Ik ben inmiddels zo ver dat ik op af en toe eens op pad ga zonder onze zoon. Ik voed op verzoek en er is van regelmaat nog absoluut geen sprake. Daardoor weet ik vooraf nooit precies hoeveel voedingen in moet achterlaten. Ik wil absoluut niet te weinig achterlaten natuurlijk, maar ik vind het ook zondig om teveel melk uit de vriezer te halen en dan een portie weg te moeten gooien. Voor een avondje haal ik gewoon 1 voeding uit de vriezer en ik kolf 1 verse portie af. Die verse kan dan gegeven worden als het nodig is en anders vries ik hem alsnog in. Maar donderdag gaat mijn zoontje een middag naar mijn schoonouders. (ongeveer van half 1 tot half 5) Hij zou heeft dan waarschijnlijk 1 of 2 voedingen nodig, maar het zouden er ook 3 of 4 kunnen zijn. Ik vind het wel erg zonde om 3 voedingen uit de vriezer te halen en er daar misschien 2 weg te moeten gooien. Zou ik eventueel ook wat kant-en-klare kunstvoeding in huis kunnen halen? Dan hoef ik nooit teveel moedermelk te ontdooien, terwijl ik ook zeker weet dat hij nooit te kort komt.
Tja wat vind je erger? In de avond een keertje extra kolven terwijl je zoon de overgebleven ontdooide melk van overdag drinkt of je kind kunstvoeding geven terwijl het niet nodig is?
Weggooien hoeft niet, je kunt de voeding dan toch een andere voeding gebruiken en dan zelf kolven en dat weer invriezen? Heb je meteen weer een nieuwe voeding in de vriezer.
Ik zou het geen probleem vinden. Sterker nog, toen ik tot voorkort nog werkte kreeg Irem altijd 1 keer kunstvoeding per dag. Wel heel weinig (60 cc) maar net genoeg om de ochtend te overbruggen. Op die zoveel keer borstvoeding maakt die enkele keer kunstvoeding wat mij betreft echt niets uit.
Ik heb ook af en toe wel eens kunstvoeding gegeven hoor en doe het nu soms ook nog wel eens. Maar heeeeeel af en toe en eigenlijk krijgt hij altijd borstvoeding. Ik zou het dus gewoon doen.
Ik zou zeker geen KV geven. Ik zou daar een voorraadje in de diepvries steken in kleine porties (ijsblokjeszakje) en dan kunnen zij geven wat nodig is.
Er zijn genoeg baby's die alleen maar KV krijgen, dus kan het absoluut geen kwaad om het af en toe eens te geven. Ik geef nu ruim 7 maanden volledig BV, maar onze zoon krijgt ook af en toe wel KV. Zeker op de dagen dat hij naar de creche gaat, want ik geef vaak maar 1 potje BV mee en daar redt hij het niet mee een hele dag.... Niet druk om maken!
Dat blijft je eigen keus ja. Zelf koos ik ervoor mijn kinderen tot (ongeveer) 6 maanden niets anders dan BV te geven. In jouw geval zou ik de ingevroren BV meenemen in een koeltasje, en het bij mijn schoonouders direct in de diepvriezer zetten. Nu wonen mijn schoonouders niet ver weg, dus het ontdooit écht niet in die tijd. Als het wel te ver weg zou zijn, of je vertrouwt het niet, dan zou ik doen wat anderen hier ook zeggen; ontdooide melk laten drinken en een keer extra kolven.
Zo zou ik het ook doen. Had toen mijn zoontje naar kdv ging en nog bv dronk daar ook altijd een extra voeding in de diepvries zitten.
Ik ben ook niet zo makkelijk met KV bijgeven hoor. Ik zou er in ieder geval altijd alles aan doen, om dat niet te geven.
Mijn dochter hoefde het niet Dat was wel na de 6 maanden, leek me wel handig voor de oma (oppas) omdat ik niet meer zoveel kolfde toen.
