ze was groter en kon de melkstroom beter aan. Maar nog altijd verslikt ze zich weleens, alleen heeft dit geen grote drama's tot gevolg.

Misschien is voeden in een andere houding de oplossing? Hapt ze verder goed aan, zijn er andere problemen? Houd nog even vol meid... ik ben bang dat je spijt gaat krijgen als je het nu opgeeft. De grens van 3 maanden was hier echt een magische grens (krampjes over, ze dronk rustiger en regelmatiger en begon door te slapen).

3. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    zoveel ervaring heb ik nog niet, maar ik wilde in elk geval even een hart onder de riem steken want het is niet bepaald een rustige en prettige periode voor je geweest om alle tijd, energie en aandacht te kunnen geven aan het goed op gang brengen van de bv! ik kan me voorstellen dat het daardoor extra lastig is. plus, het is niet voor niets dat het je moeite kost om het stoppen nu uberhaupt te overwegen!

hier gaat de bv pas sinds een klein maandje goed qua vraag/aanbod. daarvoor ook veel last gehad van overproductie/sterke tsr met verslikken, spugen, niet goed aanhappen als gevolg. het was dat ik me had voorbereid op 'neem 6 weken om goed ingesteld te raken samen' want als ik had verwacht dat het binnen een week goed zou gaan was het me zwaar tegengevallen.
    dus misschien dat dat ook helpt? om een soort deadline voor jezelf te stellen dat als het dan nog steeds gaat hoe het nu gaat dat je dan pas (gaat nadenken over) stoppen? zie je wel verschil met hoe het in het begin was?

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Wat Nescio ook zegt: probeer je wel verschillende houdingen? Ik hoor soms dat vrouwen alleen maar de madonnahouding aanleren. Als mijn meisje boos werd van de heftige melkstroom, hielp liggend op bed voeden altijd goed. En bedenk inderdaad dat t beter wordt: mijn meisje is nu een half jaar, en vindt het nu een leuk spelletje om aan te happen en los te laten, en zo de melk in haar gezicht te laten spuiten!

5. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik voed noodgedwongen met tepelhoedje, maar dat heb ik bij de eerste ook zonder problemen gedaan.
    Ik voed het liefst met hem rechtop. Hij zit dus helemaal rechtop en ik een klein beetje onderuit gezakt. Liggend voeden dat vind ik persoonlijk niet handig, zeker in de nacht lukt dat niet goed omdat hij in een puckababy slaapt.

6. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Meer goede dingen die je zelf al noemt (afkolven, wat weg laten lopen, blokvoeden) ken ik ook niet. Weet alleen dat je nu in een algeheel moeilijkere periode zit en dat de kans groot is dat het over enkele weekjes zonder gekke dingen te doen ineens beter gaat.
    De eerste 3 maanden zijn -bijna- altijd doorbikkelen, daarna wordt het makkelijker en makkelijker...

Misschien is het nog een optie om 1 of 2 voedingen na het kolven met de fles te geven?
    Succes met je keuze.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Kolf je al 1x per dag goed leeg? Vaak wil dat de boel nog wat resetten.
    Hier viel het nog mee met de overproductie maar de eerste 2 maanden verslikte ze zich ook regelmatig. Rond 3 maanden was dat aardig over.

8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Mijn dochter lag ook in de puckababy maar wilde daarin niet drinken, dus ik haalde haar er gewoon uit.

9. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

11 feb 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als het voeden nu voorjou / jullie niet fijn is is het misschien nog een idee om alles af te kolven en te geven in de fles.
    Lijkt me ook veel werk en ik zou niet zo vaak kunnen kolven overdag met mn drukke dreumes maar als ik een rustige dreumes had gehad had ik het zeker ook overwogen voor de reflux van mn zoontje.

Deel Deze Pagina