Goeie tips bij opstarten BV

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Caithlin79, 26 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Vanmorgen is onze jongste dochter geboren, en deze keer wil ik echt dat de borstvoeding gaat lukken.
    Het gaat nu nog niet super, ze hapt niet goed aan, is tot nu toe 1 keer gelukt en verder alleen maar stuntelen.
    De kraamverzorgster dacht dat een tepelhoedje misschien kon helpen, en dat het ook niet zo'n ramp was om 's nachts een beetje flesvoeding te geven als ze echt overstuur zou worden... maar dat ben ik deze keer zeker niet meer van plan.

Hebben jullie goede tips om een goed begin te maken? Borstkolf is nog niet aanwezig, kan momenteel de site waarop ik hem kan huren niet bereiken. Internetprobleem bij hun server.

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.508
    14.008
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!
    Flesvoeding zou ik zeker niet mee beginnen. Deze dagen moet juist je productie gaan opstarten en door flesvoeding te geven zorg je er voor dat dit niet goed gebeurd.
    Probeer je dochtertje juist vaak aan te leggen en evt iets te sturen bij het aanhappen, lukt het aanhappen helemaal niet meer dan zou je evt aan een tepelhoedje kunnen denken. Houd er alleen wel rekening mee dat voeden met een tepelhoedje een hoop gedoe kan geven. Je kindje moet wat harder zuigen, en vaak kost het wat moeite om dat ding goed op je tepel te doen. Het helpt vaak om je tepelhoedje eerst wat vochtig te maken voordat je hem op doet. Wel is mijn ervaring dat mijn zoontje hem er vaak per ongeluk af sloeg.

Kan je van niemand een kolf lenen? Of evt bij de apotheek lenen? (Hier is de apotheek 24/7 open). Want als je wilt gaan bijvoeden zou ik toch kiezen voor kolven en vingervoeden, in elk geval niet voor kv! Houd er ook rekening mee dat het vaak een aantal dagen duurt voordat je stuwing krijgt en de productie wat meer op gang komt.
    Sorry beetje vaag verhaal zo maar mn zoontje kwam tussendoor. Maar probeer vaak aan te leggen, dat is het beste wat je kunt doen. Bij bijna niemand is de productie na 1 dag al heel goed, dat zou je kraamverzorgster ook moeten weten.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier hetzelfde probleem bij Thirza toen, en hier hielpen de tepelhoedjes erg goed: daarmee kon ze de borst wel pakken en lukte drinken wel.
    Achteraf denk ik dat het aanhapprobleem veel te maken had met het kiss-syndroom waarvoor ze vanaf 10 weken behandeld is door de osteopaat, dus mocht het niet soepel gaan lopen en je hebt redenen om aan kiss (of aanverwante problemen) te denken, dan zou ik zorgen dat je zo snel mogelijk bij een ervaren osteopaat op de stoep staat.

Verder vooral zoveel mogelijk kolven en dat eerst geven, als aanhappen niet lukt, met fingerfeeden of cupfeeden. Pas als je geen BV hebt, gaan bijvoeden met KV.
    Hier heeft Thirza de eerste dag KV gehad, omdat aanhappen niet echt werkte en ze wel heel hard afviel, (eerste 2 dagen van 4330 naar 3950). Maar dag twee stond hier de kolf, (was de eerste dag dat we 'm konden halen, we zaten hier met weekendsluiting van de thuiszorgwinkel en een kraamhulp die baalde als een stekker dat zij niet meer standaard een kolf in de auto mocht hebben staan), en Thirza heeft die dag nog wat kleine beetje KV gehad, maar verder daarna enkel nog BV.
    Vanaf dag 4 of 5 met tepelhoedjes zelf aanhappend en dan soms nog wat bijvoedend met fingerfeeden.
    Onze kraamhulp wist heel veel van BV enzo, maar had hier wel de fout gemaakt om ons enkel een normaal spuitje te geven voor het fingerfeeden: daarbij moet je even zorgen dat er zo'n lang rond opzetstukje zit om mee te spuiten, zodat je de voeding goed achterin het mondje krijgt, (net als bij de tepel of een speen).

