Onze zoon (3weken) drinkt heel goed aan de borst. Hij begint nu krampjes te krijgen en gebruikt mij dan soms als speen (au). Ondanks dat ik geen eens een speen in huis wilde begin ik nu toch te twijfelen of het hem soms kan helpen. Hij drinkt ook wel eens bijv 10 min goed door en blijft vervolgens sabbelend en slapend liggen. Als ik hem dan loshaal begint hij weer te brullen maar sabbelt vervolgens wel en drinkt niet. Het lijkt dus wel of hij gewoon zuigbehoefte heeft. Kan het kwaad om nu al een speen te proberen? Ik lees overal vanaf 6 weken, maar het drinken gaat vanaf dag 1 al super. En welke speen zou dan het beste zijn icm borstvoeding?
Het kan best, zolang je maar zorgt dat je hem genoeg blijft aanleggen overdag. Sommige baby's geven namelijk met een speen pas later hongersignalen waardoor ze minder voedingen krijgen en vervolgens dus ook minder groeien. Zuigbehoefte heeft als doel om de productie op gang te brengen en vervolgens ook op peil te houden. Dus ook al is het goed op gang, is zuigbehoefte voldoen aan de borst nog steeds nuttig. Dus mijn advies: wanneer je het trekt en de mogelijkheid hebt, bij zuigbehoefte gewoon aan de borst laten. Speentje in "noodgevallen", als sabbelen aan de borst niet kan of je het even niet wil. En opletten dat het aantal voedingen niet mindert. Ik heb zelf een speentje gegeven toen hij 6 dagen oud was omdat hij echt 24 uur per dag zuigbehoefte had en tja, ik moet ook wel eens plassen, douchen of slapen . Maar heb wel zoveel als het kon bij zuigbehoefte aangelegd en gelet op minimaal 10 voedingen per etmaal. Welke speen is maar net welke je baby wil. BV-baby's kunnen met spenen soms best kieskeurig zijn . Hier ging een dental-speen echt niet en ook de Difrax-spenen en bepaalde MAM-spenen gingen niet, hij had daar geen grip op dus verloor hem steeds. Hij heeft nu speentjes van Avent, die gaan goed.
Onze man die was in t begin ook geen spenen man nog steeds eigenlijk niet . Maar vriendin van mij lette een keer op hem terwijl ik ging douchen van haar pakte hij hem toen wel nu soeelt die in de kinderwagen met zijn speen en zuigt erop in de maxicosi. Philips avent vind hij de fijnste. Alle andere gebruikt meneer als rammelaar.
Hier vanaf dag 5 een speentje. Ze wordt morgen 12 weken en geef nog steeds volledig borstvoeding. Zolang je ze genoeg blijft aanleggen is het volgens mij geen probleem! Altijd difrax natural spenen gebruikt.
Mijn dochter heeft ook een grote zuigbehoefte imv darmkrampjes. Geef ook volledige borstvoeding. Ze heeft de difrax. Zonder speen kan ze helaas niet slapen
Hier heb ik op dag 3 de speen gegeven (de allerkleinste van avent) Dit was wel al mijn tweede kindje en tweede bv avontuur.. Ik weet de hongersignalen te herkennen en gebruikte hem ook alleen maar als hij twee borsten goed gedronken had. En als hij sliep haalde ik hem er weer uit. Vind je het nog moeilijk om de hongersignalen te herkennen dan zou ik nog even wachten.