Ik weet niet of dit klopt. BV zorgt namelijk voor een beschermende laag in de darmen en er zijn onderzoeken die uitwijzen dat wanneer je IETS anders geeft dan BV (ook water ofzo), dit een negatieve invloed heeft op die beschermlaag of deze zelfs doorbreekt. Daarbij denk ik persoonlijk dat je een relatief grote kans hebt om zo krampjes uit te lokken bij je kindje, hij is namelijk geen KV gewoon en het heeft toch wel een 'aparte' samenstelling. Ook voor je productie lijkt het me niet geweldig: vraag/aanbod principe... Je kolft best zoveel mogelijk in verhouding tot wat je kindje drinkt, denk ik.
hier heb ik ook aan gedacht...vooral als bijv papa de fles wilt geven...en deze per ongeluk omgooit en alleen nog maar ingevroren melk heeft...haast omdat zoonlief honger heeft... en aangezien je bevroren melk niet in de magnetron kan ontdooien...heb ik liever om zo'n moment eventjes kv...
Ach ik zit er echt niet mee hoor....het is geen vergif, er worden heel veel kindjes groot op! heb nooit wat gemerkt van krampjes of wat dan ook. En wat betreft die beschermende laag; ik heb onlangs een vraag gelezen aan de lactatiedeskundige hier en die gaf aan dat die laag echt niet zomaar verdwijnt zolang het kindje maar voor het overgrote deel borstvoeding krijgt. Irem krijgt ook medicijnen aangemaakt met water, dus dat beetje kunstvoeding maakt voor die laag dan ook niet meer uit.
Als je kindje honger heeft, en er is alleen maar bevroren moedermelk in de buurt, dan kun je die ook wel in de magnetron opwarmen. Laag vermogen, tussentijds beetje zwenken, niets aan de hand. Misschien bevat het iets minder voedingsstoffen en antistoffen en zo, maar het wordt er echt niet giftig van. KV is ook geen gif, maar ik geloof toch niet dat snel ontdooide BV minder goed is dan KV. Maar je kunt ook ontdooien onder een stromende lauwe kraan, of in een flessenwarmer.
ik zie mn vent echt niet zo stuntelen op het moment dat mn zoontje de boel al bij elkaar schreeuwt omdta het te lang duurt ...
Het is ook maar net hoe je er zelf over denkt. Als je perse bv wilt geven, dan moet je er wat meer moeite voor doen met ontdooien enzo. Dat van dat beschermende laagje ken ik niet, maar bij mijn eerste kindje zeiden ze op het consultatiebureau dat je kv gewoon kunt geven. Zelf gemengd met bv. Het grappige is dat ik bij mijn eerste kindje ook alleen maar bv wou geven de eerste maanden. En nu ik bij de tweede iets makkelijker ben (dus af en toe ook gewoon kv geef), hou ik het veel langer vol. Ik geef nu al langer volledige bv dan bij de eerste, omdat ik niet meer MOET van mezelf. En daardoor krijgt hij langer bv, wat ook weer een voordeel is... Dus zo zie je maar. Je moet je eigen gevoel volgen en dan is het altijd goed. Zo lang je de voeding maar op de juiste manier opwarmt.
misschien moet ie dan eens aan zijn stressbestendigheid gaan werken kan hij nog wel aflezen hoeveel water hij pakt, en schepjes tellen, of moet je dan maar kant-en-klare voeding in huis halen? als je bv en kv wilt combineren bij een jonge baby, kun je het beste hypoallergeen gebruiken, dat laat meer van de beschermende werking van bv in tact.
haha dnek je dat hij schepjes gaat tellen...voor die ene voeding zal mama het wel gewoon klaar leggen...en daarbij komt..ik wil het helemaal niet combineren...maar heb er aan gedacht het toch in huis te halen "voor het geval dat"...natuurlijk zorg ik ervoor dat er altijd genoeg bv is...maar je weet maar nooit...en voor dat ene keertje is het heus niet erg/..(idd dan wel hyperallergeen) dat beschermlaagje kan heus wel tegen een stootje als je voor 99% bv geeft