Succes!

4. Mamma van Finn

Mamma van Finn Actief lid

23 feb 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Flesvoeding zou ik ook niet gelijk als oplossing gaan gebruiken. Wat bij mij heel erg hielp was veranderen van houding. Finn had af en toe ook moeite met aanhappen omdat ik 'm nogal onhandig vast hield bij het zittend voeden (hierdoor ook tepelkloven etc). Ik ben toen op advies van de kraamverzorgster liggend gaan voeden en dit ging echt super, finn kon heel makkelijk aanhappen en bij mij verdwenen de tepelkloven als sneeuw voor de zon.
    En niet te snel af laten schepen door de kraamverzorgster hoor, als je vind dat ze er te makkelijk over doet dan bel je gewoon de lactatiekundige op (die heeft vaak elk kraambureau).
    Succes!!!!

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou even tot morgen proberen met aanleggen, als het dan nog niet lukt, tepelhoedje proberen.
    Zelf met de hand proberen te kolven en dit met een theelepeltje aan je dochter geven.
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Afkolven van moedermelk
    Als het allemaal niet wil lukken, morgen een kolf huren! Ik weet niet waar je woont, maar vaak is er wel ergens een medela steunpunt of een hulpmiddelencentrum of iets dergelijks van de thuiszorg waar je ook in het weekend terecht kunt.

6. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik zit momenteel zelf nog volop in de kraamweek. Dochter is maandag net voor de middag geboren, net geen 3 kilo licht (37w+1) maar wel Apgar-score 10. Een half uurtje na de bevalling, heb ik haar voor 't eerst aangelegd, ze hapte nog niet groot genoeg maar wist verder wel wat haar te doen stond. Dat is meteen de eerste tip: direct een eerste keer aanleggen.

Tweede tip: aanleggen heel vaak herhalen. Tot het correct lukt. Ik probeerde minstens elk uur even, aan beide kanten, en in wisselende houdingen (eerst vooral liggend, maar madonna-houding lukte beter). Maandag rond middernacht (na een goeie 12u dus) hapte ze hier voor 't eerst aan zoals het moet, enkel onderlipje krulde nog niet goed, maar dat corrigeerde ik zelf steeds en nu doet ze het meestal zelf al goed. Je voelt bij correcte aanhap meteen het verschil: doet geen pijn (behalve de tsr dan), baby doet instinctief het juiste en je voelt zelf de stimulatie.

Derde tip: aanleggen niet verwaarlozen eens er stuwing is. 24u, en een voeding of 10 (zo'n 15 borsten ongeveer) na de eerste echte aanhap kreeg ik een nacht vol stuwing cadeau. Dan weet je dus dat je goed zit. De stuwing duurde zo'n 48u en in die tijd moet je extra aandacht besteden aan het aanhappen, want dat is extra moeilijk dan. En je wil er niet ook nog pijnlijke tepels bij hebben.

Vierde tip: niet opgeven, borstvoeding lukt (of mislukt) in de eerste 2 à 3 weken, niet de eerste 2 à 3 dagen. Dus geduldig verderdoen, eventueel ondertussen al wel met het kolven aanvatten (kan je ook alvast met de hand doen).

Vijfde tip: zeker niet bijvoeden met iets anders dan je eigen melk! Tenzij wanneer je kindje in de problemen komt natuurlijk, maar dat is normaal niet het geval de eerste 3 à 4 dagen.

Zesde tip: als je op gang blijkt te moeten kolven, laat je dan ook daarbij goed begeleiden. Ikzelf heb dat met mijn oudste dochter (geboren 33w) moeten doen en dat lukte slechts heel moeizaam. Beetje meer goeie begeleiding had het een stuk makkelijker kunnen maken.

