Borstontsteking en productieprobleem

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Telletje, 25 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Telletje

Telletje Lid

29 jan 2012
    29
    0
    1
    NULL
    NULL
    Een vraagje over de borstvoeding voor mijn 6 weken oude zoontje.
    Vrijdag heb ik een antibioticakuur gekregen voor mijn borstontsteking. Deze kuur slaat goed aan, de koorts is nu verdwenen. Maar het probleem is dat sinds gisteren mijn productie bijna tot 0 is gedaald. Ik heb gisteravond noodgedwongen kv moeten geven. Mijn zoontje komt elke 2 uur, dus ik leg hem genoeg aan. Daarnaast kolf ik na de voeding nog even extra af zodat de borst goed leeg is. Maar nog steeds lijkt hij te weinig te krijgen. Na een paar minuten aan de borst begint hij te huilen en laat hij los, hij slikt dan ook niet meer. Bij de andere borst hetzelfde verhaal. Daarna is hij erg overstuur en wil niet meer aan de borst omdat er niets uitkomt.

Wat kan ik verder nog doen? Wanneer moet ik toch echt weer kv geven?
    Bedankt!

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Geef het even tijd. Het duurt meestal een paar dagen voordat je productie weer op peil is. Lekker veel aanleggen en rust nemen. Ik zou je niet aanraden om nu kv erbij te geven tenzij je kindje enorm afvalt.

3. Chilena

Chilena Lid

19 aug 2014
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sterkte in deze situatie... Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt en ik heb stug doorgezet met de borstvoeding met goed resultaat. Misschien is het wel goed naar het aanhappen te kijken met een lk, om nieuwe borstontstekingen te voorkomen.

4. paula1984

paula1984 Niet meer actief

De beruchte 6 weken... regeldagen.
    Aanleggen aanleggen en nog eens aanleggen!
    Al is het elke uur en klinkt mss hard maar zeker geen kv gaan geven dan blijft hij langer weg en het is nu juist heel belangrijk dat hij bij jou komt om je productie op peil te krijgen.
    Ook meer wisselen van borst dus per voeding 3,4,5 enz borsten aanbieden.
    Een dag of 2/3 taai maar je zult zien dat het resultaat geeft.
    Verder goed je rust nemen veel drinken lekker onder de warme douche en samen met je baby huid op huid in bed ook dit werkt bevorderend.

Wat hier ook hielp met de regeldagen was bv thee gebruiken van weleda.
    Sucses het zijn pittige dagen!

5. paula1984

paula1984 Niet meer actief

En kijk eens op borstvoeding.com en lees over borstcompressie tijdens het voeden goed om je borsten te legen.

6. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Rust is een belangrijke factor bij het genezen van een borstontsteking en veel aanleggen ook. Het is een goed idee om een dagje in bed te kruipen met je kindje dichtbij je. En dan lekker veel huidcontact en lekker veel aanleggen. Filmpje erbij, snacks en een fles water erbij. Best lekker hoor! :)

Ik zou de KV nog even laten staan. Hoogstwaarschijnlijk is je kindje aan het clusteren om je productie op te krikken. Door KV bij te geven wordt er niets opgekrikt omdat aan de toegenomen behoefte meteen wordt voldaan met KV. Vaak heeft dit tot reseultaat dat er steeds meer KV moet worden bijgegeven, met het uiteindelijke einde van de borstvoeding als gevolg. Voed dus liever op verzoek, ook als hij erg vaak wil. Dat is enorm goed voor je productie. Hij weet wat hij nodig heeft, vertrouw daarop!

Wanneer moet je je wèl zorgen maken? Als je kindje afvalt over een periode langer dan 2 dagen en/of als je kindje onvoldoende plast. Zoek in dat geval met spoed hulp bij een arts en een lactatiedeskundige.

Je hebt een borstontsteking, dat kan veel oorzaken hebben. Een mogelijke oorzaak is problemen bij het aanleggen. Wellicht ten overvloede: Grote hap, kindje naar de borst brengen (niet borst naar kindje), neusje vrij, kin tegen de borst van mama, en tepel en groot gedeelte van tepelhof in de mond. Hoor je smakken en/of klikken (niet te verwarren met slikken) tijdens de voeding, dan is het een goed idee om het aanleggen even onder de loep te nemen. Een goed aangelegd kindje drinkt effectiever en krijgt beduidend meer melk uit de borst dan een minder goed aangelegd kindje.

7. Telletje

Telletje Lid

29 jan 2012
    29
    0
    1
    NULL
    NULL
    Heel erg bedankt voor alle reacties!
    Afgelopen nacht was erg pittig, elke 2 uur weer voeden.
    Maar het heeft een beetje effect gehad, ik heb weer wat meer voeding.
    Vandaag nog steeds 2 uur tussen de voedingen. Alleen de voeding van net was voor hem niet voldoende. Hij was weer erg overstuur en neemt dan niet de tijd om door de zuigen zodat er weer wat voeding uitkomt. Dat zijn de momenten die ik lastig vind. Hij blijft dan onrustig tot hij voeding krijgt, maar wil hier niet de moeite voor doen.
    Ik hoop dat de komende nacht wat rustiger is, slaap is ook nodig.

8. Telletje

Telletje Lid

29 jan 2012
    29
    0
    1
    NULL
    NULL
    Update:
    Na een paar pittige nachten is de borstvoeding nu weer goed op gang.
    Wel drinkt meneer overdag nog elke 2 uur. Voor de borstontsteking liet hij er overdag 3 uur tussen zitten.
    Zal ik blijven voeden op verzoek of proberen te gaan rekken? Ik voed namelijk wanneer hij wakker wordt.

Deel Deze Pagina