Zevende tip: als er een tepelprobleem is (bij mij is dat dat ik tamelijk grote exemplaren bezit, waarmee vooral de oudste worstelde gezien haar prematuriteit) kan een tepelhoedje een oplossing zijn. Ik had het 2 dagen nodig en toe lukte aanhappen ook zonder. Ik probeerde àltijd eerst zonder nl. omdat ik er zo snel mogelijk weer vanaf wilde. Wees niet te snel met dioe dingen, en bouw ook zo snel mogelijk weer af.

Als ik nog aan iets denk, dan zal ik 't nog toevoegen... Succes!

7. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    gefeliciteerd!
    gewoon eerst veel bij je houden (huidcontact) en zoveel mogelijk aanleggen. wat ook kan helpen is eerst een beetje melk eruit knijpen zodat ze meteen melk proeft en ruikt voordat ze gaat drinken.
    zodra je haar hebt aangelegd, met je handen de borst mee masseren zodat het toeschietreflex goed op gang komt.

in het begin is het altijd gevoelig en heeft dus niks te maken met goed of verkeerd aanleggen.
    je kunt ook naar borstvoedingsnatuurlijk bellen of mailen.
    die vrouwen hebben zelf ervaring met voeden en ze borstvoedingsdeskundigen!

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

laat je weer even weten hoe het nu gaat?...

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.356
    36.213
    113
    Je leest heel veel negatieve dingen over tepelhoedjes, maar mijn dochtertje wilde/kon ook niet happen en met een tepelhoedje pakte ze de borst in 1 keer. Met 6 weken hebben we het tepelhoedje weer afgebouwd en ik voed nog steeds. Het kan dus zeker wel een oplossing zijn.

Je kunt ook een lactatiekundige vragen om te helpen.

9. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Bedankt voor alle reacties en excuus dat ik niet eerder heb gereageerd. Zit er behoorlijk doorheen nu, want het wil allemaal nog voor geen meter :(

Omdat ze teveel afviel moest ze toch echt wat bijvoeding krijgen, dit werd aangeraden door zowel de kraamverzorgster, de verloskundige en ook door de lactatiekundige (de voeding moet er toch in, zo niet linksom dan maar rechtsom volgens haar).
    Dus toen heb ik er maar aan toegegeven, want een meisje die overstuur is, niet plast en meer dan 10% af was gevallen breekt m'n hart.

De afgelopen dagen kreeg en krijgt ze eerst de borst. En daarna wat ik kolf en eventueel nog wat extra kunstvoeding omdat ze de voeding nodig had (en heeft) voor de energie en om te groeien.
    Ik kolf standaard na de voeding terwijl m'n vriend de extra bijvoeding aan haar geeft via vingervoeding (via een slangetje).

De eerste dag kolfde ik 10 cc na elke voeding, gisteren 20 cc en vanmorgen zat ik op 30 cc, dus er zit verbetering in.
    Ze heeft alleen niet genoeg aan mijn borst en de gekolfde melk, blijft hongerig dus moet helaas toch kunstvoeding bij krijgen.

Daarbij heb ik ook nog eens vreselijke tepelkloven. Ik heb hele gevoelige tepels (ben roodharig) dus daar zal het ook wel mee te maken hebben. Maar door die kloven lukt het me niet om haar elk uur aan te leggen om de productie te verhogen.

Ik weet gewoon niet meer wat ik nu moet doen, ik wil het echt niet opgeven... ik wil zooo graag bv geven! Maar ik word hier heel verdrietig van, want ik ben bang dat ik zo nooit op volledige borstvoeding over kan (gisteravond had ze zelfs 60 cc kunstvoeding extra nodig voor ze verzadigd was, heb tot half 3 wakker gezeten met haar en om 5 uur kwam ze alweer voor een voeding)

10. Cindy84

Cindy84 Bekend lid

15 aug 2008
    914
    1
    16
    wat vervelend dat je zo'n slechte start hebt, maar wat knap dat je zo doorzet!
    ik zou gewoon lekker bijvoeden als ze dat nodig heeft en daarvoor inderdaad ook steeds aanleggen voor het contact.
    dan komt het vanzelf wel, als ze wat groter is.
    in het begin is het altijd erg lastig en gevoelig.

tepelkloven kunnen ontstaan door verkeerd aanleggen en door verkeerd aan te leggen kan het zijn dat je meisje niet voldoende melk binnenkrijgt. heb je daar al eens goed naar laten kijken?
    en bepanthen zalf helpt heel goed bij kloven.

ik hoop dat je het vol houd en dat het op een gegeven moment een stuk beter zal gaan. je tepels moeten ook enorm wennen aan de bv..
    sterkte en houd ons op de hoogte!

p.s. mijn meisje kwam de eerste maanden ook om de 2 uur. ze dronk wat minder maar wel wat vaker. en nu wordt ze nog maar 1 keer per nacht wakker!;)

11. novmama

novmama Fanatiek lid

6 mei 2008
    1.801
    0
    0
    gelderland
    Ik zou t zo zelf kunnen hebben geschreven ...

Nica was echt precies zo !! de 2e dag zat op haar 10 % en de 3e dag onder de 10% ... De 2e dag hebben we een kolf gehuurd van de thuiszorg en om de 3 uur kolven tot dat mn borsten leeg waren ... De 4e dag ging ze pas een beetje drinken ook met fingerfeeding .. en de 5e dag dronk ze eindelijk uit de fles en de laatste dag van de kraamzorg dronk ze volledig uit de borst :D ... Ook hier tepelkloven van het aanleggen en loslaten ... en onwijs gevoelige borsten echt meid blijf doorzetten de aanhouder wint!! :D en anders een lactatiekundige erbij laten komen misschien kan ze je ng meer tips geven ...

12. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    @Lalalamanon, ja de kraamverzorgster en de verloskundige hebben ernaar gekeken en ze heeft de hele tepel plus een stuk van de tepelhof in haar mond.
    We hebben haar ook voor en na de voeding gewogen een paar keer en ze gaat wel steeds meer uit de borst drinken. Alleen heeft ze daar nog niet genoeg aan en wordt ze te snel moe om het lang genoeg vol te houden.

De ene tepelkloof is zo vreselijk pijnlijk dat ik haar er echt niet aan kan hebben momenteel. Zo jammer, maar probeer nu elk uur of om het uur de kolf er even aan te hebben zodat de productie iig omhoog gaat.

Ik wou dat het dat was trouwens, dat ze om de 2 uur kwam maar dan wel tevreden was, al was het voor kortere tijd. Maar ze is pas tevreden met dr buik vol en in de praktijk houdt dit in dat we haar nu zo ongeveer elk uur wat geven omdat ze maar blijft vragen en niet wil slapen.

Reageer later ff verder, ze huilt alweer..

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou in elk geval de lactatiekundige bij de hand houden.
    Is er al naar haar tongriempje gekeken? Als dat aan de korte kant is kun je nare kloven krijgen. Als ze zo jong zijn is het heel snel op te lossen.

14. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    @Novmama, dus vanuit niets heb je haar in 5 dagen volledig aan de borst gekregen? Wat goed zeg, hoefde je toen helemaal niet meer bij te voeden?
    Dat ga ik helaas nog niet redden. Ik kan haar wel steeds meer bijvoeden met gekolfte melk, dat is erg fijn. Heb oxytocine spray sinds gisteren en het kolven gaat nu snel vooruit (vannacht 70 cc!)

@Dirksmama, vandaag belt de lactatiekundige weer terug. En dan wil ik haar vragen of ze langskomt, zodat ze het van dichtbij kan beoordelen.
    Tongriempje was verder in orde.

Deel Deze Pagina